وی با بیان این که مردم مکه سطح بهره‌مندی از اسلام را پائین آوردند و با انقلاب بر اعقاب و شعار «حسبنا کتاب الله»، دین را صرفاً در خدمت رونق مادی شهر و منطقه تعریف نمودند، اظهار داشت: مشرکان مکه تلاش نمودند تا امتیازات کتاب الله و وجود نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله را به افتخارات گذشته خود اضافه کرده به همان شیوه قبلی زندگی خود ادامه دهند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر دین‌دار نشدن از سر سیری را عارضه اصلی حیات بشر در مواجهه با پیامبران الهی دانست و خاطرنشان کرد: فضیلت این است که انسان از سر اضطرار دین‌دار نشود؛ باید با آرامش و طمأنینه و همراه باقدرت، افتخار و عزت در خانه خدا بندگی و گدایی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به این که باتوجه‌به همه مباحثی که دررابطه‌با خوبی‌های مردم مکه وجود دارد، متأسفانه خوب‌ها خوب‌تر نشدند، اظهار داشت: مردم مکه حتی پیش از اسلام به اصول‌دین اعم از مبدأ، معاد و نبوت اعتقاد داشتند و در فروع و برخی نکات گرفتار تحریفات و خرافات شده بودند.

 وی با بیان این که بر اساس روایات اسلامی قبل از ظهور ظلم فراگیر می‌شود، تا این که قومی از مشرق قیام می‌کند و مقدمات ظهور را فراهم می‌سازند، خاطرنشان کرد: امام‌زمان (عج) نمی‌خواهند خلاف حرکت طبیعی و قواعد اجتماعی حیات بشر و با معجزه کار را پیش برند. در روایات آمده در هنگام ظهور اوضاع چنان سخت گردد تا با آستین، خون خشک شده با عرق جبین به پیشانی را پاک کنید؛ حکایت از آن دارد که جنگ و درگیری چنان فراگیر خواهد شد که فرصت شستن صورت نخواهید یافت.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ویژگی‌های دوران ظهور و بلندشدن علم سفیانی اشاره و با تأکید بر این که ظهور با حوادث طبیعی و نه خارق‌العاده محقق خواهد شد، یادآور شد: همان‌طور که قرآن کریم می‌فرمایند؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» تمام امورات و زمینه‌سازی‌های ظهور زمینی و توأم با نصرت الهی پیش خواهد رفت.

 وی با تأکید بر این که قبل از ظهور فتنه‌ها و امتحان‌ها برای پالایش منافقین مدعی محبت و ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام از جوامع دینی زیاد خواهد شد، ابراز داشت: بعد از ظهور تنها انسان‌های مخلص و پا به رکاب حضرت خواهند ایستاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: تمام پالایش‌های پیش از ظهور برای این است که انسان اگر قرار است به بیراهه و گمراهی کشیده شود تا قبل از ظهور اتفاق بیفتد، چرا که وقتی ظهور و حکومت مهدوی جاودانه است و پیش از مهیاشدن فرج این فتنه‌ها و امتحان‌ها جامعه را تلخیص می‌کند.