۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۷۶۲۱۶۶
گزارشی از دومین روز از سفر آیت الله اعرافی به روسیه؛

از استقبال مدیر بنیاد ابن سینا در روسیه از آیت الله اعرافی تا دیدار با جمعی از اندیشمندان روسی

از استقبال مدیر بنیاد ابن سینا در روسیه از آیت الله اعرافی تا دیدار با جمعی از اندیشمندان روسی
آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه در ادامه برنامه های سفر خود به روسیه با جمعی از اندیشمندان روسیه دیدار و در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در مرکز اسلامی مسکو حاضر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،  آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه دیروز سه شنبه دوم مردادماه در ادامه برنامه های سفر خود به روسیه با جمعی از اندیشمندان روسیه دیدار کرد.

وی در این دیدار اظهارکرد: با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عالی‌ترین سطوح سیاسی و فرهنگی، هم‌اینک دو کشور از مناسبات نزدیکی برخوردار هستند اما نباید به وضع موجود و سطح کنونی بسنده کنیم، چرا که منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: قرائت‌ انقلاب اسلامی از اسلام، قرائتی منطقی حقیقی و منطبق بر آموزه های اصیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و از هر گونه افراط و تحجر به دور است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به تبیین قرائت انقلاب اسلامی از دین مبین اسلام پرداخت و گفت:‌ قرائتی که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی ره آن را نشر دادند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در جهان اسلام با دو قرائت و تفسیر نادرست از اسلام مواجه هستیم. تفسیر نادرست نخست، تفسیر حداقلی و لیبرالیستی از اسلام است که عناصر اساسی و اصلی اسلام به عنوان یک دین ابراهیمی و توحیدی را کنار می‌گذارد و آن در اهداف غربگرایانه محو می‌کند. ما به این تفسیر از اسلام، ‌ اسلام آمریکایی می‌گوییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ قرائت و تفسیر ناروای دوم، تفسیر رادیکال و متحجرانه از اسلام است که از درون این قرائت جریانات تکفیری و تروریستی بیرون می آید و لو گاه به صورت اقلیت، با پشتیبانی غربی‌ها، ‌این قرائت گسترش یافته است و نمونه آن را در ظهور گروهک تکفیری داعش دیدیم که ایران و روسیه مشترکا در برابر آن در سوریه ایستادند، با این وجود، چنین تفکری هر از گاهی در مناطق مختلف به حرکات ناصحیحی اقدام می‌کنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: قرائت سوم که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی آن را نشر داده‌اند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است. قرائت سوم که ما منادی آن هستیم، با عناصری همچون عقلانیت و مبتنی بودن اندیشه‌های دینی بر تفکر فلسفی و عقلانی همراه است.

رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد:‌ در این نگاه، برای بشریت و انسان، نواحی مشترک قائل هستیم و برای ادیان هم عناصر مشترک قائل هستیم؛ از این منظر، میان بشریت گفت و گوی انسانی، میان ادیان، ‌ گفت وگوی دینی و میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم گفت‌وگوی اصیل و درست باید مبنا قرار گیرد.

آیت الله اعرافی گفت:‌ در این قرائت برای عدالت و بهره‌مندی همه بشریت از مواهب این عالم باید ارزش قائل بود، برای عدالت هم جایی که لازم است باید مبارزه کرد.

 
آیت الله اعرافی در مجلس عزای سیدالشهدا در روسیه

به برکت انقلاب اسلامی، عاشورا به تمام دنیا معرفی شد

آیت‌الله اعرافی، در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در مرکز اسلامی مسکو حاضر شد و در سخنانی اظهارکرد: من افتخار دارم که در طول سال‌های مدید، خدمت طلاب و فضلای آذربایجان، تاجیکستان و مناطق گوناگون عالم بوده‌ام و امروز نیز خوشحالیم که در جمع شما دوستان عزیز، علما و فضلای مستقر در این کشور هستم و خداوند متعال را شاکریم که در این کشور که به فضل الهی امروز روابط بسیار خوبی میان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران برقرار است؛ مراکز گوناگون فعالیت دارند و این مرکز اسلامی و فعالیت‌های اسلامی رواج دارد و خدا را براین نعمت شاکریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: من در آغاز سخن مایلم که سلام بزرگان، مراجع، حوزه قم و بخصوص سلام مقام معظم رهبری را به نیابت از ایشان به همه شما اعلام کنم.

