۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۷۵۹۰۷۵
گزارشی از همایش هم‌اندیشی و دانش افزایی معاونان تهذیب حوزه‌؛

یادگیری مطالب اخلاقی باید منجر به سلوک عملی شود/ضرورت توجه به توجه به مسئولیت اجتماعی طلاب

یادگیری مطالب اخلاقی باید منجر به سلوک عملی شود/ضرورت توجه به توجه به مسئولیت اجتماعی طلاب
افتتاحیه همایش سه روزه هم‌اندیشی و دانش افزایی معاونان تهذیب حوزه‌ های علمیه سراسر کشور در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، افتتاحیه همایش سه روزه هم‌اندیشی و دانش افزایی معاونان تهذیب حوزه‌ های علمیه سراسر کشور در سنندج برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این همایش با بیان اینکه باید فهم اخلاقی به طلاب القا شود، گفت: بزرگان می‌فرمایند آن چیزی که در این مکتب لازم و ضروری است، حکمت عملی است و معنای آن این است که انسان عالم، عامل متخلق باشد، یعنی در عمل چیزی از او دیده شود.

وی عنوان کرد: یادگیری مطلب اخلاقی که منجر به سلوک عملی در آن نشود، هیچ فایده‌ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی

مسئله اخلاق و معنویت در عرض مسایل طلبگی است

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی یادآور شد: مطلب دیگر درباره حکمت عملی این است که اگر تاثیری بر دیگران نداشته باشد، فضیلت لازم را ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: پس علم اخلاق بر عامل شدن خودمان و تاثیر گذاشتن بر دیگران گمشده کاری است که باید آن را پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما مطالب اخلاقی را باید از کجا دریافت کنیم، که اولین مطلب آیات اخلاقی است و دیگری روایات هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی، با تأکید بر اینکه آیاتی که مستقیما به مطالب اخلاقی اشاره دارد، سرمایه های ماست، اظهار کرد: کتاب‌های اخلاقی بزرگان از دیگر منابع برای موضوع اخلاقیات است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: کتاب‌ها و نامه‌های علمای اخلاق یکی دیگر از منابع اخلاقی برای طلاب حوزه‌های علمیه می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی اضافه کرد: رفتار فرهنگی یک عالم اخلاقی بسیار مهم است، زیرا بر رفتار دیگران بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

نادر رنجبر

معاونت تهذیب قلب تپنده حوزه‌های علمیه است

حجت الاسلام نادر رنجبر مدیر حوزه علمیه استان کردستان در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از استان کردستان به عنوان سرزمین مجاهدهای خاموش یاد کرده‌اند و به تعبیر یکی از بزرگان که می‌گفتند قدم به قدم خاک کردستان خون شهید است و لذا بسیار خوشحالیم که در این ایام خدمت شما هستیم.

وی بیان کرد: شکل‌گیری چنین همایش‌هایی که برای بهتر شدن مسئله تهذیب در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، قطعا برکات بسیاری برای حوزه‌های علمیه می‌تواند داشته باشند.

حجت الاسلام رنجبر ابراز کرد: معاونت تهذیب قلب تپنده حوزه‌های علمیه است که اگر این قلب تپنده به خوبی کار کند، اثرات مثبتش را در تربیت طلاب می‌توانیم ببینیم.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان یادآور شد: این همایش‌ها باعث می‌شود روزمرگی‌هایی که باعث اثرگذاری در کار ما می‌شود کنار برود و مشکلاتی که طلاب‌ با آن روبرو هستند، شناسایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز یکسری آفات‌ در حوزه‌های علمیه به وجود آمده، آفت‌هایی مثل به مشکل خوردن ذی طلبگی لذا در این همایش می‌توان برای این آفت‌ها راهکار ارائه دهیم و از تجربیات همدیگر برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

حجت الاسلام رنجبر گفت: ما هم در استان کردستان نسبت به تربیت در حوزه تلاش داریم که اهتمامان بیشتر باشد و در هفته یک روز را به دیدار با نماینده ولی فقیه در استان در این باره اختصاص داده‌ایم.

مدیر حوزه علمیه کردستان اظهار کرد: سعی کرده‌ایم که برنامه‌هایمان به طریقی باشد که ارتباط‌ مان با طلاب همیشگی باشد و در این‌باره از حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی دعوت کرده‌ایم که حداقل هفته‌ای یک بار در یکی از حوزه‌های علمیه ما حضور پیدا کنند و درس اخلاق داشته باشند و خودمان نیز تلاش داریم که یک روز از هفته را در نزد طلاب باشیم و از نزدیک درد دل‌های آنان را بشنویم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که باید این رویکرد را در بین طلاب تقویت کنیم، توجه به مسئولیت اجتماعی طلاب است و افق طلبه این باشد که در آینده بتواند دردی از جامعه را درمان کند.

حجت الاسلام رنجبر ابراز کرد: تربیت طلبه صرفا بیان نکات اخلاقی برای طلاب نیست، بلکه او باید برای مسئولیت‌های اجتماعی که در آینده می‌تواند داشته باشد، تقویت شود.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان بیان کرد: استان کردستان خط مقدم تفکر آل الله است، بنابراین طلاب در این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارند، در دوران کرونا این مهم را به عینه از سوی طلاب دیدیم و از سوی دیگر طلاب در تابستان در کارهای جهادی همانند ساخت منازل برای محرومان حضوری پررنگ داشته و دارند.

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: از معاون تهذیب حوزه علمیه کردستان، حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی و سایر همکاران که در این روزها تلاش بسیاری برای این همایش بزرگ داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم.

ارسال نظرات