۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۶۰۶۴۱
به زودی منتشر می‌شود؛

کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» منتشر شد

کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» منتشر شد
کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» اثر جوان‌آراسته و مهدی فر از مجموعه آثار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ‌زودی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود.  

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مطالعه تطبیقی گاه در ارتباط با مکاتب حقوقی و گاه در سایه نظامهای حقوقی صورت می‌گیرد. این گونه دسته‌بندی ها با هدف آسان‌سازی آگاهی‌های حقوقی از یک‌سو و زمینه‌سازی جهت درک بهتر نقاط قوت و ضعف نظامهای حقوقی از سوی دیگر است.

قواعد حقوقی، زمانی که از انسجام و به هم پیوستگی نسبی در مبانی، منابع، ساختار و اهداف برخوردار باشند، می توان نام «نظام حقوقی» بر آن نهاد. در حال حاضر بیش از 50 کشور وجود دارد که نظام حقوقی یا اجزایی از نظام حقوقی آنها رنگ و بوی اسلامی دارد.

در کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» تصویری از نقاط اشتراک و افتراق این شاخه بسیار مهم حقوقی به استادان و دانشجویان گرامی ارائه شده است. کتاب مشتمل بر فصول زیر است: فصل اول اختصاص به مفاهیم و مبانی (مبانی حاکمیت و نسبت دین و دولت)دارد.

در فصل دوم، حقوق و آزادیهای مدنی و سیاسی و در فصل سوم، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی تطبیقی شده‌اند.

فصل چهارم، تصویری از نظام تفکیک قوا در کشورهای اسلامی را ارائه کرده و در فصلهای پنجم، ششم و هفتم به ترتیب مروری بر قوای مقننه، مجریه و قضائیه صورت گرفته است.

کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» اثر دکتر حسین جوان‌آراسته و محمد مهدی فر از مجموعه آثار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ‌زودی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود.  

ارسال نظرات