۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۶۳۹۹۳

بهره برداری از ۹۷۶ طرح عمرانی و خدماتی در خراسان رضوی

بهره برداری از ۹۷۶ طرح عمرانی و خدماتی در خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی از بهره برداری ۹۷۶ طرح عمرانی و خدماتی در این استان به ارزش ۶۷۱ هزار میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال در هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: همه ساله در هفته دولت در سامانه "من تاک" بخش های دولتی عملکرد یکساله خود را جمع بندی و ثبت می کنند که این آمار به همین شکل ارایه شده است.

وی بیان کرد: سیاست دولت این نیست که طرح جدیدی را آغاز کند، اما برخی طرح ها براساس اولویت ها و نیازها آغاز می‌شود، در این راستا آغاز عملیات اجرایی ۱۱۹ طرح در خراسان رضوی به ارزش ۳۶۶ هزار میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال را در هفته دولت خواهیم داشت.

استاندار خراسان رضوی مساله محوری را اولویت اجرای طرح ها در این استان عنوان کرد و گفت: این طرح ها نمادی از برنامه ریزی ها، اقدامات و تلاش های دستگاه ها در استان است. ‌

وی با بیان اینکه ریز مساله در استان خراسان رضوی زیاد است، گفت: ۳۴ کلان مساله در استان احصا شده که سهم کلان مساله های زیرساختی ۱۴ مورد، کلان مساله اقتصادی ۱۰ مورد، فرهنگی و اجتماعی هفت و موضوعات سیاسی سه کلان مساله است.

کلان مساله ناترازی انرژی و کم آبی در استان

نظری اظهار کرد: به عنوان نمونه ناترازی انرژی و کم آبی هر کدام یک کلان مساله است و برای هر یک از این کلان مساله ها اهداف و طرح های مختلف تدوین شده است.

به گفته وی، آنچه در سه سال گذشته به عنوان دستاورد شاخص و نهایی دولت سیزدهم در این خصوص محقق شده، ۱۳۹ مساله در چهار حوزه بوده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی اقدامات شاخص ادامه داد: به عنوان نمونه در موضوع ناترازی انرژی، چهار نیروگاه برق در مدت سه سال با حدود ۷۰۰ مگاوات ظرفیت به بهره برداری رسیده است که در طول ۱۰ سال ماقبل از آن فقط یک نیروگاه به بهره برداری رسیده بود.

حذف سر فصل بودجه زیارت

نظری همچنین به حذف سرفصل بودجه زیارت در لوایح بودجه در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: با اقدامات نمایندگان استان در مجلس، موضوع زیارت نهایتا صاحب ردیف اختصاصی در لایحه بودجه شد.

به گفته وی، این رقم در بودجه ۱۴۰۳ به میزان هفت هزار میلیارد ریال برای شهرهای مشهد، قم، ری و شیراز به تصویب رسید که سهم مشهد طبق توافق های صورت گرفته از مجموع این ارقام ۶۰ درصد است.

استاندار خراسان رضوی بدهی بانکی، فقدان سرمایه در گردش، مشکلات انشعاب آب و انرژی، مالیات و همچنین مسائل مدیریتی در تولید را دلایل اصلی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در استان اعلام کرد.

وی ادامه داد: در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۶۹ واحد تعطیل شده صنعتی و کشاورزی احیا شد که سهم صنعت در این بخش ۳۰۸ واحد بوده است.

نظری در بخش دیگری از سخنانش مشکلات ایجاد شده بین بهره بردار خط ریلی افغانستان و شرکت راه آهن جمهوری اِسلامی را اختلافات داخلی عنوان کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته توسط معاونت اقتصادی استانداری، اکنون برای تردد ناوگان ریلی در مسیر افغانستان و ایران در مرز ریلی خواف مشکلی وجود ندارد.

نهضت ملی مسکن در ابهام

وی  همچنین گفت: بیش از ۲۰۰ هزار واحد زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در استان در اختیار متقاضیان قرار گرفته که در مرحله های مختلف از پی کنی تا تکمیل است.

استاندار خراسان رضوی بدون ارائه آمار تفکیکی از شمار واحدهای مسکونی تکمیل شده، افزود: همه این آمار به تفکیک در بخش روستایی، حمایتی، بازآفرینی شهری و دیگر موارد وجود دارد که قبلا در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

افزایش ۳۸ درصدی خرید گندم

نظری اظهار کرد: امسال و تاکنون ۵۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تاکنون ۱.۱ هزار میلیارد تومان از طلب کشاورزان استان پرداخت شده و باقی مانده این مطالبات به میزان ۵.۹ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور به گندم کاران خراسان رضوی پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح های بزرگ عمرانی در استان در حال اجراست، اما باید توجه داشت تامین مالی بزرگ ترین مساله در این روند است.

خراسان رضوی پیشرو در مولدسازی

استاندار خراسان رضوی گفت: افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال منابع از محل مولد سازی در حوزه نگهداری راه در اداره کل راهداری، نگهداری خطوط انتقال شبکه برق و رفع کمبود فضای آموزشی و درمانی در استان تامین اعتبار شده است.  

وی با بیان اینکه اگر مولد سازی ها صورت نمی گرفت چندین طرح از جمله طرح های کلان بهداشتی و بیمارستانی استان بر زمین می ماند، افزود: ظرفیت مولد سازی بسیار مغتنم است و عدد ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تنها برای چهار بخش مذکور تامین شده است.

نظری در تبیین اهمیت تامین اعتبار انجام شده از طریق مولدسازی گفت: میزان مجموع بودجه ناشی از تملک دارایی های در استان از ابتدای انقلاب تا کنون به عدد ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نمی رسد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: به عنوان نمونه سالن ورزشی ۶ هزار نفری مشهد در حال ساخت است و هم اکنون با تجمیع همه منابع ناشی از بودجه مسولیت اجتماعی، نفت و سایر دارایی ها کارگاه این طرح در سه شیفت فعالیت دارد، تقریبا ۵۰ درصد صندلی های این ورزشگاه نصب شده است.

نظری به آغاز عملیات نوسازی ورزشگاه "مهران" مشهد در روزهای آینده اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی به عنوان یک استان پیشرو در جذب و تامین اعتبار دستگاه ها از محل مولدسازی منابع دولتی شاخته می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات