۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۶۲۶۳۸
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی مطرح کرد؛

شرکت آزادگان جهان در کنگره جهانی اربعین

شرکت آزادگان جهان در کنگره جهانی اربعین
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید براینکه باید آزادگان جهان در کنگره جهانی اربعین شرکت کنند تا مشکلات جهان اسلام حل شود، گفت: جزو توصیه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب است که مسئولین تسهیلات بیشتری را برای زائرین اربعین فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام و شهادت رزمندگان مقاومت به ویژه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که در ایران به شکل ناجوانمردانه به شهادت رسید، اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسرائیل دولت نیست بلکه یک گروه تروریستی است که ذات آنها با شرارت آمیخته شده و اگر جنایتی انجام نمی‌دهند به این دلیل است که نمی‌توانند انجام دهند نه اینکه نمی‌خواهند انجام دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع اربعین را از منظر حکمرانی مقاومت مورد بررسی قرار داد و گفت: عاشورا مقاومت در برابر کسانی بود که درخواست تسلیم امام معصوم را داشتند و امام روش جد خویش را در پیش گرفتند؛ امروز مسلمانان با این مشکلات مواجه هستند و اربعین توسط معصومین مورد توجه قرار گرفت تا پیام عاشورا برای همیشه زنده باشد و ایده ایستادگی در برابر ظالمین و پاسخ مستکبرین نیاز به پیاده روی اربعین ایجاد کرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت اربعین

وی با تاکید براینکه باید آزادگان جهان در کنگره جهانی اربعین شرکت کنند تا مشکلات جهان اسلام حل شود، گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اربعین را می‌توان به سه بخش مهم تقسیم کرد، رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت اربعین فرمودند: اهل بیت و جاماندگان بعد از شهادت امام حسین علیه السلام به این فکر افتادند که این حادثه نباید فراموش شود و اصحاب در روز اربعین در کنار قبر حضرت حاضر شدند و این آغاز مراسم اربعین شد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه حضور مردم در اربعین توسط زینب کبری سلام الله علیه و صحابی تاسیس شد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اربعین تاسیس شد تا گرهمایی سالانه شیعیان ایجاد شود؛ البته اربعین هنوز تبدیل به کنگره جهانی مسلمین که مد نظر رهبر معظم انقلاب است نشده و باید در پیاده روی اربعین صد‌ها کارگرو‌های تخصصی مسائل جهان اسلام را بررسی و نقش ایفا کنند.

اربعین؛ جوشش مبارزه بعد از عاشورا

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: اربعین جوشش مبارزه بعد از عاشورا، رسانه بی همتای عاشورا و شروع جاذبه مغناطیس امام حسین علیه السلام است، گفت: در دوره‌های از تاریخ برای جلوگیری از آثار اجتماعی و سیاسی، جلوگیری از زیارت اربعین شد؛ هدف امام حسین علیه السلام نجات بشریت از گمراهی و جهالت است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پیاده روی اربعین و شرکت مردم در این رویداد بزرگ فرمودند: این راهپیمایی اربعین حرکت عشق و ایمان است و علامتی است برای نشان دادن افرادی که مومن به اسلام هستند و نشان دهنده قدرت و موهبت بزرگ برای نصرت الهی به امت اسلامی است تا ما متوجه شویم که خدای متعال با ما است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: راهپیمایی بزرگ اربعین زمینه و بستر گسترش معرفت به امام حسین علیه السلام است و پیام امام حسین علیه السلام را در جهان منتشر می‌کند، اربعین متعلق به تمام سلایق جهانی است و هرکس که بخواهد به صف آزادگان متصل شود لازمه اش رسیدن به این جایگاه است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه همه آزادیخواهان جهان می‌توانند در مراسم باشکوه اربعین شرکت کنند، گفت: حضور بیشتر مردم در اربعین نشان دهنده این است که مردم حاضرند در راهپیمایی بیشتر شرکت کنند؛ پیاده روی اربعین هر سال جهانی‌تر خواهد شد و به شکل گیری امت واحد جهانی کمک خواهد کرد، دشمن درباره پیاده روی اربعین سکوت و بعد شروع به اظهار نظر‌های خصمانه کرد.

استحکام پیوند برادری در پیاده روی اربعین

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به توصیه‌ها و راهبرد‌هایی که رهبر معظم انقلاب درباره پیاده روی اربعین خطاب به زائران و دولت‌ها فرمودند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که پیاده روی اربعین را مغتنم بدانید و در برنامه خود قرار دهید و انس با زیارت نامه‌های ائمه داشته باشید و آن زیارت نامه‌ها را بخوانید و با زیارت نامه‌ها در کنار قرآن کریم انس بگیرید و پیوند برادری با برادران مسلمان را مستحکم کنید؛ در اربعین باید برنامه ریزی کنیم که چگونه پیوند‌های برادری را مستحکم کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید شور و شوق اربعین را حفظ کنید، گفت: نهاد‌هایی باید ایجاد شود و باید حساب خاصی برای پیاده روی اربعین باز کنند، اجتماع بزرگ اربعین باید گسترش و عمق بیشتری پیدا کند، راهپیمایی اربعین یک نوع سلوک است و هرچقدر محرک‌های انگیزشی را تقویت کنیم سلوک ما بیشتر است و باید از ظرفیت اربعین برای حفظ دستاورد‌های معنوی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: مسئولان برای تسهیل پیاده روی اربعین تلاش کنند، تاکید داشت: جزو توصیه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب این است که مسئولین باید تلاش کنند که تسهیلات بیشتر شود؛ مسئولان می‌توانند حکمرانی اربعین را ایجاد کنند به این معنا که زنجیره مراسم اربعین را ابتدا تا انتها برنامه ریزی کنند و همه مردم و مسئولین دور یک میز برنامه ریزی‌های لازم را برای برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین انجام دهند.

روزی پرداخت ارز اربعین عزتمندانه نبود

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید در سفر اربعین مقررات و ضوابط را رعایت کنند، گفت: بدون رعایت قانون و ضوابط مشکلاتی به وجود خواهد آمد، امن بودن و توام با عزت بودن سفر اربعین لازم است؛ روزی پرداخت ارز اربعین عزتمندانه نبود ولی امروز شرایط بهتری فراهم شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید بر معرفت، تهذیب و تزکیه در اربعین برای تجلی قدرت اسلام، تاکید کرد: باید دشمن با نگاه به اربعین ترس در وجودش بیفتاد و با جمعیتی آزادیخواهان جهان مواجه شود که اگر دست از ظلم برندارد با آنها مواجه خواهد شد، البته کسانی که در اربعین شرکت می‌کنند متناسب با ظرفیت‌های که دارند باید عهده دار رسالتی شوند و مسئولیتی که برعهده دارند را به خوبی انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان با بیان اینکه الگو سازی اربعین در گرو انجام سیاست‌های مطرح شده است، تاکید کرد: امیدوارم آزادیخواهان سراسر جهان ظالمان را سرجای خود بنشانند و مردم مظلوم جهان روزی به پیروزی نهایی برسند.

ارسال نظرات