۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۶۰۳۶۳
حجت الاسلام کاظمی:

حضور حداکثری در انتخابات، تولید قدرت نرم برای کشور است

حضور حداکثری در انتخابات، تولید قدرت نرم برای کشور است
امام جمعه پرند با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ابتداً حضور و مشارکت حداکثری و بعد بر انتخاب اصلح تاکید دارند گفت:همگان باید نسبت به حضور حداکثری در انتخابات که تولید قدرت نرم برای کشور است، توجه داشته باشند.

اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردم سالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصول دینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شورا‌ها و انتخابات مردمی در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردم سالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأی‌گیری انجام می‌شود، قدرت و مسئولیت تصمیم‌گیری در اختیار مردم است و دین و مذهب به عنوان جزء اصلی تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ تفاوت اصلی مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزش‌هایی است که بر آنها تأکید شده و مردم سالاری دینی، اصول و ارزش‌های دینی و شریعتی را محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داده در حالیکه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک به عنوان مبنای تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار گرفته شده است.

از این‌رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام اسماعیل کاظمی، امام جمعه پرند گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:

رسا ـ چرا از منظر رهبر معظم انقلاب رای صرفا حق شخص نیت بلکه حق الناس است؟ این حق الناس بودن رای به چه معناست؟

رای یک مسئله شخصی نیست، چون یک مسئله اجتماعی و سیاسی است و نتیجه آن به تمام جامعه برمی‌گردد و بی‌تفاوتی انسان به تشتت در کل کشور و جامعه منجر خواهد شد و باعث می‌شود کسانی که استحقاق نداشته باشند در جایگاه مسئولیت قرار بگیرند و در آن موقع هر ظلم و ناکارآمدی اتفاق بیفتد کسی که بی‌تفاوت به حضور در صحنه انتخابات است در آن کوتاهی سهیم خواهد بود؛ لذا رای یک مسئله اجتماعی و مسئله سیاسی است؛ یعنی یک مسئله فردی و شخصی نیست و همگان علاوه بر آنکه باید حضور داشته باشند انتخاب اصلح نیز داشته باشند.

حضور حداکثری در انتخابات؛ تولید قدرت نرم برای کشور است

تاکید حضرت آقا ابتداً حضور و مشارکت حداکثری و بعد انتخاب اصلح است؛ یعنی خود مشارکت ظاهراً بنابر مبنایی که حضرت آقا بیان فرمودند تاثیرگذاری بیشتر و مهمتری از انتخاب دارد و لذا همگان باید نسبت به حضور حداکثری در انتخابات که تولید قدرت نرم برای کشور دارد توجه داشته باشند.

انتخابات یک مسئله فردی نیست و مسئله اجتماعی است

تولید قدرت نرم برای کشور برای داخلی‌ها و خارجی‌ها پیام دارد و وقتی که تولید قدرت نرم برای یک مجموعه تشکیل شود نشان دهنده این است که انتخابات یک مسئله فردی نیست و مسئله اجتماعی، سیاسی، هویتی و گفتمانی، تشکیلاتی و جمعی است؛ تک تک افراد جامعه وقتی در انتخابات حضور پیدا کنند این قدرت نرم برای کشور ما شکل می‌گیرد.

رسا ـ رهبر معظم انقلاب چه چیز‌هایی را مصداق حق الناس در انتخابات می‌دانند؟ (تأیید افراد صالح، اغماض نکردن از «صالحیت‌های قانونی»، حفظ «امانت» در آرای مردم، پذیرش «نتیجه انتخابات»، «رعایت حق: در فهرست‌های پیشنهادی، دقت در بررسی «فهرستها» و انتخاب «افراد») چنانچه رای نهایی کاندیدی برای وی قابل پذیرش نباشد، در قبال این حق الناس چه وظیفه‌ای دارند؟

همیشه سیره و منش رهبر معظم انقلاب توجه به جامعه و مردم سالاری واقعی بوده است و مردم کشور این واقعیت ها را تجربه کردند؛ مسئولین مسئله هواپیمای اوکراین را وقتی تعلل داشتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان فرمودند: با مردم صریح باشید و با مردم با صداقت رفتار کنید؛ لذا مسئله رای مردم، یک مسئله فردی نیست؛ یعنی آرای مردم یک مسئله شخصی نیست و با گفتن ببخشید مسئله حل نمی‌شود و مسئله حق الناس است.

