۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۷۶۰۴۱۹
حجت الاسلام الهی راد:

مردم سالاری دینی در اندیشه امامین انقلاب جایگاه اعتقادی دارد

مردم سالاری دینی در اندیشه امامین انقلاب جایگاه اعتقادی دارد
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ماهیت حکومت اسلامی از جنس مردم سالاری دینی است، گفت: مردم سالاری دینی در اندیشه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری جایگاه اعتقادی دارد و از این جهت تفاوت دینی با دموکراسی غربی دارد.

اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردم سالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصول دینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شورا‌ها و انتخابات مردمی در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردم سالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأی‌گیری انجام می‌شود، قدرت و مسئولیت تصمیم‌گیری در اختیار مردم است و دین و مذهب به عنوان جزء اصلی تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ تفاوت اصلی مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزش‌هایی است که بر آنها تأکید شده و مردم سالاری دینی، اصول و ارزش‌های دینی و شریعتی را محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داده در حالیکه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک به عنوان مبنای تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار گرفته شده است.

از این‌رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام صفدر الهی راد از اساتید حوزه و دانشگاه گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:

رسا ـ مردم چه جایگاهی در اندیشه امامین انقلاب دارند؟

حکومت اسلامی آن چیزی است که در تفکر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد، حکومت اسلامی مربوط به معصومین یعنی پیامبر و ائمه صلوات الله اجمعین و مربوط به دوران غیبت امام زمان سلام الله علیه است؛ ماهیت حکومت اسلامی از جنس مردم سالاری دینی است؛ به این معنا که اساسا موضوع حکومت اسلامی مردم مسلمانی هستند که خواهان تشکیل حکومت اسلامی هستند، بنابراین حکومت اسلامی با خواست مردم قابلیت تحقق دارد و با خواست مردم قابلیت بقاء و ادامه دارد.

مردم سالاری دینی در اندیشه امامین انقلاب جایگاه اعتقادی دارد

مردم سالاری دینی یا جمهوری اسلامی مدلی از مدل‌های حکومت اسلامی مدنظر امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری است؛ در زمان معصوم یعنی امیرالمومنین سلام الله علیه هنگامیکه مردم پای کار نیستند، امام معصوم علیه السلام با اینکه قدرت داشتند حاضر نشدند حکومت را بر آنها تحمیل کنند، امیرالمومنین علیه السلام وقتی که مردم پای کار آمدند حکومت را قبول کردند.

اساسا زمانیکه مردم ایمان اجتماعی نداشته باشند و خواهان تحقق ارزش‌های اجتماعی نباشند، قالب حکومت اسلامی قابلیت تحقق و اجرا ندارد و حکومت اسلامی به عنوان تجلی دین اجتماعی و ایمان اجتماعی مردم بدون خواست قلبی مردم قابلیت تحقق را ندارد.

رسا ـ مردم سالاری دینی از منظر امامین انقلاب چه تفاوت ماهوی با دموکراسی غربی دارد؟

مردم سالاری دینی در اندیشه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری جایگاه اعتقادی دارد و از این جهت تفاوت دینی با دموکراسی غربی دارد؛ این تفاوت اساسی یک تفاوت ماهوی است؛ زیرا مردم سالاری دینی بیان می‌کند حکومت اسلامی برآمده از خواست مردم مومن است و مردم مومن با خواست خودشان حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند.

مردم سالاری دینی در اندیشه امامین انقلاب جایگاه اعتقادی دارد

حکومت اسلامی زمانی تشکیل شود که قوانین، معارف و ارزش‌های خود را از اسلام بگیرد؛ یعنی حکومت اسلامی امتداد توحید در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تشکیلات و در همه عرصه‌های زندگی جامعه است و ناظر به زندگی ابدی انسان تشکیل شده است و ناظر به حیات ابدی انسان یعنی مسئله قرب الهی تا بی نهایت تشکیل شده است.

اما دموکراسی غربی بریده از خداست؛ یعنی دنبال تحقق اراده تشریع خدا نیست و دنبال این نیست که ایمان مردم در قالب حکومت جلوه پیدا کند؛ دموکراسی برآمده از خواست مردم است و هیچ ربطی به ایمان مردم ندارد؛ یعنی ملاک ارزش‌ها، خوبی‌ها، بدی‌ها و هنجار‌ها در تفکر دموکراسی آن چیزی است که دل‌بخواه مردم باشد، دل بخواه مردم یعنی توجه به هوا و هوس مردم با رویکرد مادی گرایی و سکولاریستی که در تضاد با ارزش های اسلامی است؛ سکولاریسم رویکردی دنیوی و زمینی دارد و با این معنا از زمین تا آسمان میان مردم سالاری دینی و تفکر دموکراتیک تفاوت ماهوی وجود دارد.

 

ارسال نظرات