۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۵۹۱۸۰

سرگرمی که قول داده است هوادارانش را ثروتمند کند!

سرگرمی که قول داده است هوادارانش را ثروتمند کند!
یک روانشناس درباره تاثیرات روانی بازی کامبت همستر بر زندگی و احوالات فردی و اجتماعی گفت.

زینب سادات برهمند روانشناس و کارشناس رسانه در خصوص بازی همستر کامبت گفت: در رابطه با آینده این بازی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست؛ اینکه آیا این سکه جمع کردن تبدیل به پول می‌شود و افراد در عرض چندماه ره چند ساله را طی می‌کنند؟ یا در واقعیت همه سرکار هستند. آنچه حائز اهمیت است تاثیرات روانی این سرگرمی یا بیزینس بر زندگی و احوالات فردی و اجتماعی است.

وی گفت:  اثرات مخربی که در دنیای روح و روان آدمی تقریبا جبران ناپذیر است. از مهم‌ترین پیامد آن می‌توان به درگیری افراد با اضطراب اشاره کرد؛ اضطرابی از جنس عقب ماندن از دیگران در زندگی که افراد احساس می‌کنند باید از همه کار و فعالیت خود دست بکشند و نمایشگر دستگاه خود را لمس کنند به امید دستیابی به شرایط اقتصادی مناسب و عقب نماندن از دنیای متمدن و مدرن امروز.

وی ادامه داد: البته به طرق مختلف اضطراب و ترس از عقب ماندگی، ممکن است برای افراد اتفاق بیافتد، اما آنچه در این موضوع (استفاده مدام از بازی همستر) قابل پیش بینی است تشدید اضطرابی است که فرد تجربه خواهد کرد.

این روانشناس تصریح کرد: بازی همستر علاوه بر اینکه اضطراب توهم پولی را ایجاد می‌کند، (اصطلاحی که در بین اقتصاددانان کاربرد زیادی دارد)، منجر به افزایش توهم پولی یعنی توهم یک شبه پولدار شدن هم می‌کند!

برهمند اظهار کرد:  البته این واقعیت را کتمان نکنیم که ثروت موجب شادی بیشتر در زندگی می‌شود چرا که آسایش و رفاه را به دنبال دارد و عدم دستیابی به پول به مرور زمان افراد را به سمت افسردگی پیش می‌برد، افسردگی که واکنش‌های مختلفی مانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی و بی ارزشی در اشخاص را به دنبال دارد. به طبع ثروتمند شدن لذت بسیار زیادی برای هر شخصی دارد، اما واقعیت دیگر که بسی مهم‌تر است اینکه ثروت‌مند شدن نه به هر طریقی. از این رو آنچه مهم است برای جهت دهی ذهنمان به سمت ثروت و مسائل مثبت را با هم بررسی کنیم.

این کارشناس رسانه افزود: افرادی که زندگی خود را درگیر این بازی‌هایی شبیه همستر کامبت می‌کنند اشتیاق خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره و لذت بخش از دست می‌دهند و مدام خود را درگیر می‌کنند.
در حالیکه اگر بازی همستر کامبت شبیه شبکه‌های پانزی باشد و یک شبه همه معاملات را برهم زند واکنش افرادی که بیشتر درگیر بودند از حالت طبیعی خارج خواهد شد و تعدادی از افراد میل به خودکشی در آن‌ها تقویت خواهد شد و تعدادی دیگر به سمت اختلال افسردگی اساسی کشیده خواهند شد.

برهمند گفت: از منظر روانشناسی باقی ماندن افراد در حالت افسردگی، آن‌ها را به سمت جلسات متعدد تراپیست یا دارودرمانی توسط روانپزشک سوق می‌دهد . متاسفانه ما در دنیایی پر استرس زندگی می‌کنیم و در حال تجربه یک زندگی پرتنش هستیم. سبک زندگی ناسالم امروزی، افسردگی را به یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی عصر حاضر تبدیل کرده است؛ سبک زندگی که خود انتخاب یا با قراردادنمان در موقعیت درست یا غلط تغییر می‌دهیم.

در آخر به نظر می‌رسد بازی حاشیه ساز «همستر کامبت»، سرگرمی که قول داده است هوادارانش را ثروتمند کند یک رویای توخالی نباشد و آنچه از پرو پاگاندای آن بر می‌آید افراد را به رویای پولدار شدن نزدیک کند نه بیماریی‌های روحی، روانی!

ارسال نظرات