۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۵۸۹۶۶
یادداشت؛

مکتب سیاسی و مدیریتی شهید رئیسی

مکتب سیاسی و مدیریتی شهید رئیسی
شهید رئیسی پس از شهادت خود معنای رئیس جمهور تراز انقلاب که ذوب در ولایت است را برای همگان روشن ساخت و این همان معنا و شجره طیبه ای است که شهید رئیسی ها و حاج قاسم ها با شهادت خود به جای می گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا،  با اینکه از دست‌دادن عناصر گرانبهایی همچون شهید رئیسی ضایعه جبران ناپذیر و داغی بر دل های گره خورده به انقلاب است، اما فرصت ارتقای سطح سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی و به‌ویژه در جبهه انقلاب را به دنبال دارد و این ثمره خون است. جبهه انقلاب باید بر دوش این تجربه بایستد، وگرنه خسارت بزرگتر از رفتن رئیسی، باقی‌ماندن در مقام قبلی است. شهید رئیسی پس از شهادت خود معنای رئیس جمهور تراز انقلاب که ذوب در ولایت است را برای همگان روشن ساخت و این همان معنا و شجره طیبه ای است که شهید رئیسی ها و حاج قاسم ها با شهادت خود به جای می گذارند.

کمااینکه عارفان می‌گویند اگر سالک در مراتب سلوک دائما در یک مرتبه بماند، دچار خسران خواهد شد. ما با انقلاب اسلامی درحال سلوک جدیدی در عصر مدرن هستیم و امروز زمان ارتقای جبهه در سلوک انقلابی است. واگر بخواهیم امروز هم چون دیروز کار سیاسی کنیم، خسارت محض است.همانگونه که امام کاظم علیه السلام می فرمایند:«مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ و مَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ و مَن لَم يَعرِفِ الزِّيادَةَ في نَفسِهِ فَهُوَ في نُقصانٍ و مَن كانَ إلَى النُّقصانِ فَالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحَياةِ» (1) 

مکتب سیاسی و مدیریتی شهید رئیسی

در مکتب سیاسی رئيسی که ترجمان سیاست‌ورزی انقلابی است، اشکالات خودمان را ببينيم و اصلاح کنیم تا سیاست‌مان عین دیانت شود. وگرنه دچار سیاست‌ بازی می‌شویم و غفلت از آرمان، ما را به وادی حیرت و دامن مشهورات مدرن می‌راند. جبهه انقلاب در گام دوم انقلاب با تکیه بر تجربه مکتب و مشی حکمرانی و سیاست‌ورزی انقلابی رئیسی می‌تواند گامی از جنس گام دوم بردارد وگرنه دچار ارتجاع خواهد شد.

اما احراز این مقام جدید در گرو بازشناسی ابعاد آن است. روایت رهبر انقلاب باید معیار ارزش‌گذاری نامزدها باشد و با این سنجه، افراد را بسنجیم. در این باره بایستی به روایتی که رهبر معظم انقلاب از رئیس‌جمهور فقید داشتند توجه ویژه داشته باشیم. برخی از موارد و عناوینی که امام خامنه ای درباره شهید رئیسی برشمردند را مرور کنیم؛ از مردمی‌بودن، باکفایت، کارآمد، پرتلاش، فداکار، عالم مجاهد، جامع الاطراف،  خستگی ناپذیر، اهل تلاش بی‌وقفه، خدمتگزار صمیمی و مخلص تا مظهر شعارهای انقلاب اسلامی، اهل تلاش شبانه‌روزی برای پیشرفت، یکی از بهترین‌هایمان زیر این آسمان و اهل ترجیح صلاح و رضایت مردم بر همه چیز. 

مکتب سیاسی و مدیریتی شهید رئیسی

اصلاح مشی و کنش سیاسی 

ایام مناظره‌ها را به‌یاد بياوريم. وقتی شهید رئیسی دربرابر طعنه‌ها سکوت می‌کرد، خیلی‌ها او را تقبيح می‌کردند و توقعی که از او میرفت افشاگری در مقابل بداخلاقی‌های طرف دیگر بود. باید این روش تغییر کند. یک تعبیر بسیار بلند درباره شهید رئیسی در کلام رهبر معظم انقلاب  "اهل ترجیح صلاح و رضایت مردم بر همه چیز" است. بیاییم اول خودمان را، دلخواه مان را، علائق و سلائق فردی مان را کنار بگذاریم و فقط به انقلاب و مصالح ملت و معیارهای ولایت بنگریم. پس دل درگرو مصالح فردی و گروهی و جناحی نداشته باشیم. 

در مواجهات سیاسی و دعواها تقوای سیاسی را رعایت کنیم. حتی اگر کسی بنابر تحلیل من خوب نيست، طرفدار او را نفی و تکفیر نکنیم. تبلیغات مبتنی بر تخریب و تدارک جنگ روانی و افشاگری غیر اخلاقی برای طرف مقابل در مکتب سیاسی شهید رئیسی جایی نداشت. چیزی که برخی ما بچه‌های انقلابی به آن گرایش داریم. 

مسیر شهید رئیسی در تصمیم به نامزدی براساس تفکر پیرامون تکلیف و حجت واقعی و همراه با نوعی ایثار و فداکاری بود. برخلاف کسانی که پیشاپیش تدارک و برنامه‌ریزی رسیدن به پست‌های بالاتر را می‌کنند. مردمی‌بودن یک ژست نیست، بلکه یک مشی و سبک زندگی است. یعنی تواضع عملی و پیوند چهره به چهره و عشق واقعی به مردم و درد کشیدن از سختی مردم و کنار آن‌ها بودن در مشکلات، لحظات سخت و حوادث.

مدیر انقلابی یعنی کسی‌که از بسیاری از امتیازات معمول و رفاهیات مادی حتی مجاز و قانونی پهلو تهی می‌کند. به جای دل دادن به این تمتعات، باید دل سپردن به خدمت مردم برای مسئولینی در این طراز معیار باشد. نکته دیگر کارآمدی و کفایت شهید رئیسی است. فقط خوب بودن کافی نیست بلکه باید بتوان بار بزرگ مدیریت کشور را برداشت. 

مکتب سیاسی و مدیریتی شهید رئیسی

نکته بعدی مشورت‌پذیری و شرح صدر و قدرت تعامل با همه گروه‌ها و افراد داخل نظام با تنوع فکری و جناحی مختلف، و عدم استبداد فکری و خودمداری شخصیتی است. همین تعامل و شرح صدر شهید رئیسی عزیز در سیاست خارجی با کشورهای همسایه، مسلمان، شرقی، آفریقایی، آمریکای جنوبی و... همراه با عزت و حفظ اصول انقلابی بود که توفیقات جدیدی در این ایام آفرید و باب جدیدی از تحولات جهانی را به نفع انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت گشود.

در تمامی لحظات پیش رو و در سر بزنگاه هایی که با آن مواجه می شویم، باید دائما خود را با معیار های انقلاب و سنگ محک ولایت بسنجیم تا در زمانه ای که لحظه ها سال هایی بس طولانی است از حوادثی که به سرعت در حال وقوع است، عقب نمانیم و بتوانیم در شرایط حساس کنونی تمدن نوین انقلاب اسلامی را به دست یک مدیر انقلابی ذوب در ولایت و در امتداد خط شهید رئیسی به تحقق برسانیم و خود را به قله ای که رهبر معظم انقلاب نوید نزدیکی به آن را داده اند برسانیم.

(1) بحارالأنوار، جلد 78، صفحه327

ارسال نظرات