۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۶۳۲۵۲
آیت الله سبحانی:

خراسان بستر تربیت علما و بزرگان است

خراسان بستر تربیت علما و بزرگان است
حضرت آیت‌الله سبحانی خراسان را مرجع ایرانیان و شیعیان دانست و تصریح کرد: خراسان به عنوان مرجع شیعیان و ایرانیان در گذشته بستر تربیت بزرگانی از علما بوده و امروز نیز این توقع از حوزه علمیه خراسان وجود دارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه مدرسه تابستانه دارالعلم به طلاب و اساتید حاضر در جلسه توصیه کرد: هر قدمی را که بر می‌دارید، برای خدا بردارید، چراکه باعث یک نوع تحول فکری، علمی‌ و طهارت نفسانی در انسان خواهد شد.

وی با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(ره) در تابستان سال ۱۳۳۸ در شهر قم ابزار کرد: در آن سال مرحوم امام به محلات سفری داشتند، در برگشت به ایشان عرض کردم، شما در محلات مشغول به چه کاری بودید، ایشان فرمودند: هر روز صبح ساعت ۶، قالیچه‌ای در حیاط پهن می‌کردم و تا ساعت ۱۲ به نوشتن و به مطالعه می‌پرداختم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی(ره) در یکی از درس‌های خود بیان داشتند که من در مدرسه صدر در «مسئله‌ تربیت» فکر می‌کردم و نماز مغرب را خواندم و مشغول مطالعه بودم، و یک‌دفعه متوجه صدای موذن برای اذان صبح شدم، با وجودی که از اذان مغرب تا اذان صبح مشغول مطالعه بودم اما رنج مطالعه را درک نکردم.

حضرت آیت‌الله سبحانی خراسان را مرجع ایرانیان و شیعیان دانست و افزود: در اینجا بزرگانی از علما همچون مرحوم شیخ حر عاملی(ره) و مرحوم شیخ بهایی(ره) زیست کرده‌اند، و امروز نیز این توقع از حوزه علمیه خراسان وجود دارد.

وی با اشاره به قصیده‌ای از منظومه لایه العجم که آمده است: «حبُّ السلامةِ یُثْنی همَّ صاحِبه عن المعالی ویُغرِی المرءَ بالکَسلِ» گفتند: کسانی که خواب، سیاحت، غذا و لذایذ آنان مرتب باشد، نمی‌توانند دارای عهد محکمی باشند و به درجات بالا نخواهند رسید، بلکه انسان را به کسالت و تنبلی دعوت می‌کند.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان تاکید کرد: همیشه باید مقداری از زندگی لذت‌خیزی را کم کرد، چرا که اگر بکاهید پیشرفت بیشتری خواهید کرد.

شایان ذکر است؛ دومین اعتکاف علمی طلاب از ۶ مرداد ۱۴۰۳ به مدت ۱۲ روز در مدرسه میرزاجعفر دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

ارسال نظرات