۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۵۷۸۸۱
حجت الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

پس از شهادت رئیس جمهور اداره کشور به چه صورت خواهد بود؟

پس از شهادت رئیس جمهور اداره کشور به چه صورت خواهد بود؟
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به تبیین شرایط و نحوه اداره کشور بعد از شهادت رئیس جمهور، آیت الله رئیسی بر طبق قانون اساسی پرداخت.

حجت الاسلام محمد جواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پاسخ به این سوال که در پی شهادت رئیس جمهور، با توجه به چارچوب های قانونی و ساختار حکومتی، چه مسیری برای اداره کشور متصور است گفت: ما این تجربه را در دو دوره دیگر یعنی زمان برکناری بنی صدر و شهادت شهید رجایی تجربه کرده ایم.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی ترین قانون دانست و با بیان اینکه با وجود چنین قانونی هیچ بن بستی در کشور به وجود نخواهد آمد، تصریح کرد: طبق اصل 131 قانون اساسی معاون اول رئیس جمهور موظف است طی نهایتا 50 روز انتخابات را برگزار کرده و رئیس جمهور جدید را معرفی کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، منتخب جدید مردم را رئیس جمهوری مستقل از دولت قبل توصیف کرد و توضیح داد: رئیس جمهور جدید ادامه دهنده دوره قبل یعنی دوره چهارساله شهید آیت الله رئیسی نخواهد بود و یک دولت جدید و مستقل است که باید تشکیل کابینه دهد و وزرایش را به مجلس معرفی کند و رای اعتماد بگیرد.

گفتنی است اصل يكصد و سي و يكم به این شرح است: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیت های وی را بر عهده می گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور، معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می کند. 

ارسال نظرات