به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری شب دوم ماه محرم در شبستان امام خمینی (ره) حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به دسته بندی‌های قرآن از انسان‌ها و روایاتی که در این زمینه وارد شده، اظهار داشت: سوره حمد انسان‌ها را به سه دسته دارای نعمت، ضال و مغضوب تقسیم کرده است و نعمت، ولایت امیر المومنین علیه السلام، ضلالت، گمراهی و مغضوب درگیری با جبهه حق است.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه به روایتی از امام صادق علیه السلام درباره اقسام انسان‌ها پرداخت و گفت: امام صادق علیه السلام انسان ها را به چهار دسته مومن، کافر، اصحاب اعراف و مستضعف تقسیم کردند که اصحاب اعراف تا قیامت در وادی اعراف خواهند ماند تا سرنوشتشان مشخص شود.

گذشت از کوره های بلا را رسیدن به رشد و تعالی است

وی نفی جنسیت را یکی از کار‌های غرب خواند و گفت: مستضعفینی که در غرب چاره‌ای ندارند، حکم کافر را ندارند.

تعیین نسبت ما با دستگاه امام حسین علیه السلام

آیت الله میرباقری با تاکید براینکه نسبت ما با دستگاه امام حسین علیه السلام متفاوت است، گفت: مهم است که ما جزء کدام دسته باشیم، عده‌ای همراه امام حسین (ع) جان دادند و عده‌ای مانند سلیمان بن صرد خزائی از سران کوفه دیر آمدند و عده‌ای نه با امام حسین و نه با عبید الله بن زیاد بودند.

سخنران حرم بانوی کرامت وجود نقطه ضعف‌های دشمن در وجود انسان را نشانه عقب ماندگی از قافله امام حسین علیه السلام دانست و تصریح کرد: فردا ابی عبدالله در تاریخ ۶۱ هجری به کربلا رسیدند؛ اگر ما در آن زمان بودیم در کجای تاریخ قرار می‌گرفتیم، آیا همراه با حضرت بودیم یا به سفر حج می‌رفتیم؟

وی با اشاره به آیاتی از سوره برائت درباره صف بندی، قتال و برائت از مشرکین، اظهار داشت: اطرافیان حضرت سابقون به سمت رسول الله بودند، آنان شمار معدودی از مهاجرین و انصار بودند که پیروان جدی و قطعی حضرت بودند و در صحنه‌های سخت تردید نکردند.

برخی از انسان‌ها تابعین و دنباله روی سابقین هستند

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها تابعین و دنباله روی سابقین هستند و در تبعیت به نیکی تبعیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر انسان به دنبال کسی که مسیرش مسیر حق است نه به خاطر این که او حق است و باخداست به خاطر اغراض دیگری برود، تبعیت کردنش نیکو نیست؛ تابعین به احسان و برای رسیدن به تعالی دنبال روی سابقین حرکت می‌کنند و در این مسیر خوب تبعیت می‌کنند. خدای متعال از ایشان راضی است و اینان از خداوند متعال راضی هستند.

گذشت از کوره های بلا را رسیدن به رشد و تعالی است

وی ضمن تأکید بر این نکته که سختی‌ها عامل رشد امت بوده، همه گشایش‌ها در مسیر تعالی، در دل سختی‌ها نهفته است، ابراز داشت: خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم می‌فرماید؛ ما هر پیامبری که به سوی جامعه‌ای می‌فرستادیم؛ سختی‌ها را هم در کنار او می‌فرستادیم تا زمینه توجه به خدا در ایشان فراهم گردد؛ اگر با ایمان و مسیر تقوا از سختی‌ها عبور می‌کردند، ابواب برکات آسمان و زمین را به رویشان باز می‌کردیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایاتی در رابطه با جایگاه والای وجود مقدس نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و اذعان داشت: خیلی وقت‌ها مسیری که انبیای الهی، انسان را بدان رهنمون می‌ساختند، ظاهرش تنور و آتش فروزان، ولی باطنش گشایش ابواب رحمت الهی و درک بهشت است.

ایت الله میرباقری در بخش پایانی سخنان خود صحنه عاشورا را میدان حضور در دل سخت‌ترین کوره‌های تطهیر و گشایش ابواب رحمت الهی توصیف و به تشریح سابقون و تابعین در این مسیر پرداخت.