۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۵۹۸۵۷
حجت الاسلام کاظمی راد در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

تأکید بر اخلاق مداری مبتنی بر قرآن در انتخابات/ لزوم پرهیز از تهمت و تخریب دیگران

تأکید بر اخلاق مداری مبتنی بر قرآن در انتخابات/ لزوم پرهیز از تهمت و تخریب دیگران
مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شیراز گفت: رقبای انتخاباتی حق ندارند به یکدیگر تهمت بزنند هرچند دیدیم در انتخابات گذشته به رئیس جمهور مظلوم شهید تهمت هایی زدند البته این را بدانند مردم نظاره گر هستند و متوجه می شوند چه کسانی تهمت می زنند.

حجت الاسلام علیرضا کاظمی راد مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به لزوم رعایت اخلاق مداری در انتخابات و توصیه های اخلاقی قرآن کریم گفت: در انتخابات یک وظایفی نامزدهای انتخابی دارند و یک وظایفی هم عموم مردم دارند و آنچه که اساس انتخابات است مبتنی بر یک نظام قرآنی است لذا هر آنچه که فرآیند این انتخابات است این هم باید مبنایش باید قرآنی باشد.

وی ادامه داد: قرآن کریم می فرماید «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»، معنایش این است که انسان حق ندارد برأی پیشبرد اهدافش هر حرفی بزند و هر کلامی بگوید و هر سخنی را بگوید کسانی که نامزد انتخابات هستند، حق ندارند از هر روشی برأی موفقیتشان استفاده کنند بلکه باید برنامه ها و اهدافشان را مؤدبانه مطرح کنند. 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ما در یک جامعه دینی هستیم و کاندیدا ها با مؤمنین مواجه هستند و می خواهند از انسانهای مؤمن رأی بگیرند و در جامعه دینی می خواهند حاکمیت کنند لذا نامزدها ها و هواداران آن ها باید این اصول اخلاقی قرآن را مبنا قرار دهند.

حجت الاسلام کاظمی راد با اشاره به عدم تخریب و تهمت در انتخابات به عنوان یک توصیه قرآنی، گفت: قرآن می فرماید «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللهِ عَظِیمٌ»؛ تهمت زدن برأی پیشبرد اهداف از نگاه قرآنی نکوهش شده است چراکه می فرماید فکر می کنید که حرفی زدید و رفتید و تمام شد، نه اینطور نیست بلکه نزد خداوند متعال این مسأله بزرگی است.

وی افزود: تهمت زدن گناه بسیار بزرگی است و خداوند متعال بیان اهداف را مبتنی بر تهمت نکوهش کرده است و لذا رقبای انتخاباتی حق ندارند به یکدیگر تهمت بزنند هرچند دیدیم در انتخابات گذشته به رئیس جمهور مظلوم شهید تهمت هایی زدند البته این را بدانند مردم نظاره گر هستند و متوجه می شوند چه کسانی تهمت میزنند.

مدیر حوزه امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: گاهی در جریان انتخابات به نظام اسلامی تهمت زده می شود و حتی افتخارات و خدمات نظام را مورد خدشه قرار می دهند این را بدانند که گناهش قطعاً عظیم تر، سنگین تر و سخت تر است و مراقب رفتار خود باشند چراکه اصل این انتخابات محصول همین نظام است.

وی بر وعده های قابل اجرا و مبتنی بر واقعیت توسط نامزدهای انتخابات تاکید کرد و اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» لذا توصیه میکنیم نامزدهای انتخاباتی حرف هایشان پشتوانه داشته باشد، متناسب با امکانات و ظرفیتهای کشور باشد و با محاسبه درست و دقیق برنامه های خود را ارائه دهند و اهدافشان باید متناسب با تعالی نظام اسلامی باشد و در حقیقت برأی رفع مشکلات مردم و باز کردن گره های مردم باشد و از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بهره گیری کنند اما در خصوص تمام این اهداف و برنامه ها باید قاطعانه، محکم و دقیق حرف بزنند.

حجت الاسلام کاظمی راد خاطرنشان کرد: این مسئله مهم را بدانند آنچه که برایند گفتار و افکار آنها است، به سمت جامعه سرازیر می شود، یعنی جامعه نگاه می کند اگر اهداف بیان برنامه هایشان مبنی بر اخلاق باشد جامعه هم نسبت به آنها واکنش اخلاق مدارانه خواهد داشت اما اگر با جدل و گفت‌وگوهای پرخاشگرانه باشد جامعه هم همچنین رفتاری هم نسبت به خودشان و هم نسبت به کاندیداها خواهند داشت.

وی یادآور شد: قرآن توصیه فرموده است که حتی به دشمنانتان هم فحش ندهید و اگر به دشمنانتان هم فحش دادید آنها هم به شما فحش خواهند داد اینها بخشی از اخلاق انتخاباتی است که هم ناظر به کسانی که کاندید و نامزد هستند و هم ناظر به عموم مردم است.

حجت الاسلام کاظمی راد در پایان اضافه کرد: امیدواریم خداوند همه را موفق بدارد و انتخابات قوی با مشارکت پرشور و حضور آگاهانه و عالمانه ای از مردم را شاهد باشیم و نتیجه اش رشد، توفیق، تعالی و موفقیت نظام اسلامی و فروکاستن از دردها و آلام و رنجهای مردم و مشکلات و گرفتاری های مردم خصوصاً در حوزه معیشت و فرهنگ و اخلاق باشد.

ارسال نظرات