وی با طرح سوالی درخصوص قیام سالار شهیدان که چه راز و سری در واقعه عاشورا بود که اینچنین در گذر زمان و طول تاریخ مانده و فراموش نشده است؟، گفت: برای این که پاسخ این سوال روشن شود، دو نکته را بایستی در نظر گرفت. نکته اول این که طبیعت گذشت زمان آنست که حوادث و وقایع فراموش می‌شود و مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ ما در طول تاریخ جنگ‌ها، صلح‌ها و وقایع بزرگی داشتیم اما همه این‌ها بخاطر گذر زمان فراموش می‌شود. در همین قرون اخیر بعنوان مثال، ما در جهان جنگ اول و دوم جهانی را داشتیم؛ با توجه به نزدیکی و معاصر بودن این وقایع، اما هم اکنون در خاطره کسی چندان باقی نیست؛ زمان همه چیز را به طاق نسیان می‌سپارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: نکته دوم در موضوع عاشورا اینست که علاوه بر این گذر زمان، دست‌های زیادی در کار بود تا موضوع خاندان پیامبر اکرم(ص)، پیام رسول خدا، امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان ایشان ممنوع و قدغن شود و تا صد سال نام ائمه اطهار(ع)، امیرالمؤمین(ع) و احادیث پیامبر(ص) ممنوع و قدغن بود؛ بنابراین علاوه بر این که گذر زمان حوادث را کم‌رنگ می‌کند، موضوع عاشورا مورد تهاجم بود که غفلت شود و نگذارند که جامعه بشری با آن آشنا شوند. علی رغم وجود این عوامل، عاشورا مانند خورشیدی نورافشان باقی ماند؛ به برکت انقلاب اسلامی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عاشورا در تمام دنیا و کشورهای عالم بعنوان یک پدیده بزرگ مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

آیت الله اعرافی افزود: در همین عاشورای امسال، میلیون‌ها مراسم و برنامه در سراسر جهان به نام عاشورا برپا شد. این همان چیزی بود حضرت زینب کبری(س) در مجلس یزید ابراز داشت: «فَوَ الله لَا تَمْحُو ذِکْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْیَنَا وَ لَا تُدْرِکُ أَمَدَنَا» «به خدا سوگند تو نمی‌توانی نام و یاد ما را به نسیان بسپاری و ما را از بین ببری؛ ما باقی خواهیم ماند.» این پیش‌گویی حضرت زینب(س) بعد از گذشت بیش از ۱۳۰۰ سال محقق گردیده و می‌بینیم که نام عاشورا، امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در جهان طنین افکن است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این سوال که چگونه و به چه دلیل این داستان و حماسه بزرگ باقی ماند و فرموش نشد و بلکه قرن به قرن و سال به سال بر شکوه و عظمت عاشورا افزوده شد، اظهارداشت: پاسخ به این سوال آنست که نکاتی در حماسه عاشورا وجود دارد که آن را به این شکل ماندگار، جاویدان و ابدی کرده است. اولین نکته و راز در عاشورای سالار شهیدان(ع) عمق اخلاص در عاشورا، دلدادگی به خدا، بریدن از غیر خدا و انجام کار برای خدا بود؛ هرچه اخلاص ما در کارهای فردی و اجتماعی بیشتر باشد؛ کار ما خدایی‌تر و ماندگارتر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شرایطی که امام حسین(ع) و یاران ایشان با آن مواجه شدند؛ شرایطی بود که هیچ امید دنیایی وجود نداشت، به این دلیل کسانی که در عاشورا فداکاری کردند؛ چون هیچ امیدی به غیر از خدا نداشتند، به نهایت اخلاص و خلوص در پیشگاه خدا رسیدند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در هیچ جنگی از جنگ‌های رسول خدا(ص) و سایر وقایع و حوادث، این زمینه اخلاص کامل و بریدن از غیرخدا و محو در خدا شدن پدید نیامد؛ در عاشورا همه کسانی که در کنار امام حسین(ع) بودند، ذوب و محو در خدای متعال و آرمان‌های الهی شدند. بنابراین ما هرچه در کارهایمان اخلاص بیشتر داشته باشیم، آن کار نورانی‌تر، ماندگار و جاویدان در دنیا و پیشگاه خدا خواهد شد؛ این نخستین دلیل، دلیل دوم آنست که در عاشورا، مظلومیتی بی‌نهایت در سپاه امام حسین(ع) و ظلم و قساوتی بی‌پایان در سپاه یزید جمع شد؛ این مظلومیت بی‌پایان و آن ظلم و ستم بی‌پایان در کمتر واقعه‌ای در تاریخ دیده می‌شود؛ این مظلومیت، معصومیت و تحمل این همه فشار و مصیبت موجب آن شد که عاشورا در ذهن و ضمیر جامعه و تاریخ ماندگار شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: دلیل سوم برای ماندگاری و جاویدان شدن عاشورا اینست که عاشورا، تاریخ اسلام و تاریخ بشریت را تغییر داد؛ یک حادثه معمولی که یک اثر عادی داشته باشد، نبود! عاشورا فرمان تاریخ را تغییر داد و در اعماق تاریخ اثر گذاشت؛ اگر سپاه بنی‌امیه بر جهان اسلام حاکم می‌ماند، تاریخ به گونه‌ای دیگر می‌شد؛ عاشورا تمام تاریخ اسلام را تغییر داد و اسلام را از یک انحراف بزرگ نجات داد. عاشورا برای سال ۶۱ هجری قمری نبود، عاشورا برای همه عصرها و نسل‌ها بود و چون پیامی برای همیشه تاریخ داشت؛ ماندگار و جاویدان شد.

