۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۶۱۷۱۶
منبر مکتوب(۶)؛

مجازات مخالف سیاسی توسط حکومت اسلامی در منشور سیاسی زیارت عاشورا

مجازات مخالف سیاسی توسط حکومت اسلامی در منشور سیاسی زیارت عاشورا
در حکومت اسلامی و نظام سیاسی اسلامی تا زمانی که مخالفت با حکومت منجر به اقدام عملی علیه حاکمیت و امنیت ملی نشود؛ کشتن مخالفین قبیح و مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.
از دیگر رویکرد های سیاسی در زیارت عاشورا مجازات مخالفین با حکومت اسلامی است کشتن مخالفین سیاسی حکومت اسلامی (فارغ از حق بودن یا نبودن آن‌ها) تا زمانی که اقدام عملی علیه حاکمیت و امنیت ملی ننموده‌اند و امکان صلح و سازش وجود دارد قبیح است. شهادت امام حسین (ع) به‌عنوان مخالف سیاسی حکومت یزید از این موارد می باشد که خداوند در این زیارت بارها قاتلین سید الشهدا و حاکمان آن  را لعن نموده است. 
 
در حکومت اسلامی و نظام سیاسی اسلامی تا زمانی که مخالفت با حکومت منجر به اقدام عملی علیه حاکمیت و امنیت ملی نشود؛ کشتن مخالفین قبیح و مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. 
 
پس بیان مشکلات حکومت اسلامی و مطالبه گری از حاکمیت هیچ گاه مورد منع قرار نگرفته است و اگر این مطالبه گری جهت رشد و اصلاح حکومت باشد بسیار خوب و پربرکت است. 
 
ولی این نکته اصلا در حکومت غاصبانه یزید مورد قبول قرار نگرفت و با قتل امام حسین علیه السلام و یارانش که به دعوت کوفیان به طرف آنها حرکت کرده بود مواجهه گردید و خداوند متعال در زیارت عاشورا یزید و حاکمان و مسببان قتل سید الشهدا را مورد لعن و نفرین قرار داده است. 
 
با توجه به مطالبی که بیان گردید در این مورد چند اصل قابل‌استخراج است:
 
الف: حق حکومت با امام حسین علیه السلام بوده که توسط یزد غصب شد. 
 
ب: حضرت امام حسین علیه السلام به دعوت اکثر کوفیان، که طبق اصول مردم‌سالاری دینی که در آن رضایت مردم در حکومت شرط است به طرف کوفه حرکت نمود. 
 
ج: حضرت امام حسین علیه السلام هیچ گاه آغاز کننده جنگ نبود و تمام تلاش خود را جهت صلح و ختم غائله و جلوگیری از خونریزی انجام دادند.  
 
با این اصول و نکات سه گانه مشخص می‌شود که اقدام امام حسین علیه السلام اقدام علیه امنیت ملی نبوده و تمام کار امام حسین علیه السلام به منظور احیاء امر به معروف و نهی از منکر و احیاء احکام الهی در جامعه و حاکمیت بوده ولی این امر قابل قبول حکومت یزید نبوده و دستور به قتل سیدالشهدا از طرف یزید صادر گردید. 
 
با توجه به نکاتی که مطرح گردید اگر افراد جامعه جهت بیان مشکلات حکومت و مطالبه گری از حاکمیت اقدام نمایند تا زمانی که این اقدامات به جهت رفع مشکلات جامعه و با صلح و سازش انجام گیرد مشکلی برای حاکمیت بوجود نمی آید و اقدامی نیکو جهت رشد جامعه می باشد؛ ولی زمانی که این فعالیت ها اقدام عملی علیه حاکمیت و امنیت ملی گردد یقینا مورد قبول نبوده و از طرف حاکمیت می تواند مورد مقابله قرار بگیرد.   
 
در نتیجه یکی دیگر از سیاست های منشوری زیارت عاشورا عدم مخالفت و مجازات مخالفین و مطالبه گران در جامعه است و این امر  باید در تمام حاکمیت های بین المللی به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گردد. 
 
ولی متاسفانه دیده می‌شود در کشورهایی که خود را مهد تمدن و آزادی بیان معرفی کرده اند از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی؛ افراد جامعه این کشور ها اگر در مقابل سیاست های ظالمانه و غلط رهبران سیاسی و حاکمیت خود اقدام نمایند، مانند راهپیمایی و درخواست از حاکمیت کشور خود درباره ظلم به مردم فلسطین، مورد بازداشت و مجازات سنگین از جمله کشتن مردم قرار می‌گیرند، که این امر در منشور سیاسی زیارت عاشورا از طرف خداوند قبیح شمرده شده است. 
 
حامد میرزاخان 
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
ارسال نظرات