حضور حداکثری در انتخابات؛ تولید قدرت نرم برای کشور است

حق الناس را باید از این زاویه نگاه کرد که هر چه محسنات داشته باشیم؛ اما حق الناسی بر گردن و بر ذمه ما باشد حتماً بخشیده نمی‌شویم تا آن مسئله نسبت به تک تک افراد جامعه حل شود و رضایت مردم جلب شود؛ حق الناس در واقع یک مسئله بسیار بسیار سختی است که عقوبت بسیار بسیار سختی را به همراه دارد.

پذیرش نتیجه انتخابات توسط کاندیداهای محترم

پذیرش نتیجه انتخابات توسط کاندیداهای محترم از این نگاه و زاویه باید توجه شود؛ زیرا جمعی که حق انتخاب داشتند و انتخاب کردند، یک خروجی به عمل آوردند و همگان اگر آن حقوق حداکثری را که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و بر اساس معیار شریعت و فقه است تمکین نکنند عقوبت سختی در دنیا و آخرت پیش رو خواهند داشت.

رسا ـ عامل حفظ مردمی بودن نظام در دهه‌های گذشته انقلاب چیست؟ چه جریاناتی قصد خدشه دار کردن این ویژگی را داشتند؟

مردم این نکته همگانی مردمی بودن و مردم سالاری را متوجه شدند و این موضوع در سیره رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی وجود داشت؛ شاید خیلی‌ها در عملکرد در برخی از نقاط نسبت به ایشان یا دولت ایشان انتقاد داشتند، اما آن نکته‌ای که پررنگ شد و قلوب مردم را تسخیر کرد و همگان حتی آنهایی که به ایشان نقد داشتند یا آنهایی که حتی به ایشان رای ندادند را جذب کرد، این نکته بود که مردم روحیه مردمی بودن مدیران و مسئولان را دوست دارند و متوجه خدمات و زحمات مسئولین می‌شوند؛ همه افراد، جریانات، احزاب و گروه‌هایی که ادعای مردم سالاری دینی دارند در واقع باید این ادعا را به مردم واگذار کنند و مردم امروز خوب تمیز قائل می‌شوند و رفتار واقعی مسئولین را مردم متوجه می‌شوند.

حضور حداکثری در انتخابات؛ تولید قدرت نرم برای کشور است

مردم؛ یعنی قدرت نظام؛ امروز قدرت اصلی جمهوری اسلامی صرفاً صنایع موشکی و هوافضایی نیست؛ قدرت اصلی جمهوری اسلامی مردم هستند و هر کسی که قرار باشد به این قدرت واقعی جمهوری اسلامی با تریبون، قلم، فکر و حرفش بی احترامی کند و لطمه بزنه بداند که ایرانی نیست؛ یعنی به ماهیت ایرانی پایبند نیست؛ بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: آنهایی که حتی من را قبول ندارند و جمهوری اسلامی را قبول دارند باید پای صندوق‌های رای بیایند و رای بدهند، به انتخابات باید توجه ویژه شود.

خروجی حضور و مشارکت، قدرت نرم جمهوری اسلامی است

این نکته بسیار بسیار مهم است و خروجی این حضور و مشارکت، قدرت نرم جمهوری اسلامی را برای داخل هم برای خارج به همراه دارد و هر کسی بخواهد به این قدرت نرم جمهوری اسلامی لطمه بزند می‌توانیم بگوییم که او ایرانی نیست و دلش برای ایران نمی‌تپد؛ هر کسی که دلش و قلبش برای جمهوری اسلامی ایران عزیز می‌تپد، باید در مسیر مردم و برای هم افزایی مردم گام بردارد و برای اینکه این قدرت واقعی شکل بگیرد باید کار کرد؛ هرکسی غیر از این رفتار داشته باشد، باید بداند که در منظومه فکری و باور امامین انقلاب و کسانی که مبانی انقلاب اسلامی را که بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی نوشتند، خیانت کرده است.

رسا ـ دستاورد‌های مردم‌سالاری دینی برای کشور از منظر امامین انقلاب چه بوده است؟

اولین دستاورد مردم سالاری واقعی، تولید قدرت نرم است، دومین دستاورد ماهیت ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در مقابل دشمن است و سومین نتیجه مردم سالاری واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که دشمن نسبت به شکست جمهوری اسلامی در حوزه مسائل اقتصادی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مایوس شود.

ما فکر نکنیم یک رای تاثیر ندارد، این رای نشان دهنده مردم سالاری واقعی است؛ مردم سالاری واقعی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در واقع آثار و برکاتی دارد که این آثار و برکات در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نشان داده می‌شود، دستاورد‌های اصلی مردم سالاری واقعی؛ یعنی یک ایران قوی شکل بگیرد.

ارسال نظرات