۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۶۲۶۴۱
حجت الاسلام والمسلمین بابایی مطرح کرد؛

نگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب به اربعین

نگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب به اربعین
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با اشاره به نگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب به اربعین، اظهار داشت: بعضی‌های تمدن را جهانی شدن معرفی می کنند و رهبر معظم انقلاب با این رویکرد به مسئله اربعین پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی در نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تسلیت روز شهادت امام سجاد علیه السلام و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، اظهار داشت: امیدواریم که خون این شهداء ظالمان را از بین ببرد و زمینه آزادی مردم مظلوم فلسطین را از چنگال جنایتکاران فراهم کند.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با اشاره به اینکه در رابطه با نظریات رهبر معظم انقلاب روش شناسی خاصی را می‌توان به دست آورد، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در تحلیل کلان پدیده‌ها که وزن تمدنی دارند چند ضلع را در تحلیل خود منظور می‌کنند، یک ضلع توجه به واقعیات دنیای کنونی و عینی در جهان اسلام است و ورود ایشان در مسائل مهم جهانی کتابی نیست، کار ایشان به عنوان زعیم عالقیدر جهان اسلام از واقعیت به کتاب و از کتاب به واقعیت است و این کار، ایشان را از بسیاری از اندیشمدان جهان جدا می‌کند و رویکرد آرزو و رویا در رهبری ایشان وجود ندارد.

غرب شناسی رهبر معظم انقلاب قرآن بنیان است

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با اشاره به ضلع دومی که در فرمایشان رهبر معظم انقلاب وجود دارد، گفت: غرب شناسی ایشان قرآن بنیان است و کتاب‌های ترجمه را خوانده اند و با شخصیت‌های که غرب را شناخته اند نشسته اند و با واقعیت غرب آشنا هستند و غرب نشسته در ویترین را ندیده بلکه واقعیت غرب را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دیده اند و جمع بین خوانده‌ها و دیده‌ها در منطق قرآنی رهبر معظم انقلاب شناخته شده است و همه نقد‌های ایشان براساس سواد قرآنی است.

وی با تاکید براینکه تاکنون به جز رهبر معظم انقلاب کسی آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» را برای استخراج کارکرد‌های اربعین استفاده نکرده است، گفت: با اربعین می‌توان قدرت ایجاد کرد و اربعین با وجود تهدید‌های تروریستی که همیشه وجود دارد آمادگی عمومی برای حکومت جهانی اسلامی است، راهپیمایی اربعین قوت جبهه مقاومت اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند که اجتماع عظیم مومنین آمادگی عظیم مسلمین برای احیای اسلام است.

امکان ندارد مواضع رهبری بدون پشتوانه قرآنی باشد

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با تاکید براینکه هرجا یک بیان یا کنش یا واکنش مهم در مواضع رهبر معظم انقلاب را نگاه می‌کنید باید دنبال مستند قرآنی باشید، تاکید کرد: امکان ندارد مواضع رهبری بدون پشتوانه قرآنی باشد و قرآن نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی مد نظر رهبر معظم انقلاب دارد.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با اشاره به نگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب به اربعین، اظهار داشت: بعضی‌های می‌گویند تمدن یعنی جهانی شدن و هر الگویی که جهانی شود به مرز‌های جهانی شدن نزدیک شده و ایشان با این رویکرد وارد مسئله اربعین شدند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تمدنی بودن را از جهانی بودن اربعین نتیجه می‌گیرند و فرمودند ما اکنون نیاز داریم که اربعین را به جهان بشناسانیم و در جای دیگر اشاره می‌کنند در مقابل جبهه کفر و استکبار حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک تنه ایستادگی کند و منطق قرآنی را نشان دهد و ما امروز به این منطق نیازمندیم و پیام امام حسین علیه السلام پیام نجات دنیا است.

یکی از آورد‌های جهان اسلام برای تمدن فعلی اربعین است

وی با اشاره به اینکه بعضی از روشنفکران گفتند اساسا دنیای اسلام چه آورده‌ای برای تمدن جهانی دارد؟ اظهار داشت: یکی از آورد‌های جهان اسلام برای تمدن فعلی اربعین است؛ اربعین یعنی یک انسان و عشق متفاوت که آورده متفاوتی برای مردم جهان امروز دارد و دیگرانی که از ما نیستند و متعلق به سنت اسلامی نیستند باید اربعین را فهم کنند و بپذیرند در گفتمانی اسلامی توسعه پیدا خواهند کرد.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با تاکید براینکه نکته دیگری در رویکرد تمدنی در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد و آن نکته نظم تمدنی است، تاکید کرد: در ادبیات جامعه شناسی، نظم قانونی یا نظم اخلاقی سکولار وجود دارد ولی آنچه که در اربعین رخ می‌دهد نظم‌های جدیدی است و با ظهور پدیده‌ای به نام نظم معنوی مواجه هستیم و در اربعین نظم بین خادم و زائر وجود دارد و این محبت مشترک نظم جدیدی را ایجاد می‌کند و تعدی به حقوق یکدیگر را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با اشاره به اینکه خواجه نصیر طوسی می‌گوید جای که محبت باشد صحبت از عدالت نمی‌شود، تاکید کرد: این نظم اربعین حبی است و ریشه در ادبیات فلسفی و دینی  و نیاز به تبیین جهانی دارد، یک نظم دیگر نظم ایمانی است و خداوند برای کسانی که ایمان و عمل صالح داشته باشند نوعی از نظم اجتماعی و چسپندگی اجتماعی ایجاد می‌کند، این نظم یکی از شاخصه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی است.

گفتمان رهبر معظم انقلاب رقبای جهانی پیدا می‌کند

وی نظم قرن سوم و چهارم را نظم برآمده از تقوای مدنی دانست و افزود: این نظم در فرهنگ اسلامی وجود داشته و ما باید بعد انضمامی را تبیین کنیم که رهبر معظم انقلاب در میدان مسئله را چگونه تحلیل می‌کنند و ایشان در رفت و برگشت قرآن و آن واقعیت چگونه راه و سیاست‌ها را تعیین می‌کنند؛ ایشان دنبال حل مسائل خرد نیستند و جهانی فکر و به نظم جهانی فکر می‌کنند و گفتمان ایشان رقبای جهانی پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با اشاره به اینکه حرکت امام خمینی (ره) نظم جهانی را به چالش کشیده است، تاکید کرد: دنیا نظم خود را از دست داده و آرایش جدیدی پیدا کرده است و ما را به سوی یک تمدن به عنوان واقعیت سوق می‌دهد؛ در الهیات تمدنی مسئله دیدن تمدن به عنوان فعل الهی مطرح است که آیا خداوند به دست خود در تاریخ دخالت می‌کند و مدد غیبی در شکل گیری و از بین بردن تمدن‌ها نقش دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین بابایی با تاکید براینکه در پدیده‌های مانند اربعین که تبلیغاتی برای آن صورت نگرفته دست خداوند مشاهده می‌شود، تصریح کرد: مخصوصا در جایی مانند عراق که قرار است که امنیت و مواد غذایی نباشد این یک پدیده الهی است و این پیاده روی مردم اربعین حادثه‌ای معجزه گونه است که دست خداوند برای پشرفت اسلام در این حادثه دیده می‌شود و این نکته در فهم اربعین مهم است و باید بدانیم که در فرصت‌های دیگر بروز نکرده است.

ارسال نظرات