۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۷۶۳۸۴۷

اتصال فیبر نوری تا پایان سال ۲ میلیون افزایش می‌یابد

اتصال فیبر نوری تا پایان سال ۲ میلیون افزایش می‌یابد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در آخرین جلسه فیبرنوری دولت سیزدهم گفت: با عبور از هدفگذاری ایجاد «پوشش» فیبرنوری منازل و کسب و کارها، تا پایان سال شاهد ۲ میلیون اتصال دیگر به فیبر نوری خواهیم بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در آخرین جلسه کنترل پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در دولت سیزدهم، آیین «اعطای توافق‌نامه به کاروران (اپراتورهای) مجری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها جهت تحقق ۲ میلیون اتصال در سال ۱۴۰۳» به ریاست عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران کاروران (اپراتورهای) ارتباطی برگزار شد.

وزیر ارتباطات در این جلسه با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها بود، گفت: این پروژه پس از مشورت با خانواده بزرگ ارتباطات و به ویژه مدیران کارورانی که امروز در این جلسه حضور دارند شکل گرفت.

وی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی کشورمان در حوزه ارتباطات ثابت، افزود: بر اساس داشبوردهای بین المللی ما در 10-15 سال اخیر در ارتباطات ثابت جزو کشورهای انتهای لیست بوده ایم ولی ان شاءالله با تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها و اجرای قانون برنامه در این حوزه به کشورهای صدر لیست خواهیم پیوست.

زارع پور با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات و اشراف لازم سختی‌های مسیر این پروژه را آغاز کردیم، تصریح کرد: لازمه این کار بزرگ، تجهیز یک کارگاه بزرگ بود که از باورسازی در سطوح مختلف اعم از بخش خصوصی و مدیران و مسوولان دولتی تا تدوین قوانین و مقررات، نهاد سازی، تامین منابع مالی و همراه سازی سایر دستگاه ها را شامل می شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به بخشی از تلاش های صورت گرفته برای تدوین قوانین و همراه سازی دستگاه های اجرایی و مدیران گفت: برای تصویب قوانین فیبرنوری در برنامه هفتم توسعه، بیش از ۲۰ بار به مجلس، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتیم تا همراهی مورد نظر برای اجرای بدون مشکل این پروژه ایجاد شود و در نهایت با همدلی این نهادها قوانینی به تصویب رسید که بر اساس آن باید سالی 4 میلیون «اتصال» و در پایان قانون برنامه هفتم توسعه 20 میلیون «اتصال» به فیبر نوری ایجاد شود و الزامات این 4 میلیون اتصال هم در قانون پیش بینی شد.

وی تاکید کرد: بنابراین در صورتی که قوانین برنامه هفتم توسعه به خوبی محقق شود و ۲۰ میلیون «اتصال» ایجاد شود، عقب ماندگی های گذشته جبران خواهد شد و کشور ما می تواند در میان ۲۰ کشور ابتدایی داشبوردهای بین المللی در حوزه سرعت و کیفیت ارتباطات قرار گیرد.

زارع پور با اشاره به برگزاری جلسه اعطای الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات به کاروران مجری پروژه فیبرنوری خاطرنشان کرد: امروز یک روز تاریخی محسوب می شود و با اعطای این الحاقیه و عبور از هدفگذاری ایجاد «پوشش» فیبرنوری منازل و کسب و کارها، سوت آغاز مسابقه «اتصال» به فیبرنوری زده شده و تا پایان سال شاهد ۲ میلیون اتصال دیگر در این پروژه خواهیم بود و تعداد مشترکان به ۲ میلیون ۶۰۰ هزار خانوار می رسد.

وی افزود: این پروژه می تواند برای دولت بعدی سرمایه اجتماعی ایجاد کند؛ بنابراین اطمینان وجود دارد که از سوی دولت چهاردهم نیز با جدیت دنبال خواهد شد. بنابراین اگر این پروژه با همین روند دنبال شود تا یکسال آینده نیز هدف گذاری 20 میلیون پوشش محقق خواهد شد.

در ابتدای این جلسه امیر لاجوردی قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارشی از وضعیت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها ارایه کرد.

لاجوردی در بخشی از این گزارش با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات پس از پشت سر گذاشتن دوران «نهضت پوشش» و آغار دوران «نهضت اتصال» گفت: به منظور صحت سنجی نقاط متصل شده توسط کاروران مجری پروژه، اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است که براساس آن از روز اول شهریور به بعد دیگر نباید نقاط سبزی در سامانه iranfttx.ir وجود داشته باشد که امکان اتصال و ارایه سرویس به کاربران را نداشته باشد.

در ادامه مدیران کاروران مجری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها نیز گزارشی از روند پروژه ارایه کردند و نقش آفرینی وزیر ارتباطات در پایه گذاری این پروژه زیرساختی بزرگ را مورد توجه قرار دادند و بر این موضوع تاکید داشتند که اگر جدیت مجموعه وزارت ارتباطات نبود این پروژه بزرگ هرگز به سرانجام نمی‌رسید.

یکی از مدیران اپراتورها نیز وزیر ارتباطات را به باغبانی تشبیه کرد که به جای کاشت گل بنفشه و نمایش ظاهری زیبا در دوران کوتاه کاری خود، ترجیح داد درخت گردو بکارد که محصول آن چند سال آینده پس از پایان دوران کاری به بار خواهد نشست.

در پایان این جلسه مدیران کاروران مجری پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها الحاقیه پروانه خود را جهت تحقق ۲ میلیون اتصال در سال ۱۴۰۳ را از دستان وزیر ارتباطات دریافت کردند.

ارسال نظرات