۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۵۹۵۶۱
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

تقریرات دروس موجب تثبیت مطالب در ذهن می‌شود

تقریرات دروس موجب تثبیت مطالب در ذهن می‌شود
عضو هیات علمی گروه فقه و اصول دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه تقریرنویسی تمرینی برای طلاب است و آنان را متوجه زوایای مبهم مباحث خواهد کرد، گفت: طلاب برای تثبیت مطالب در ذهن، محتوای علمی خود را و آنچه را که می‌شنوند روی کاغذ پیاده کنند.

حجت‌الاسلام سیدجعفر علوی، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی درس خارج حوزه علمیه خراسان، در مشهد، به تبیین ثمرات تقریرات طلاب دروس خارج اشاره و ابراز کرد: مواردی که از سوی حوزه علمیه خراسان برای تقریرنویسی برنامه‌ریزی شده و همچنین شاخصه‌ها، معیارها و ملاک‌های تقریر مطلوب است، و در این زمینه جنبه‌های مختلفی وجود دارد که اگر طلاب به آن توجه کنند، بهره خواهند برد.

وی تصریح کرد: نوشتن کل مطالب درس یکی از شاخص‌های تقریر است، که در تثبیت مطلب بسیار موثر است؛ اگر طلاب آنچه را که می‌شنوند و می‌بینند و در ذهن می‌آورند، روی کاغذ پیاده کنند، مطلب تثبیت خواهد شد، در واقع اگر بخواهیم همان مطلبی را که، در ذهن و ابعاد شنیداری وجود دارد را پیاده کنیم می‌بینیم خیلی از بخش‌ها برای فرد، روشن نیست چون در نوشتن دقت‌هایی باید به کار گرفته شود که در شنیدن لحاظ نمی‌شود.

استاد ارزیاب تقریرات دروس خارج با بیان اینکه در نوشتن تقریرات، انسان متوجه زوایای مبهم مباحث خواهد شد، خاطر نشان کرد: طلبه باید به این موضوع اشراف داشته باشد و به زوایای مبهم مباحث توجه کند که این از آثار تقریر نویسی است.

حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه در تقریر نویسی می‌بایست به فهرست مطالب، فهرست منابع، ارجاع دهی و .... دقت شده و به لحاظ تحقیقاتی آن موارد استاندارد هم رعایت شود و این فایده مهمی برای طلبه دارد، گفت: زمانی که بخواهیم کار علمی خود را به صورت مکتوب در قالب کتاب و مقاله عرضه کنیم، این عرضه در مجامع علمی همراه با استانداردهایی است.

وی با بیان اینکه تقریرنویسی تمرینی برای طلبه است تا استانداردها را پیاده کند و اگر جاهایی نیز مشکلاتی دارد به آن اشراف یابد و سوالات و ابهامات رفع شود تا بتواند محتوای علمی خود را به صورت استاندارد عرضه کند، عنوان کرد: طلاب می بایست به منابع و شناسنامه منابع مراجعه کنند تا اطلاعات بیش‌تری به دست آورند و مراجعه طلبه به شناسنامه مطالب، آشنایی بیشتر با منابع را در پی خواهد داشت.

استاد ارزیاب تقریرات دروس خارج ادامه داد: یکی از آیتم‌های تقریرنویسی این است که طلبه نظر خود را در مباحثی که استاد مطرح می‌کند ارائه دهد؛ طلبه باید در مطالب استاد دقت نموده تا بتواند نقدهای خود را مطرح کند و این ها همه تمرینی برای طلبه در سال‌های اول تقریرنویسی است تا در سال‌های پایانی به حد مطلوب از ارائه مطالب تحقیقی برسد.

ارسال نظرات