آیت الله اعرافی در مجلس عزای سیدالشهدا در روسیه

وی بیان داشت: آخرین دلیل نیز اینست که عاشورا، جامع همه ارزش‌های اسلام و حاوی همه پیام‌های اسلام شد؛ جامعیت عاشورا، عاشورا را متفاوت از سایر وقایع و حتی جنگ‌های صدر اسلام کرد. در آینه عاشورا تمام اسلام تجلی کرد؛ درس‌های فراوانی در عاشورا جمع شد که ما در داستان‌های دیگر این جامعیت و فراگیری را نمی‌بینیم!

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: من در یادداشت‌های خود، بیش از صد درس، معرفت و الهام را از عاشورا نوشته‌ام؛ یعنی نشان داده شده است که همه معارف اعتقادی، ارزش‌های اخلاقی و سنن الهی و اسلامی، همه آن‌ها در واقعه عاشورا تجلی کرد. همه ارزش‌های اخلاق اسلامی از ایثار، فداکاری، دوستی، مهربانی و تلاش، تمام این‌ها در صحنه عاشورا نشان داده شد و برای همیشه الگو خلق شد. عبادت، راز و نیاز با خدا و نماز در عاشورا تجلی کرد، ارزش‌های خانوادگی در عاشورا نشان داده شد و راه و رسم یک زندگی سالم و مسلمانی کامل در عاشورا به همه بشریت نشان داده شد.

آیت الله اعرافی خطاب به عزاداران حسینی اظهارداشت: به شما عزاداران و سوگواران حسینی باید آفرین گفت که بعد از ۱۳۰۰ سال، پرچم‌دار معارف عاشورا و ارزش‌های اخلاقی و الهی عاشورا هستید؛ آفرین بر شما که این راه نورانی را برگزیدید. عاشورا فقط برای ما شیعیان خاندان پیامبر(ص) نیست! ما افتخار عشق به خاندان پیامبر(ص) و عاشورا را داریم اما عاشورا برای همه مسلمانان و بلکه برای همه بشریت در طول تاریخ است.

امام جمعه قم افزود: امروز پیام و الهام عاشورا در فلسطین طنین افکن است؛ هرجا که مظلومی باشد؛ آنجا عاشورا وجود دارد! هرجا که اخلاق و ارزش‌های الهی نیاز باشد؛ عاشورا الهام‌بخش است!

وی در پایان صحبت‌های خود با ذکر دو نکته کوتاه ابراز داشت: خوشبختانه امروز میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مجاور آن و بخصوص با کشور روسیه روابط بسیار خوبی حاکم است و ما بر تقویت این روابط تأکید داریم و دو کشور قدم‌های مهمی برای تقویت روابط و بوجود آوردن نهادهای جدید در جهان معاصر در برابر زورگویی‌ها و فشارهای مستکبران غربی بوجود آوردند. وحدت همه مسلمانان و وحدت همه اقوام و ادیان در این کشور، مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است و هرکاری که به وحدت و مصالح این کشور لطمه وارد کند مورد تأیید نیست. ما امیدواریم که دولت این کشور هم در زمینه مسائل اسلامی و بویژه برای شیعیان هرچه بیشتر گشایش و همراهی داشته باشد.

