۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۵۸۵۴۵
یادداشت؛

شهید رئیسی؛ محبوب الملل و محترم الدول

شهید رئیسی؛ محبوب الملل و محترم الدول
در دولت شهید رئیسی روابط 1+5، به روابط بین الملل مبدل شد؛ این نه تنها یک دستاورد ملی که دستاورد جبهه مقاومت در شکسته شدن حلقه تحریم سیاسی آمریکا و تضعیف جبهه باطل بود. دستاوردی که مرهون تحقق امر رهبر معظم انقلاب با دستان پرتوان شهید رئیسی بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اگر نیم نگاهی به سال هایی که بر ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است داشته باشیم، نمی‌توانیم شخصیتی را همچون شهید رئیسی در میان روسای جمهور بیابیم؛ نعمتی که از ما گرفته شد و خرج تحکیم شجره طیبه انقلاب اسلامی گشت. گفتمان شهید رئیسی همان گفتمان رهبر معظم انقلاب بود و همین سبب شد تا امروز محبت او را نه تنها در میان ملت ایران که در قلوب هر ملتی که به آرمان های الهی دلبسته است می‌بینیم. 

اگر در دولت شهید رئیسی اقتدار جمهوری اسلامی را در بالاترین حد خود نسبت به سال های خمود پیشین مشاهده می کنیم، دلیلش آن یک کلام است؛ تبعیت از سیاست خارجی رهبر معظم انقلاب. شهید رئیسی خود را ذوب در امر ولی الهی کرد و هیچگاه ملامت ها او را در راهی که در پیش گرفته بود سست نکرد. همین سبب شد تا او یاد او اینچنین در قلب ها راه بگشاید. «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»

رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار خود بر مساله ضرورت دیپلماسی پویای دولت سیزدهم تاکید کرده و فرمودند:« سیاست خارجی خیلی مهم است، در مسائل کشور خیلی تأثیرگذار است. باید تحرّک ما در عرصه‌ی دیپلماسی افزایش پیدا کند و مضاعف بشود. بایستی در دیپلماسی، جنبه‌ی اقتصادی تقویت بشود؛ دیپلماسی اقتصادی یک چیز بسیار مهمّی است.» (1)  

شهید رئیسی؛ محبوب الملل و محترم الدول

شهید رئیسی مصداق بارز تحقق امر رهبر معظم انقلاب شد. در شریطی که در سیاست خارجی ایران رویکردی غرب محور آن هم نه تمامی کشور های غربی که تمامی مستکبرین غرب که در راس آنها آمریکا بود وجود داشت، شهید رئیسی با مدیریت شهید امیر عبداللهیان مسیر سیاست خارجی را تغییر داد. دیگر نگاه ایران به غرب منتهی نمی شد؛ بلکه سیاست خارجی ایران بر توازن بین غرب و شرق مبتنی بر گفتمان مقاومت و با رویکری وحدت گرا شکل گرفته بود. همین مساله هم سبب شد تا زمینه ساز بسیاری از تحولات مبارک در منطقه باشد.

در دولت شهید رئیسی روابط 1+5، به روابط بین الملل مبدل شد. روابط از آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین که همگی در دولت پیش از او جایی در سیاست خارجی‌شان نداشت، از سر گرفته شد و با کشور هایی ارتباط بر قرار شد که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بود. این نه تنها یک دستاورد ملی که دستاورد جبهه مقاومت در شکسته شدن حلقه تحریم سیاسی آمریکا و تضعیف جبهه باطل بود. عضویت در پیمان شانگهای و بریکس را نیز در همین قاب بایستی تحلیل کرد.

رهبر معظم انقلاب این دستاورد دولت شهید رئیسی را اینگونه بیان می کنند:« عضویّت در دو پیمان مهمّ بین‌المللیدر فاصله‌ی کوتاه، موفّقیّت خیلی خوبی بود که خود این نه فقط مفید برای کشور است، بلکه حکایت از یک حقایقی و واقعیّاتی هم میکند. کشورهای دنیا عاشق چشم و ابروی کسی نیستند که بگویند آقا شما بفرمایید اینجا عضو بشوید؛ یک محاسبه‌ای دارند که این حرف را میزنند، یک محاسبه‌ای دارند که میپذیرند یک دولت را؛ این محاسبه خیلی مهم است؛ این نشان‌دهنده‌ی این است که کشور در وضعی قرار دارد، در حدّی قرار دارد که مشترکان و مؤسّسان این پیمانهای بین‌المللی راغبند، مایلند و بلکه گاهی مصرّند که کشور عزیزمان جزو آنها بشود.»(2) 

