۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۴
کد خبر: ۷۵۹۱۴
معاون اول قوه قضائیه:

حوزه علمیه باید نقش جدی در تامین نیروی مورد نیاز قوه قضائیه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حوزه های علمیه باید نقش جدی در تامین نیروی انسانی و قضات مورد نیاز قوه قضائیه را داشته باشند اظهار داشت: ظرف چند روز آینده و حداکثر قبل از سال جاری شرایط لازم برای جذب قضات و تامین نیرو از حوزه را اعلام می کنیم تا طلاب بتوانند وارد این عرصه شوند.
حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، شب گذشته در مراسم تحلیف 80 تن از قضات روحانی که در دادگستری استان قم برگزار شد گفت: هیچ مفهومی بعد از توحید گسترده تر و فراگیرتر از عدالت وجود ندارد و کسانی که می خواهند عدالت آفاقی را اجرا کنند حتما باید دارای عدالت انفسی باشند؛ زیرا کسی که عادل نباشد نمی تواند درباره دیگران نیز به عدالت قضاوت و رفتار کند.

وی با بیان اینکه امامان ما جلوه و مظهر عدالت بودند ادامه داد: عدالت دارای چندین مرحله است که کف آن ترک گناهان کبیره و عدم اصرار بر صغایر است؛ مرحله دیگر عدالت رسیدن به عفت، حکمت و شجاعت است که به آن مرحله میانی گفته می شود و عدالت فوق این دو مرحله نیر عدالتی است که انسان جلوه حق و مظهر اسمای الهی می شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اهمیت خطیر قضاوت تصریح کرد: اهمیت و سختی قضاوت نباید موجب ترساندن افراد و رونیاوردن به این عرصه شود؛ در روایات داریم که ساعتی به عدل رفتارکردن برتر از سال ها عبادت است و قضاوت عادلانه و برای رضای خدا می تواند موجب شود تا قاضی ره صدساله را یک شبه طی کند و به بهشت برین برسد.

وی افزود: قضاوت عادلانه موجب ایجاد زمینه ای می شود تا قاضی در دنیا کار انبیائی انجام دهد و در آخرت با انبیاء و اولیاء محشور شود و اگر چه این زمینه در حوزه و طی کردن مدارج عالی آن نیز یافت می شود؛ اما به سهولتی که در قضاوت است وجود ندارد.

معاون اول قوه قضائیه اظهارداشت: امروز امر قضاء برعهده دین شناسانی است که عادلانه قضاوت می کنند و همین عامل هم وجه ممیزه جکومت اسلامی با سایر حکومت ها است؛ از این رو طلاب واجد شرایط باید با یک دنیا امید و انجام وظیفه وارد این عرصه و انجام تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ما به عنوان الگو مطرح است، تصریح کرد: ما باید نمونه یک قضاوت اسلامی و جامعه قرآنی را به دنیا ارایه کنیم؛ از این‌رو همه ابعاد و زوایای اداره کشور باید براساس آموزه های اسلامی باشد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه امروز فقه است که در جامعه ما حکومت می کند، تاکیدکرد: اگرچه فقه پویا و وجود پربرکت مراجع تقلید سبب می شود دچار بن بست نشویم؛ اما طبیعتا چون حکومت فقه سابقه نداشته است سئوالات و مسایل مستحدثه ای پیش می آید.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه قضات، مهندسی اجرای قانون را بر عهده دارند و باید در قضاوت شخصیت مراجعه کننده، انگیزه وقوع جرم و سابقه دار بودن متهم و ... را بررسی کنند، ادامه داد: قضا پیچیدگی دارد که قضات همواره باید به روز باشند و از آخرین یافته ها در این زمینه مطلع باشند.

وی در بخش پایانی سخنانش از متمرکز شدن بحث جذب قاضی روحانی در قم خبرداد و گفت: با فعالیت مرکز جدیدی که توسط رئیس جدید قوه قضائیه راه اندازی شده است، مراحل آموزش، گزینش و ... با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم صورت می گیرد و قضات روحانی واجد شرایط به خدمت گرفته می شوند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حوزه های علمیه باید نقش جدی در تامین نیروی انسانی و قضات مورد نیاز قوه قضائیه را داشته باشند اظهار داشت: ظرف چند روز آینده و حداکثر قبل از سال جاری شرایط لازم برای جذب قضات و تامین نیرو از حوزه را اعلام می کنیم تا طلاب بتوانند وارد این عرصه شوند./925/پ202/ص
ارسال نظرات