گفتنی‌است، میرعلی آقایف سخنران ابتدای این مراسم در خطبه‌هایی به زبان روسی بشرح واقعه جانسوز کربلا و خانواده حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت. در ادامه مراسم هفتمین شب شهادت سرور سالار شهیدان، حضرت حسین بن علی علیه السلام، سوگواران همنوا با بانوی صبر و استقامت، زینب کبری سلام الله علیها، به نوحه خوانی و عزاداری پرداختند و با سینه‌زنی و ندای لبیک «یا حسین» اشک ماتم ریختند و در پایان نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه گردید.

پیش از شروع این مراسم، آیت الله اعرافی در نشست با حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو در جریان آخرین و مهمترین تحولات و مسائل پیرامون مسلمانان فدراسیون روسیه و آسیای میانه قرار گرفت. همچنین در این دیدار آیت الله اعرافی و همراهان به بازدید بخش‌ها و قسمت‌های مختلف مرکز اسلامی مسکو پرداختند.

بازدید آیت الله اعرافی از بنیاد ابن سینا در شهر مشکو

مدیر بنیاد ابن سینا در روسیه از آیت الله اعرافی استقبال کرد

دکتر هادوی، مدیر بنیاد ابن سینا ضمن خیرمقدم به مدیرحوزه های علمیه کشور و هئیت همراه، گزارشی از فعالیت های پژوهشی و آموزشی بنیاد ارائه کرد.

وی افزود: این بنیاد مهمترین تولید کننده محتواها درباره اسلام شناسی و ایران شناسی به زبان روسی است ترجمه و انتشار بیش از چهار صد عنوان کتاب در موضوعات قرآن و علوم قرآنی و تفسیر علوم انسانی تخصصی، کودک، دفاع مقدس، ادبیات شیعی، بانکداری و اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی تاریخ اسلام و ایران، گفتمان انقلاب اسلامی و سایر موضوعات اسلامی کتاب منتشر شده است.

مدیر انتشارات صدرا تأکید کرد: برخی کتب ترجمه شده به عنوان کتاب برگزیده نمایشگاه‌های کتاب روسیه انتخاب شده است.

مدیر بنیاد ابن سینا ادامه داد: این بنیاد در زمینه دوره های آموزش زبان فارسی و دوره های دانش افزایی مهارتی نیز اقدام به برگزاری دوره های معرفتی و دانش افزایی گرده و تا کنون در موضوعات مختلف دوره های را برگزار نموده است.

دکتر هادوی گفت: طراحی سامانه های اینترنتی و مجازی در راستای به اشتراک گذاری آثار منتشر شده بنیاد ابن سینا و ایجاد سامانه های مرجع از دیگر اهداف این بنیاد در فضای مجازی می باشد.

سپس آیت الله اعرافی با تقدیر و تشکر از فعالیت های چندین ساله دکتر هادوی به زبان روسی در کشور روسیه، فعالیت های این بنیاد را مورد تحسین و تمجید قرار داد و از ورود این بنیاد به عرصه های دانشگاهی و لایه های نخبگانی عالمان و مراکز دینی و فرهنگی روسیه ابراز خرسندی کرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: بنیاد ابن سینا ظرفیت الگو سازی را در زمینه انتشار محتواها و ترجمه کتب را دارد و باید از وجود شرایط خوب روابط بین ج. ا.ایران و کشور روسیه بهره برداری لازم را ببریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: لازم است برخی از اسناد و طرح های حوزه های علمیه مانند سیر مطالعات تخصصی موضوعات دینی، ترجمه مجموعه کتب برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی طراحی نظام جامع اندیشه اسلامی و... با هدف شناخت ظرفیت ها و تعامل و هم اندیشی حوزه های علمیه با مراکز دینی و علمی جهان به زبان روسی، توسط بنیاد ابن سینا ترجمه و در اختیار مراکز دینی و نخبگان و علاقه مندان قرار بگیرد.

 

 

ارسال نظرات