۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۵۹۵۷۱
آیت الله کریمی جهرمی مطرح کرد؛

لزوم رعایت موازین اخلاقی از سوی رسانه ها

لزوم رعایت موازین اخلاقی از سوی رسانه ها
آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به این که مراعات وحدت در جامعه امری لازم و ضروری است گفت: چرا برخی رسانه‌های ما در کشور به جایی رسیده اند که درس نفاق و جدال می دهند و حفظ آبروی افراد برای آنان معنایی ندارد؟

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رستمی مدیر مرکز فضای مجازی حوزه های علمیه به همراه جمعی از مدیران بخش های مختلف این مرکز با آیت الله کریمی جهرمی دیدار کردند.

در این دیدار آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به اهمیت داشتن نیت خیر در انجام کارها با ذکر آیه ی «رَبِّ أَوْزِعْني‏ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتي‏ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْني‏ بِرَحْمَتِكَ في‏ عِبادِكَ الصَّالِحينَ» (نمل/19) به بیان تبیین عمل صالح از نگاه قرآن پرداخت.

وی بیان داشت: هر عملی هر اندازه هم صالح باشد باید انسان مواظب این معنا باشد که رضای خدا را همراه داشته باشد، گاهی ممکن است در محیط کار یا زندگی مان، عملی به ظاهر هم صالح باشد اما موجب رضای خدا نباشد پس باید بکوشیم مدام از ابتدای روز که قدم برمیداریم برای انجام کارمان خدا را ناظر رفتارمان بدانیم و با نیت خالص به دنبال کسب رضای الهی باشیم.

آیت الله کریمی جهرمی سپس به بیان وظایف این مرکز پرداخت و اولین وظیفه در رویارویی با فضای مجازی را ضرورت آموختن دانش آن دانست و ابراز کرد: امروز چه بخواهیم چه نخواهیم فضای مجازی وارد تمام شئون زندگی مردم شده است پس ضرورت دارد با طریق آسان و با روش هایی که کمترین زمان را از نظر آموزشی ببرد. به طلاب و مردم دانش فضای مجازی را بیاموزیم تا اگر وقتی صرف این قسمت می شود برای همه ی اقشار بازدهی مناسب هم داشته باشد.

چرا برخی رسانه‌های ما در کشور به جایی رسیده اند که  درس نفاق و جدال می دهند و حفظ آبروی افراد برای آنان معنایی ندارد؟

وی دومین وظیفه مرکز فضای مجازی حوزه های علمیه را رعایت حرمت و جایگاه افراد دانست و با بیان خطرات پیش روی این موضوع اظهار داشت: یکی از خطرهای بزرگ در این راه این است که مشاهده می شود از همین مسیر برای ازبین بردن شخصیت و جلال افراد محترم استفاده می نمایند. دشمنان دین، مهارت‌های شیطانی کاملی دارند، مقامات افراد را تنزل می‌دهند، علمای اعلام را، بزرگان دین را و حتی گاهی مقام ائمه طیبین علیهم السلام را پایین می‌آورند تا بازار سخنرانی شان گرم‌تر بشود و پرمشتری‌ بشوند.

آیت الله کریمی جهرمی با بیان اینکه در سخنرانی ها و انعکاس آن باید رعایت شئون اهل بیت علیهم السلام رعایت شود با ذکر کلام شریف لا يـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ) مِنْ هذِهِ الاُمَّةِ اَحَدٌ عنوان داشت: سخنرانان باید مراقب باشند که چه کلامی می گویند؟ تا عده ای جوانان پرشور دور انسان جمع شدند، نمیتوانند هرچی به ذهنشان آمد بگویند و قیاس بکنند افراد را با وجود مقدس اهل بیت عصمت و طهارت آن هم قیاسی که گاهی افراد را حتی بالاتر از آن وجودهای آسمانی و پاک قلمداد می کنند.

وی رعایت اعتدال در تعریف از افراد را با اهمیت دانست و در توصیه ای ابراز کرد: بکوشید نه کسی را زیادتر از حد خود بالا ببرید، نه خدای نخواسته شخصیت کسی را مخدوش کنید. کار خیر برای شما آن است که اگر بتوانیم آبرویی به کسی بدهیم و نگذاریم بزرگان در نظر مردم بی ارزش جلوه داده شوند.

آیت الله کریمی جهرمی سومین وظیفه این مرکز را به کارگیری افراد سالم و صحیح العقیده دانست تاکید کرد: باید افرادی که عقاید نادرست و برخلاف معتقدات شیعه و علی و آل علی علیهم السلام دارند را با گزینش های خاص شناسایی کرده و از حضور آنان در این مراکز جلوگیری کنید زیرا گاهی ممکن است فردی از نظر علمی هم در جامعه رتبه ای دارد اما با عقاید غلط مردم را گمراه می کند که این آسیبی بزرگ به جامعه می باشد.

چرا برخی رسانه‌های ما در کشور به جایی رسیده اند که  درس نفاق و جدال می دهند و حفظ آبروی افراد برای آنان معنایی ندارد؟

وی رسانه حوزه های علمیه را به مراعات وحدت در جامعه فراخوانده و بیان داشت: چرا برخی رسانه‌های ما در کشور به جایی رسیده اند که درس نفاق و جدال می دهند و حفظ آبروی افراد برای آنان معنایی ندارد؟ آقایانی با هم هستند، مطالبی از هم طی سالیان دیده اند، انسان گاهی اشتباه می‌کند، گاهی هم خوبی می‌کند اما به مرور زمان که کار بد فرد از ذهن جامعه رفته مجدد بنا به شرایط روز آن را مطرح می کنند و آبروی افراد را می برند که این کار در پیشگاه الهی بسیار ناپسند است و باعث می گردد انسان از ولایت الهی خارج و به ولایت شیطان داخل گردد.

آیت الله کریمی جهرمی همچنین ضمن ابراز مسرت از اقدامات انجام شده طی سال اخیر در مرکز فضای مجازی حوزه علمیه بر لزوم گسترش این خدمات برای رشد آگاهی جامعه و طلاب تاکید کرد.

در ابتدای دیدار حجت الاسلام رستمی مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه گزارشی از اقدامات انجام شده در این مرکز را ارائه کرد.

ارسال نظرات