۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۶۵۳۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در گفت‌وگو با رسا:

وحدت امت اسلامی یک امر ضروری و ریشه‌دار قرآنی است

وحدت امت اسلامی یک امر ضروری و ریشه‌دار قرآنی است
مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی بعضی دلایل وحدت‌گریزی در میان برخی مسلمان را برشمرد و گفت: وحدت، تاکتیک و پدیده جدید و مولود انقلاب ما و اندیشه امام خمینی نیست بلکه ریشه قرآنی و حدیثی قوی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا درباره هفته وحدت امت اسلامی که به فرمان امام خمینی (ره) اعلام شد را یکی از پدیده‌های مهم انقلاب اسلامی ایران و امت اسلام عنوان کرد و گفت: نکته اول این است که وحدت، تاکتیک و پدیده جدید مولود انقلاب ما و اندیشه امام خمینی نیست بلکه ریشه قرآنی و حدیثی قوی دارد.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی به آیه 92 سوره انبیاء «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» و آیه 23 سوره مؤمنون «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ» اشاره کرد و افزود: این امت شما امت واحده است؛ جمله خبریه است و نشان از واقعیت می‌دهد و حرف ان اول آیه آمده است، یعنی قطعاً بدانید که امت شما امت واحده است؛ بنابراین وحدت امت اسلامی یک امر ضروری ریشه‌دار قرآنی و قطعی است.

وی بنا به احتمال برخی مفسرین امتکم را فراتر از امت اسلامی عنوان و تصریح کرد: یعنی ممکن است کل امت‌های ادیان الهی، امت‌های پیامبران خدا، مخاطب این کلام باشد؛ در این صورت وحدت ادیان آسمانی در اینجا وحدت گسترده‌تری خواهد بود؛ وحدت بین مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در بیان نکته ظریف تفسیری از این آیات، «ان هذه امتکم امه واحده»، «و انا ربکم» و «فاعبدون» یا «فتقون» را سه جمله مجزا ارزیابی کرد و گفت: این سه جمله که در یک آیه آمده است، اقتضا می‌کند که از نظر معنایی به یکدیگر مربوط باشد و گسسته و بی‌ارتباط نباشد؛ خداوند حکیم است و حکیم در یک سطر کوتاه، سه مطلب بی‌ارتباط را با هم مطرح نمی‌کند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی ادامه داد: «شما حقیقتاً یک امت هستید» وحدت اجتماعی امت اسلامی، «من فقط پروردگار شما هستم» وحدت ربوبی و «پس مرا فقط عبادت کنید» وحدت عبادی است؛ چه رابطه‌ای بین توحید عبادی، ربوبی و اجتماعی است؟ پاسخ این است که جمله دوم دلیلی بر جمله اول است و مراد از عبادت در جمله سوم فرمانبرداری از جمله اول است؛ که همه این‌ها نشان دهنده ریشه وحدت در قرآن کریم است.

وی با آوردن‌های مثال‌های متعدد از قرآن کریم و احادیث درباره لزوم وحدت در امت اسلامی گفت: گروه وحدت گریزی بین تشیع و اهل تسنن وجود دارند؛ این‌ها نیز وحدت در جامعه اسلامی را دوست دارند اما به ده عامل گوناگون که در یک بررسی آن‌ها را احصاء کرده‌ام از وحدت گریزان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی برداشت اشتباه از کلمه و شعار وحدت را اولین عامل رویگردانی عده‌ای از این ضرورت جهان اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: عده‌ای از متعصبین شیعه و سنی گمان می‌کنند وحدت یعنی از اصول و عقاید خود دست بردارند؛ این یک توهم است و ما وحدت را به این معنا نمی‌دانیم؛ شیعه وحدتی باید صد در صد شیعه بماند و سنی وحدتی می‌تواند صد در صد سنی بماند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی در بیان علت دوم گفت: این‌ها فکر می‌کنند که وحدت‌گرایان به مذهب مقابل کمک می‌کنند؛ در حالی که این غلط است چون به پیروان مذهب مقابل کمک می‌کنند اما نه در جهت تقویت مذهب او؛ این‌ها در هم افزایی با هم در تقویت جهان اسلام و مقابله با مشرکان و کفار می‌کوشند.

وی عامل سوم در وحدت‌گریزی را تحریک دشمنان اسلام عنوان کرد و افزود: اگر استکبار جهانی امت اسلامی را متحد ببیند، نمی‌تواند به استعمار، استثمار، غارت و چپاول کشورهای اسلامی دست بزند؛ تنها راه آن‌ها برای دست اندازی به داخل کشورها در امنیت، ثروت و فرهنگ، تفرقه در کشورهای اسلامی است؛ استکبار جهانی می‌تواند بر هر کدام از 57 کشور، دولت و ملت تنهای اسلامی غلبه کند؛ همانطور که اکنون 75 سال است که فلسطین را مورد حمله و هجوم و آوارگی قرار داده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی باور کردن تبلیغات رسانه‌ای غرب در تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی را از ساده‌لوحی برخی مسلمانان شیعه و سنی مذهب توصیف و تصریح کرد: امیدواریم هفته وحدت فرصتی باشد که اندیشه‌های عالی و عالمانه وحدت و تقریب، از قرآن، احادیث و سخنان بزرگان جهان اسلام منتشر و گامی بلند در جهت این ضرورت جهان اسلام برداشته شود.

ارسال نظرات