از سوی دیگر مساله هماهنگی دیپلماسی و میدان بود که منویات رهبر معظم انقلاب را محقق می کرد. در مساله انرژی هسته ای، دولت سیزدهم، ذلت پذیری دولت قبل را به عزت مداری تبدیل کرد. او طعم شیرین فرمان مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن در دولت های پیشین تاکید کردند را به ملت ایران چشاند. آمریکایی که با گاهی با تهدید و گاهی با لبخند غنی سازی را از بیست درصد به کمتر از پنج درصد رسانده بود، این‌بار اما در دولت سیزدهم در مقابل غنی سازی 60 درصدی که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رقم می‌خورد، خلع سلاح شده بود و این پیروزی مرهون تحقق امر رهبر معظم انقلاب با دستان پرتوان شهید رئیسی بود.

مساله ای که ایشان در ابتدای دولت بر آن تاکید کرده بودند، پس از دو سال محقق شده بود:  «دیپلماسی را تحت تأثیر مسئله‌ی هسته‌ای هم نباید قرار داد؛ یعنی این جور نباشد که دیپلماسیِ کشور متّصل به قضیّه‌ی هسته‌ای باشد؛ نه، قضیّه‌ی هسته‌ای یک قضیّه‌ی جداگانه‌ای است که آن را بایستی به یک شکل مناسب و شایسته‌ی کشور حل کنند، امّا دایره‌ی دیپلماسی خیلی وسیع‌تر است. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف میزنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری میکنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّتها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آنها به تعهّدشان عمل نکردند.» (3)

شهید رئیسی؛ محبوب الملل و محترم الدول

امام خامنه ای دستاورد دولت در ارتباط با همسایگان را هم اینگونه متذکر شدند که :« بخش سیاست خارجی؛ تحرّک دولت در باب سیاست خارجی تحرّک بسیار خوبی است. این سیاستی که شما اتّخاذ کرده‌اید که عبارت است از ارتباط با همسایگان، بسیار سیاست خوبی است، این را باید دنبال کرد. ما باید با هیچ یک از همسایگانمان مناقشه نداشته باشیم؛ باید سعی کنیم مناقشه‌ای وجود نداشته باشد. هرچه مناقشه هست، تبدیل بشود به همکاری؛» (4)

دولت شهید رئیسی با مسئولیت پذیری خود که مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، دغدغه مندانه اوامیر ایشان را در رابطه با ارتباط با همسایگان در پیش گرفت و این مدیون نگاهی بود که شهید رئیسی به اوامر رهبر معظم انقلاب داشت. همانگونه که در آخرین جلسه هیئت دولت نیز بر این سیره همیشگی خود اشاره کرد: « من به خودم می گویم تو قرار است که بگویی من هم انقلابی هستم. در حالی که تو هم حرف آقا را  گوش ندهی؟ پس فرق بین تو و دیگری چیست؟ قضیه مگر ادعا کردن است؟ اتفاقا همین جا محل امتحان است!»  

افزایش مراودات اقتصادی، روابط دیپلماتیک و امضای اسناد و تفاهم نامه های میان ایران و همسایگانی مانند ترکمنستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و کشور های عربی حاشیه خلیج فارس، از سرگیری روابط با عربستان پس از  7 سال، برقراری دوباره روابط دیپلماتیک با لیبی ، سفر وزاری امور خارجه مصر برای اولین بار و بحرین پس از 13 سال ، سفر نخست وزیر عراق، ارمنستان و مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان در مراسم شهدای خدمت و بیش از 330 پیام از سوی مقامات عالی کشور های مختلف، سندی است بر موفقیت دیپلماسی مطیع امر رهبری که شهید رئیسی در پیش گرفت.

تبعیتی که پس از شهادت او نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر ارمنستان فرمودند: « تاکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است، اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفینی دارد که بر همین اساس باید مسایل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود..  رئیس جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.»

آری شهید رئیسی با تبعیت و پافشاری بر اوامر امامین انقلاب به مظهری تبدیل گشت که به تعبیر امام خامنه‌ای به عنوان «رئیس جمهور انقلاب» شناخته شد و این گریه ها و عزاداری برخواسته از همین دلبستگی ملت ایران به شعار های انقلاب و مقام ولایت است.

شهید رئیسی؛ محبوب الملل و محترم الدول

 

(1)  بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم (1400/06/06)

(2) بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم (1402/06/08)

(3) بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم (1400/06/06)

(4) بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم (1402/06/08)

 

ارسال نظرات