۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۶۵۳۹۱

اجرای ۵۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس با رویکرد مردمی‌سازی

اجرای ۵۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس با رویکرد مردمی‌سازی
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از لزوم مردمی‌سازی در اجرای برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس و استفاده از گروه‌های جهادی و تشکل‌های نهادی سخن گفت.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست خبری هفته دفاع مقدس که در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار شد گفت: دفاع مقدس با پسوند مقاومت سکه رایج و گفتمان اثرگذار و پرکارکرد این روزهای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در سراسر دنیا است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در شرایطی که در حوزه رسانه بین جبهه خودی و دشمن جنگ درگرفته است خبرنگاران با تلاش جهادی خود و پوشش مناسب برنامه‌ای هفته دفاع مقدس، ارزش‌های این حماسه را نشر دهند.

وی با اشاره به روزشمار هفته دفاع مقدس تصریح کرد: شنبه ۳۱ شهریور «پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، وحدت ملی و معنویت»، یکشنبه یکم مهر «جوانان، علم و دانش پژوهشی»، دوشنبه دوم مهر «زنان، خانواده، سلامت»، سه‌شنبه سوم مهر «شهیدان، جانبازان، آزادگان صلابت و فخرآفرینی»، چهارشنبه چهارم مهر «دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف و سربازان»، پنج‌شنبه پنجم مهر «ولایت مداری، بصیرت، دشمن شناسی و استکبار ستیزی»، جمعه ششم مهر «نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت، عشایر، روستایئان، و پیشمرگان کرد مسلمان»، و شنبه هفتم مهر «فرماندهان، عزت مداران، حماسه آفرینان» نامگذاری شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در نامه‌ای به جوانان آمریکایی افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید و امروز عضوی از جبهه مقاومت در برابر ظلم و ظالم هستید.

یوسفعلی‌زاده تأکید کرد: نظام سلطه با تکیه بر امپراتوری رسانه‌ای می‌خواهد نظام اسلامی را نابود کند، اما شاهد ناکامی‌های آنان بوده‌ایم و دفاع مقدس طوفنده‌ای را پیش رو داریم.

وی افزود: دفاع مقدس تا زمان پایان دنیا جاری است و ایستادگی در برابر ظلم و ستم یک وظیفه همیشگی است. دفاع مقدس باید ترویج یابد، زیرا نسخه‌ای برای آزادی از زیر یوغ ستمگران است.

یوسفعلی‌زاده در ادامه اظهار کرد: هزینه مقاومت ارزش است و سازش موجب له شدن عزت‌ها و منافع زیر پای دشمن می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس خراسان رضوی بر این است تا با یک انسجام عمومی در فرصت طلایی چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس که با هفته وحدت و بازگشایی مدارس مقارن شده است بهترین بهره‌برداری را از این ظرفیت تبلیغی و تبیین در جهت تحقق اهدافی که در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس مد نظر است استفاده کرد.

مردمی سازی برنامه ها

یوسفعلی‌زاده به برنامه‌های ترویج فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سه ماه پیش دستورالعمل چهل و چهارمین سالگرد دریافت شد و اقدامات ستادی و تشکیل ستادهای داخلی در یگان‌های نیروهای مسلح صورت گرفت. همچنین کار ستاد به شهرها و بخش‌های اقماری و پایگاه‌های بسیج محلات و دانشگاه‌ها توسعه یافت.

وی افزود: در آستانه ورود به روزشمار هفته دفاع مقدس هستیم و از نهادها خواسته‌ایم در سایه مراتب خود کار را پیگیری کنند. در حوزه مردمی‌سازی نیز از گروه‌های جهادی و تشکل‌های نهاد استفاده می‌کنیم و بخش اعظم فعالیت‌های هفته دفاع بر دوش تشکیلات مردمی است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همچنین به نوآوری در روش‌های اجرا و استفاده از گروه‌های مطالعاتی و مشاوره‌ای اشاره کرد و گفت: مدل فعالیت‌ها را مطابق نسل جدید برگزار می‌کنیم و از میان هزار عنوان برنامه، ۲۶ عنوان مهم و موثر در هفته دفاع مقدس پیش‌بینی شده است.

تکریم ۳۰ هزار پیشکسوت

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها، مراسم تجلیل و نکوداشت سراسری پیشکسوتان مقاومت و دفاع مقدس است که در چهارم مهر برگزار می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده است که در مرکز استان و شهرستان‌ها برنامه‌هایی برگزار شود و ۳۰ هزار نفر از پیشکسوتان در سطح استان مورد تکریم قرار گیرند.

یوسفعلی‌زاده به رژه دفاع مقدس در هر استان اشاره کرد و گفت: رژه امسال بر عهده ارتش است. همچنین پنجم مهرماه مراسم عطرافشانی، بازدید از خانواده شهدا و ایثارگران که امکان حضور در مراسم جمعی را ندارند، برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: حدود ۵۰۰ برنامه ثبت شده است که تقاضای راوی کرده‌اند. جهاد تبیین همچنین از تأکیدات ما است و با اکران فیلم‌های دفاع مقدس که تولیدکنندگان آن استانی هستند، چندین جشنواره از جمله شعر و داستان‌های کوتاه برگزار خواهد شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: محتوای ۳۰ گیگابایت در حوزه دفاع مقدس آماده و در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط قرار داده شده است. همچنین تبلیغات محیطی با کمک شهرداری مشهد آغاز شده است.

 توسعه موزه دفاع مقدس و برنامه‌های آتی 

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اظهار کرد: مسئولین استان با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به توسعه موزه دفاع مقدس به تاخیر دو ساله این پروژه پایان دادند.

وی ادامه داد: کار ساختمانی این موزه تا کنون با هزینه ۲۰ میلیارد تومان پیش رفته و مراحل محتوایی آن نیز به پایان رسیده است. برنامه‌ریزی‌های لازم برای موزه‌آرایی و تجهیز این مجموعه در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

 تکمیل و بهره‌برداری یادمان شهدای گمنام

یوسفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: تا کنون ۶۰ یادمان شهدای گمنام در طول سه سال گذشته از مرحله صفر ساخت و بهره‌برداری شده‌اند که ۷ یادمان در همین هفته به بهره‌برداری خواهند رسید همچنین کمتر از ۱۰ یادمان باقی مانده که هنوز ساخت و ساز آنها به دلیل موضوعات نظری و تامین اعتبار به پایان نرسیده است.

وی با بیان اینکه استان ما به جز یک استان دیگر در حوزه دانشنامه در کشور پیشتاز بوده است، گفت: بیش از دو هزار عنوان پژوهشی برای دانشنامه دفاع مقدس استان فهرست شده که از این تعداد، بیش از ۷۰۰ عنوان مطالعه و برای ۴۰۰ عنوان آن مقاله تهیه شده است. 

آماده‌سازی راویان و اسناد تدریس 

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: ۵۰۰ راوی در استان آماده به کار هستند و برای توسعه این تعداد به ۶ هزار نفر برنامه‌ریزی شده است. ۱۵۰ سند نیز برای تدریس درس دفاع مقدس آماده شده‌اند که از اول مهر ماه در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات