۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۵۸۷۴۷
حجت الاسلام گرجی:

اولین ویژگی دولت آینده باید تحقق دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب باشد

اولین ویژگی دولت آینده باید تحقق دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نگاه به فرهنگ و هنر در دولت‌ها باید یک نگاه زیربنایی باشد، گفت: یکی از معضلات جمهوری اسلامی فرهنگ و هنر التقاطی است.

اشاره: از جمله مباحثی که طی سال گذشته تاکنون به مسأله‌ای مناقشه‌برانگیز در میان پاره‌ای از نخبگان و اندیشمندان تبدیل شده و حجم درخور توجهی از گفت و گو‌ها و تأملات عرصه‌ عمومی را به خود اختصاص داده، نسبت میان دولت اسلامی و فرهنگ اسلامی، یا به صورت دقیق‌تر، «تکالیف دولت اسلامی نسبت به فرهنگ اسلامی» است، به عبارت دیگر، مسأله آن است که آیا دولت اسلامی مسئولیت و رسالتی در مورد فرهنگ اسلامی بر عهده دارد یا پرداختن به آن از قلمرو وظایف دولت اسلامی خارج است و تنها نهاد‌های مردمی یا حوزه‌های علمیه در این باره مسئولند؟ برخی بر این باورند که دولت اسلامی نباید در فرهنگ و نیز در فرهنگ دینی مداخله کند، بلکه باید پهنه و عرصه را برای فعالیت‌های «مردمی» و «غیر دولتی» فراهم کند و حداکثر، برقراری «آزادی» و «امنیت» را جزء وظایف خود در این زمینه بشمارد. این عده معتقدند که دیانت مردم و استقرار ارزش‌های فرهنگی اسلام در جامعه بر عهده‌ی حوزه‌های علمیه و روحانیت است و نه دولت.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت الاسلام اصغر گرجی استاد حوزه علمیه داشته است که در ادامه خواهد آمد:

رسا ـ نگاه به حوزه فرهنگ و هنر در دولت‌ها چگونه باید باشد؟

نگاه به فرهنگ و هنر در دولت‌ها باید یک نگاه زیربنایی باشد؛ فرهنگ و هنر جامعه و دولت‌ها، زیر بنای تمام مسائل دیگر است؛ اگر بخواهیم در اقتصاد به جایی برسیم، پیشرفت اقتصادی جامعه مرهون این است که فرهنگ جامعه چقدر پیشرفته داشته باشد؛ اگر بخواهیم در عرصه‌های سیاسی به ایده آل‌ها و پیشرفت برسیم و از حیث سیاسی سرآمد باشیم، باید به هنر و فرهنگ جامعه توجه کنیم.

اقتصاد سه بخش سرمایه، تولید و مصرف دارد که این سه بخش یک چرخه را تشکیل می‌دهند؛ باید بررسی شود که فرهنگ تولید در جامعه چگونه است؟ و تولید حداکثری برای ایجاد ثروت اجتماعی یا نفع فردی است؟ باید فرهنگ کشور، فرهنگ تولید سرمایه اجتماعی باشد همان فرهنگی که امیرالمومنین(علیه السلام) غرس نخلستان‌های فراون را برای ما معرفی کردند.

فرهنگ اجتماعی چگونگی استفاده از سرمایه نفت، گاز و معادن را تعیین می کند و با فرهنگ استفاده صحیح از این منابع، ارزش افزوده و سرمایه آینده را افزایش می دهیم، ضلع سوم اقتصاد بحث مصرف است؛ کشور از نظر مصرف منابع اقتصادی فرهنگ صحیحی ندارد و کشور دچار مصرف زدگی شده و چندین برابر مصرف جهانی مصرف می کند، ارتباط وسیعی بین اقتصاد و فرهنگ وجود دارد که با لحاظ این دو سعادت جامعه تضمین می شود.

فرهنگ استکبارستیزی و دشمنی با صهیونیست کشور یمن از جمهوری اسلامی گرفته شده، فرهنگ سیاست خارجی بعضی از مسئولین نظام در دولت‌های گذشته ترس از آمریکا بود و فرهنگ دیگری فرهنگ شهید تهرانی مقدم بود که هدف نابود صهیونیست را در سر می‌پروراند و برای رسیدن به این هدف تلاش کرد؛ تاثیر فرهنگ بر مسائل امنیتی، اقتصادی و سیاسی برکسی پوشیده نیست.

دولت‌ها باید نگاهی اصیل به فرهنگ داشته باشند؛ بزرگترین ضربه‌ای که کشور بعد از انقلاب خورد از ناحیه فرهنگ و هنر التقاطی بود؛ بعضی از دولت‌ها خواستند که به جای فرهنگ ناب اسلامی و اصیل ایرانی، فرهنگ التقاطی را بر کشور حاکم کنند، این موضوع پاشنه آشیل کشور است و از این ناحیه ضربه خورده است.

رسا ـ دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگ ایرانی اسلامی چگونه می‌تواند در دولت آینده محقق شود؟

کتابی با عنوان "دغدغه‌های فرهنگی در دولت" در دهه هشتاد چاپ شد و خواندن این کتاب را توصیه می‌کنم؛ در این کتاب دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب جمع آوری شده؛ در بخشی از کتاب آمده رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل فرهنگی آنقدر اهمیت دارد که گاهی نیمه‌های شب انسان را از خواب بیدار می‌کند و ذهن انسان را مشغول می‌کند.

با اتفاقاتی که در دنیا اتفاق افتاده است نقش امامت رهبر معظم انقلاب برای دانشجویان آمریکایی نیز مشخص شده است، اکنون سران آمریکا اقرار می‌کنند به اینکه حضرت آقا دانشجویان آمریکایی را بهتر می‌شناسند و دانشجویان آمریکا از رهبر معظم انقلاب خط می‌گیرند؛ در این شرایط اولین ویژگی برای دولتی که سرکار می‌آید این است که باید به دغدغه‌های فرهنگی حضرت آقا اعتقاد داشته باشند.

متاسفانه در دولت‌های گذشته دولت‌هایی بودند که به نظرات و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگی اعتقادی نداشتند، اگر دولتی در عرض نگاه امامین انقلاب به فرهنگ قرار داشته باشد دغدغه‌های فرهنگی امامین انقلاب را در جامعه پیاده نخواهد کرد؛ اولین ویژگی برای دولتی که می‌خواهد سرکار بیاید اعتقاد راسخ به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب است.

دولت آینده باید اعتقاد راسخ داشته باشد که در سایه رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب جامعه ای سالم، بانشاط و سرشار از امید خواهیم داشتِ؛ نقش فرهنگ در جامعه، نقش روح جامعه است و بهترین الگو برای ایجاد نشاط و پویایی فرهنگی جامعه، اجرایی کردن فرامین رهبری در بحث فرهنگ است.

حزب الله لبنان رمز موفقیت خود را تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب معرفی می‌کند، زیرا رهبر معظم انقلاب را فردی حکیم و یکی از بزرگترین کارشناسان فرهنگی عالم است؛ جامعه از برخی مشکلات فرهنگی رنج می‌برد و بسیاری از معضلات اجتماعی به خاطر مشکلات خانوادگی است؛ بهترین و جامع‌ترین راه حل برای درمان این مشکلات، عمل به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین برای برطرف شدن مشکلات موجود و رسیدن به سعادت و جامعه ایمانی، سالم و دارای رفاه باید به فرمایشات فرهنگی رهبر معظم انقلاب عمل شود.

ارسال نظرات