لزوم بیان معضلات و مشکلات سکوهای خارجی
اشاره: تقویت پیام رسان های داخلی به لحاظ فنی و امکاناتی، باید قابلیت مناسبی را برای رقابت با سایر پیام رسان های خارجی غربی و شرقی ایجاد کند و از طرفی استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید سامان دهی و نظام مند شود؛ البته وجود امنیت، امکانات کامل، رفع نیاز مخاطبان، سرعت بالا و کیفیت مناسب خدمات از جمله عوامل مهمی هستند که موجب گرایش مخاطبان به پیام رسان های اجتماعی با پلتفرم های داخلی می شوند.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفتوگویی را با حجت الاسلام سید عادل سعیدی فعال فرهنگی و عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است که در ادامه تقدیم شما خواهد شد:
رسا ـ چه راهبرها و راهکارهایی برای ایجاد دافعه نسبت به سکوهای خارجی وجود دارد؟
باید معظلات و مشکلات سکوهای خارجی را معرفی کرد؛ خصوصا در معضلاتی که سکوهای خارجی در اغتشاشات اخیر بوجود آورد؛ کلاهبرداری از مردم در سکوهای خارجی خصوصا تلگرام و اینستاگرام مشکل عمده استفاده از این سکوها است، اما در سکوهای داخلی چنین معضلات و مشکلاتی وجود ندارد.
رسا ـ چگونه تبعیض مثبت نسبت به سکوهای داخلی و تشویق کاربران ایرانی به حضور در سکوهای داخلی ایجاد میشود؟
باید اطلاع رسانی خوبی در مورد سکوهای داخلی داشته باشیم؛ متاسفانه در اطلاع رسانی سکوهای داخلی ضعیف عمل شده است و چهره خوبی از سکوهای داخلی در بین مردم نشر داده نشده؛ سکوهای داخلی محدود به برخی ارگانها شده است در صورتی که این سکوها متعلق به هیچ ارگانی نیست؛ معرفی درست سکوی داخلی و اینکه سکوی داخلی همان کار سکوی خارجی را انجام میدهد در اعتمادسازی مردم نسبت به سکوهای داخلی بسیار موثر است؛ برای این امر باید سرعت سکوهای داخلی زیاد شود.
زمانیکه کاربر به سکوی داخلی اعتماد میکند و با کندی سرعت سکوی داخلی مواجه میشود، اعتماد وی کمتر میشود؛ جدیدا پیام رسان ایتا تماس صوتی، تصویری را به خدمات خود اضافه کرده؛ اما برای کاربر این اطمینان را بوجود نیاورده که تماسها شنود نمیشود؛ در سکوهای داخلی اعتمادسازی نسبت به شنود مکالمات وجود ندارد؛ اگر اعتمادسازی شود باعث میشود که کاربر داخلی به هیچ عنوان به سمت سکوهای خارجی نرود؛ لازم به ذکر است که پیام رسانهای خارجی توسط مالکین این سکوها رصد میشوند.
رسا ـ راهکارهای تولید محتوای اسلامی در سکوهای داخلی و خارجی اجتماعی چیست؟
باید محتوایی تولید شود که قابل پذیرش باشد؛ یعنی دروغ در محتوای خبری نباشد؛ رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران کار فوق العادهای در تولید محتوای اسلامی در سکوهای داخلی و خارجی انجام داده، وی در بحث عفاف و حجاب طرح همدلی را ارائه کرده است؛ در این طرح همدلی به خانمهای کم حجاب و بی حجاب چندین نفر تذکر لسانی میدهند و در انتهایی مسیر خانم با حجابی به آن خانم هدیه میدهد، این کار موجب باحجاب شدن عده زیادی از خانمها شده است.
به تجربه ثابت شده که تذکرات لسانی در خیابان با صداقت کامل و مهربانی تاثیرات زیادی دارد و باعث رعایت حجاب خواهد شد؛ نحوه بیان و صداقت در کار باعث شده که محتوای اسلامی در سکوی داخلی و خارجی قابل پخش شود و از طرف کاربران با استقبال مواجه شود.