۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۷۵۸۴۵۶

نظام تصمیم‌سازیِ جمهوریِ شهید!

نظام تصمیم‌سازیِ جمهوریِ شهید!
پیمودن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برای سفرهای استانی و برای شنیدن سخن مردم سرزمینش در دورترین نقاط باعث شد مُزدش را در کوه‌های ورزقان به او اعطا کنند.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پیمودن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برای سفرهای استانی و برای شنیدن سخن مردم سرزمینش در دورترین نقاط باعث شد مُزدش را در کوه‌های ورزقان به او اعطا کنند؛ او برای ساختن نظام تصمیم‌سازی‌ش درست‌ترین تصمیم را گرفت: گرفتن نظر آحاد مردم. و خدا هم او را در همین راه مقدس به فیض شهادت رساند.

یکی از تفاوت‌های اصلی در سیره انبیاء و در منش طاغوت‌ها همین است: انبیاء و اولیای الهی امر شده‌اند که دائما با نخبگان و مردمی که مواجب‌بگیر دولتش نیستند مشورت کنند[۱] ولی طاغوت‌ها یک گروه محدود کنار خود دارند و همیشه با همان مَلَأْ ها مشورت کرده و بدون اجازه آنان آب نمی‌خورند.[۲]

امیرالمؤمنین علیه‌السلام به کارگزاران خود اینگونه استدلال می‌فرمود: اگر در پشت درهای بسته (و فقط با کمک افرادی معدود) تصمیم بگیرید و در دسترس آحاد مردم نباشید دغدغه‌های مردم و حتی مشکلات اصلی کشور را دقیق متوجه نمی‌شوید.[۳] در واقعه عاشورا نقش همین ملأ ها و افراد به اصطلاح دانشمند که کنار حاکمان تصمیم‌سازی می‌کنند به خوبی پیداست؛ چنانچه زینب کبری سلام الله علیها در شام پس از آنکه در مورد شخصیت یزید ملعون و پدرش معاویه افشاگری می‌کند سخن از فرد یا جریان سومی به میان می‌آورد که به تسویل و وارونه‌جلوه‌دادن اوضاع برای یزید اقدام کرده‌اند.[۴] گفتگوی سرجون یهودی با یزید برای راضی‌کردنش به قتل سیدالشهدا کاملا هویدای همین فردِ سوم است.

یک تقابل مهم بین دوستان خدا با دشمنان خدا در حکمرانی وجود دارد: مردم و نخبگانشان را هم در تصمیم‌سازی دخیل می‌کنید یا فقط اکتفا به افراد، گروه‌ها یا حتی سازمان‌های خاص[۵]؟ این سوال همه ما در انتخاباتِ جانشینی شهید جمهور باید باشد.
شهید رئیسی انتخاب کرد و مزد این انتخابش را هم گرفت. ما هم برای جایگزین او باید انتخاب کنیم: افرادی که در مدیریت‌های قبلی‌شان پیوسته در میان مردم بوده‌اند یا آنان که فقط در گروه‌های علمیِ خاصی پیدایشان می‌شود.

حجت الاسلام محمد سعادتمند

......................................................................

پی نوشت:

[۱] فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
آیه ۱۵۹ سوره آل عمران
[۲] قالَتْ یا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي ما کُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتّى تَشْهَدُونِ (بلقیس گفت: عالى‌جنابان، به من مشورت دهيد كه در اين موقعيت چه بايد بكنم. بناى من اين نبوده و نيست كه بى‌حضور شما تصميمى بگيرم.)آیه ۳۲ سوره نمل
[۳] فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلاَةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ قِلَّةُ عِلْم بِالاُْمُورِ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکَبِيرُ، وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ.
نامه ۵۳ نهج البلاغه 
[۴] و سيعلم من سوّل لك و مكّنك من رقاب المسلمين بئس للظالمين بدلا
اللهوف(سیدبن‌طاووس)، ص۱۰۷ 
[۵] سازمان‌هایی مثل برنامه و بودجه و مراکزی مثل مرکز بررسی‌های استراتژیک و ...

ارسال نظرات