۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۶۰۴۰۴
حاجی حیدری تاکید کرد؛

لزوم حمایت از پلتفرم های داخلی و مقابله با نفوذ پلتفرم های خارجی

لزوم حمایت از پلتفرم های داخلی و مقابله با نفوذ پلتفرم های خارجی
مسئول سابق اداره نشست های علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: توجه به پلتفرم های داخلی و حمایت از آنها و ایجاد محدودیت و وضع قوانین سختگیرانه در مقابل نفوذ پلتفرم های خارجی ضروری است.

ایمان حاجی حیدری مسئول سابق اداره نشست های علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه ویژه پلتفرم های داخلی در ایجاد حاکمیت و استقلال ملی اظهار داشت: با ایجاد بستر شبکه های مجازی، روابط اجتماعی دچار تغییر و تحول جدی شده است؛ به طوری که تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و حتی می توان گفت کنش های اجتماعی در فضای مجازی از فضای حقیقی پیشی گرفته است.

وی افزود: امروزه تنظیم‌گری در فضای مجازی در تمام دنیا یک اصل پذیرفته شده است و بیشتر کشورهای دنیا به این مسئله به عنوان امنیت ملی خود نگاه می کنند، به طوری که حتی کشورهای اروپایی از ایجاد سلطه آمریکا بر افکار عمومی خود بیم دارند؛ امروز سیاست‌مداران در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال در دنیا مانند فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام به شدت بر شیوه تفکر و مباحث عامه مردم تأثیرگذار هستند.

حاجی حیدری بیان داشت: جالب توجه است که حتی آمریکا نیز که صاحب بیشترین پلتفرم های بزرگ جهانی است از خطر سایر پلتفرهای جهانی واهمه دارد؛ به عنوان مثال می توان به پلتفرم تیک تاک اشاره کرد، در پی نگرانی های دولت آمریکا در خصوص امکان دسترسی چین به داده های شهروندان آمریکایی یا نظارت بر آنها از طریق تیک تاک، سنای آمریکا لایحه ای را تصویب کرده است که بایت دنس، مالک تیک تاک را وادار می کند کسب و کارش در این کشور را تا ۹ ماه دیگر واگذار کند و الا با ممنوعیت روبرو خواهد شد.

وی افزود: امروز توجه به پلتفرم های داخلی و حمایت از آنها و ایجاد محدودیت و وضع قوانین سختگیرانه در مقابل نفوذ پلتفرم های خارجی ضروری است و یکی از حوزه هایی که فضای مجازی به طور جدی می تواند اثر گذار باشد، انتخابات است.

مسئول سابق اداره نشستهای علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه ابراز کرد: در همین انتخابات اخیر، پلتفرهای داخلی همچون ایتا، روبیکا و دیگر پیام رسان های داخلی بستری عادلانه و مساوی برای تمام کاندیدهای ریاست جمهوری ایجاد کردند. به طوری که آحاد مردم می‌توانستند به راحتی پیج و صفحه هر یک از کاندیدای مورد نظر خود را دنبال کرده و در لحظه از برنامه ها و موضع گیری های آنها مطلع شوند.

حاجی حیدری افزود: این در صورتی است که فضای مجازی منحصر در پلتفرم های خارجی شود، قطعا بیگانگان این فضا را بستری برای تحقق اهداف خود خواهند کرد که در عمل نیز در خصوص سانسور تصاویر حاج قاسم سلیمانی به وضوح و آشکار دیده شد.

وی خاطرنشان کرد: در سالروز شهادت سردار سلیمانی، اینستاگرام علاوه بر حذف پست و عکس و مسدودسازی حساب کاربران به راه اندازی کمپین «ازعکس تو هم می ترسند» نیز واکنش نشان داد و صفحات پربازدیدی که در این کمپین حضور داشتند را نیز مسدود و حذف کرد؛ حال شما فرض کنید که این اقدام به صورت گسترده علیه یکی از کاندیدای انتخاباتی صورت گیرد، به نظر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا نام کاندیدایی که مورد سانسور قرار گرفته است از صندوق های آرا خارج خواهد شد؟ لذا به همین راحتی می توانند حکمرانی در کشورهای مختلف را تغییر دهند.

حاجی حیدری اظهار داشت: فضای مجازی حتی می تواند بر سلایق، افکار و باورهای افراد یک جامعه تاثیر داشته باشند؛ فرض کنید در حوزه مد و لباس صفحاتی که مورد نظر خودشان است را در منظر بیشتر مخاطبان خود قرار دهند در اینصورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خواهید دید که در جامعه به آن نوع پوشش و سبک زندگی تمایل ایجاد می شود. تا چند سال گذشته چیزی به عنوان سگ خانگی در کشور ما معنی نداشت و حتی ضد فرهنگ بود. به نظر شما از کجا چنین چیزی در جامعه ما رایج شد؟

مسئول سابق اداره نشستهای علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه افزود: زمانی که سلایق و افکار مردم تغییر کرد در نتیجه خواهید دید که انتخاب مردم نسبت به حاکمان خود نیز تغییر خواهد کرد. زمانی که فرهنگ برهنگی، سگ بازی و امثال آن در جامعه فراگیر شد، دیگر نمی توان انتظار داشت که از صندوق های رای افراد مومن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بیرون بیاید و جامعه دچار انحطاطی جبران ناپذیر خواهد شد.

حاجی حیدری عنوان کرد: حاکمان هر جامعه ای موظف به حفظ و صیانت از فرهنگ جامعه هستند و نمی توانند فضای مجازی که امروزه در برخی ابعاد آثاری بیش از فضای حقیقی دارد به حال خود رها کنند. پلتفرم های داخلی و شبکه ملی ارتباطات می تواند یکی از بسترهای تحقق این امر باشد که باید مورد حمایت جدی مسئولین امر قرار گیرند. وضع قوانین و آیین نامه های مقتضی در جهت حمایت از پلتفرم های داخلی با رعایت حفظ حریم خصوصی کاربران که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است و همچنین ایجاد فضایی آزاد جهت نشر افکار و سلایق مختلف جامعه در چهارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار مهم خواهد بود.

مسئول سابق اداره نشستهای علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه‌های علمیه افزود: البته توجه به این نکته را لازم میدانم که ارتباطات مستقیم و خارج از فضای مجازی ایجادکننده رفتارها و باورهای پایدار و عمیق است و هیچگاه فضای مجازی نمی تواند جایگزین آن شود. مسئولین و متولیان این امر باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده بیش از حد و غیرکنترل شده از این فضا می تواند آثار مخربی بر سلامت جسم و جان افراد جامعه داشته باشد. 

ارسال نظرات