۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۶۱۷۱۱

دومین همایش بین المللی «دشمن شناسی» برگزار می‌شود

دومین همایش بین المللی «دشمن شناسی» برگزار می‌شود
علاقه مندان تا پایان تیرماه فرصت دارند آثار خود را به همایش «دشمن شناسی» ارسال کنند؛ تا کنون ۱۰۰ اثر در قالب های مقاله، طراحی گرافیک، فیلم، شعر، داستان کوتاه و کنشگری مجازی ارسال شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علی اصغر سیاحت مسؤول دومین همایش دشمن شناسی در نشست خبری این همایش بین المللیکه به همت مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد پیریزی شده گفت: همایش «دشمن شناسی» با هدف حمایت از آثار و آشنایی نخبگان به کیفیت و اهمیت دشمن شناسی تدارک دیده شده و چون دغدغه همیشگی مرحوم استاد فرج نژاد در این حوزه بوده است، اهتمام ویژه ای به آن داریم.
 
سیاحت، با اشاره به تلاش‌های مؤسسه استاد فرج نژاد برای حفظ اندیشه‌های این نخبه برجسته حوزه علمیه قم گفت: سال ۹۵ کتاب «دین در سینمای شرق و غرب» منتشر شد، کتابفروشی‌ها قبول نکردند که توزیع شود؛ اما بعد فوت آقای فرج نژاد کتاب خاطرات استاد را در یکی از کتابفروشی‌های معروف دیدم این مسأله به ذهنم آمد که خاطره می‌ماند و اندیشه میرود.
 
وی افزود: برای ترویج اندیشه‌های مرحوم فرج‌نژاد مجموعه‌ای شکل در سالگرد اول وی شکل گرفت و موسسه ای به نام آن مرحوم افتتاح شد و در این سه سال اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است که بیش از ۴۰۰ نفر در سال آموزش می‌بینند. از ابتدای تأسیس مؤسسه بیش از هزار نفر به صورت مجازی و حضوری پذیرش شده اند. کلاس های آموزشی مؤسسه در صبح و عصر در طول سال جاری است و حتی گاه در بیرون از مؤسسه کلاس های آموزشی برگزار میشود.
 
مسئول برگزاری دومین همایش بین المللی دشمن شناسی با اشاره به همایش سال گذشته توضیح داد: سال قبل اولین دوره را برگزار کردیم که بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که بسیاری از دوستان و شاگردان استاد مطالب و کارهایی که کرده بودند را ارسال کردند و ما از ۲۰ نفر در رشته‌های مختلف تقدیر کردیم که همایش آن به خوبی برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه در فراخوان دومین همایش دشمن شناسی هشتم تیرماه به عنوان تاریخ برگزاری اعلام شده بود، گفت: شهادت آیت الله رئیسی و انتخابات موجب تأخیر شد که تاریخ برگزاری به ۱۸ مردادماه انتقال پیدا کند؛ بنابراین تا آخر تیرماه مهلت ارسال اثر وجود دارد.
 
سیاحت با شمارش 6 محور جشنواره تصریح کرد: «روایت حقیقت» که بررسی تقابل گفتمان انقلاب اسلامی با ناروایت‌های دشمن است؛ «علم استعماری» که به نقش غرب در جهت دهی علمی جهان می‌پردازد؛ «نخبه دشمن شناس» که بررسی و تبیین منظومه فکری استاد محمدحسین فرج نژاد اشاره دارد؛ «رو به زوال» بررسی چالش‌ها و گسست‌های صهیونیسم بین الملل، «فتح خیبر» پیروزی‌های جبهه مقاومت در مواجهه با رژیم صهیونیستی؛ «پرده تاریک» نیز به بررسی اسطوه‌های صهیونیستی در رسانه می‌پردازد.
 
وی قالب‌های ارسال اثر به صورت مقاله علمی و ژورنال، طراحی گرافیک، کلیپ و فیلم کوتاه، شعر و داستان کوتاه و کنشگری در فضای مجازی معرفی کرد.
 
مسئول برگزاری دومین همایش بین المللی دشمن شناسی در توضیح وضعیت فعلی همایش ابراز داشت: تاکنون ۱۰۰ اثر برای ما ارسال شده است و بیش از ۶۰ اثر دیگر نیز در حال بررسی هستند. برآورد ما این است که امسال ۲۰۰ اثر داشته باشیم که کیفیت آنها به نسبت دوره قبل بسیار بهتر است.
 
وی از برگزاری تعداد کارگاه ذیل همایش خبر داد و افزود: در قالب‌های شعر، گرافیک، تدوین، مقاله و فضای مجازی کارگاهی برگزار شده است؛ در آثار ارسالی: یادداشت ژورنال یک اثر، طراحی گرافیک ۱۸ اثر، کلیپ و فیلم کوتاه ۵ اثر، کنشگری ۲ اثر و شعر و داستان کوتاه بیش از ۵۰ اثر بوده که از یکم مردادماه داوری می شوند.
 
سیاحت در پایان با اشاره به اهمیت بحث دشمن شناسی خاطرنشان کرد: مسئله دشمن شناسی به طور جدی مورد غفلت قرار دارد و از این غفلت ضرباتی وارد می شود زیرا دشمن با استفاده از گسل‌های موجود در جامعه و کشور بهره برداری‌های خود را انجام می‌دهد؛ پرواضح است که وقتی دشمن شناسی و نفوذ را روایت نمی‌کنیم و تبدیل به فرهنگ نمی‌شود چالش‌هایی را ایجاد کرده است. ضروری است بایستی در بحث شناخت دشمن به خصوص صهیونیسم و ... فعال‌تر عمل کنیم.
ارسال نظرات