۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۶۳۷۱
معاون سیاسی استانداری اصفهان:

علوم انسانی کشور باید با خروج از ‌سیطره علوم غربی، بومی‌سازی شود

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به رشد علوم فنی، پزشکی و مهندسی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هنوز در بسیاری از علوم از جمله علوم انسانی در سیطره تفکر‌ها غرب قرار داریم.
کتابخانه جامع جامعه المصطفي العالميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، روز گذشته در همایش اهل قلم اصفهان با بیان این‌که استبداد داخلی و استعمار خارجی سد بزرگی برای کارهای پژوهشی و فرهنگی در کشور بود، اظهار داشت: امام خمینی‌(ره) افزون بر شکست استبداد خارجی در حوزه سیاسی، راهی را در برابر ما قرار دادند که بتوان با‌‌ استعمار و هجمه‌های سیاسی و فرهنگی مقابله کرد.

اسماعیلی خارج ساختن قدرت تفکر و تولید علم از سیطره غرب در عرصه های مختلف را از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروزه قدرت تفکر در سیطره پژوهشگران کشور قرار گرفته؛ اما با این‌که ایران در زمینه پژوهش نسبت به ده سال گذشته به پیشرفت‌های بالایی دست یافته،‌‌ ولی هنوز در برخی از رشته ها به ویژه علوم انسانی عقب تر از مسیر چشم انداز بیست ساله قرار دارد.

وی با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن تولید علم در عرصه های علوم انسانی ابراز داشت: بر اساس تحلیل های مقام معظم رهبری، باید در با تقویت دو رکن علم و ایمان در جامعه، قدرت اجتماعی خود را ارتقاء بخشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به شالوده‌شکنی امام‌ خمینی(ره) در مقابل تفکر غربی اشاره و بیان داشت: امروزه هم بر اساس منویات مقام معظم رهبری حرکت علم رشد چشمگیری داشته و جامعه ما در مسیر بالندگی قرار گرفته است؛ بنابر این جنبش نرم‌افزاری باید بر اساس تأکید‌های مقام معظم رهبری پی‌گیری شود.

وی اصفهان‌ِ دوران صفویه را در زمینه پژوهش و علم پیشتاز عنوان کرد و افزود: ‌اصفهان در زمینه معماری، فلسفه و فقه طلایه‌دار علم و پژوهش بود.

اسماعیلی با اشاره به رشد علمی در بسیاری از زمینه ها همچون پزشکی، فنی و مهندسی‌ ابراز داشت: متأسفانه در حوزه علوم انسانی، دانشگاه‌های ما هنوز در سیطره علوم غربی قرار دارند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان اظهار داشت: امروز دولتی بر سر کار قرار دارد که مؤلفه‌های بومی و دینی را مورد توجه قرار می‌دهد و همین مسأله فرصت مناسبی است ‌تا پژوهشگران ما با بهره‌گیری از بستر فراهم شده گام‌های بعدی علمی را به ویژه در عرصه علوم انسانی ‌طی کنند.

وی اظهار داشت: در سی سال گذشته با ایمان به خدا، فعالیت‌های بزرگی در زمینه‌های علمی صورت پذیرفته که با وجود دولتی به افق‌های روشن خود نزدیک می‌شود. /965/پ202/س
ارسال نظرات