۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۶۲۹۷۲
حجت‌الاسلام‌ شریفیان:

وابستگی به دنیا سبب عدم همراهی با امام معصوم خواهد شد

وابستگی به دنیا سبب عدم همراهی با امام معصوم خواهد شد
حجت‌الاسلام‌ شریفیان مهم ترین دلیل عدم یاری امام حسین(ع) توسط کوفیان را وابستگی به دنیا عنوان کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمد شریفیان در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به شکل نگاه شیعه به دنیا ابراز داشت: خداوند در سوره مبارکه توبه می‌فرماید نبی اکرم (ص) ما را دعوت می‌کند و حرکت می‌دهد و این حرکت لوازم، موانع، آفات، دقت‌ها و صحنه‌های سختی دارد و این سختی‌ها سبب می‌شود که در دل برخی افراد تزلزل ایجاد شود.

 وی با بیان اینکه در روایات است که در طول سال فتنه‌هایی برای مؤمنین ایجاد می‌شود که ممکن است تزلزل‌هایی در قلبشان به وجود آید که نشانه ضعف ایمان است، گفت: اگر انسان استقامت و ایستادگی کند خدا می‌فرماید من سکینه و آرامشی نازل می‌کنم که در روایات از آن تعبیر به ایمان شده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایجاد آرامش بعد از فتنه‌ها را به‌خاطر نزول ایمان بر قلب مؤمن دانست و افزود: رضایت و خشنودی از طرح الهی با اضطراب جمع نمی‌شود، انسانی که مؤمن است خیالش راحت است که خدایی که رحمان، رحیم، عزیز و حکیم است و طرحی را برای سعادت انسان آورده بدی ما را نمی‌خواهد.

 وی ادامه داد: خدا می‌فرماید کسانی که استقامت کنند ما آرامش می‌فرستیم و کمک می‌کنیم و قلبشان را محل فرود ملائکه می‌کنیم؛ ولی عده‌ای هم در این فتنه‌ها به‌جای استقامت شانه خالی می‌کنند که قرآن از آنها تعبیر به مخلفون کرده است؛ یعنی از ولی خدا تخلف کردند و خدا می‌فرماید این افراد باید توبه کنند.

حجت الاسلام شریفیان با بیان اینکه می‌شود پس از تخلف از نبی اکرم (ص) توبه کرد و خود را دوباره به سپاه حضرت ملحق کرد، گفت: خداوند «حیات الدنیا» را به‌عنوان مانع اصلی معیت و همراهی ما با پیامبر ذکر کرده است؛ عاشورا تخلف عده‌ای از دعوت امام حسین (ع) بود درحالی‌که می‌دانستند ایشان درست می‌گویند ولی نمی‌توانستند ایشان را یاری کنند و مهم‌ترین مانع حرکتشان «حیات الدنیا» بود.

 وی با بیان اینکه برخی پایشان به زمین می‌چسبد و نمی‌توانند از دنیا دل بکنند، افزود: «حیات دنیا» در برابر «حیات الآخره» ناچیز است و افرادی که «حیات الدنیا» را بر «حیات الآخره» ترجیح می‌دهند در واقع متاع قلیل را در برابر متاع کثیر انتخاب کرده‌اند و انسانی که گیر «حیات الدنیا» شده است در واقع وارد تجارتی شده است که عاقبتش کساد است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امروز عده‌ای نمی‌توانند با مستکبرین بجنگند، گفت: اموال ما امانت‌هایی است که خدا در اختیار ما قرار داده و باید از آن مراقبت کنیم؛ ولی نباید گیر و پابند اموال دنیا باشیم؛ زیرا اگر وابسته دنیا شدیم یک جایی شیطان بین دفاع از ولی خدا و امکانات دنیا ما را به دوراهی خواهد کشید و باید انتخاب کنیم.

 وی با بیان اینکه تمام نیازهای ما در طرح انبیا دیده شده و اگر از چیزی منع شده‌ایم به دلیل این است که نیاز انسان نیست، افزود: اگر انسان چشمش دنبال مال دیگران باشد و یا به حرام مبتلا شود نیاز غیرحقیقی و حرص در انسان ایجاد می‌کند و انسان را زمین‌گیر می‌کند.

ارسال نظرات