۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۶۵۹۱۲
مقصر انفجار معدن طبس کیست؟

از نبود تجهیزات ایمنی اولیه تا توجه نکردن به تذکرات کارگران

از نبود تجهیزات ایمنی اولیه تا توجه نکردن به تذکرات کارگران
کارشناسان حوزه معدن، نقص تجهیزات ایمنی در معدن معدنجوی طبس و بی توجهی به تذکر کارگران مبنی بر وجود بوی گاز را علت انفجار معدن می‌دانند.

آریافر مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان با اشاره به حادثه معدن معدنجوی طبس گفت: در مجموعه بلوک C و با انفجاری که صورت گرفته، در آنی تعدادی از کارگران جان باخته اند.

او افزود: افرادی که در بلوک B بوده اند نیز به دلیل همان انفجار دچار مرگ و مصدومیت شده اند و اگر تجهیزات خود نجات کارگران معیوب باشد، اجازه ورود به تونل داده نمی‌شود و باید بررسی شود که مسئولین ناظر نسبت به بررسی تجهیزات کارگران اقدام کرده اند یا خیر.

آریافر اظهار کرد: معدن زغال طبس یک معدن گازخیز است و با کنده شدن حدود ۵۰۰ تن زغال در بلوک C، گاز آزاد شده آن به بلوک B رسیده است و سبب فوت کارگران معدن B شده است.

عدم وجود تجهیزات ایمنی یکی از عوامل حادثه

رحیمیان رئیس خانه کارگر طبس نیز در این برنامه با تسلیت جان باختن کارگران معدن معدنجوی طبس گفت: در ساعات اولیه حادثه با بررسی‌های صورت گرفته در بلوک C، مشخص شد تمامی کارگران جان باخته اند.

او افزود: به یقین می‌توانیم بگوییم دلیل فوت کارگران از سوی پزشکی قانونی، خفگی و سوختگی به صورت توأم اعلام خواهد شد و افزایش سرعت امدادرسانی نیز نمی‌توانسته برای این کارگران مفید باشد.

رحیمیان با بیان اینکه در بلوک B نیز عدم وجود تجهیزات ایمنی یکی از عوامل حادثه و فوت کارگران بوده است، اظهار کرد: مجهز شدن تمامی معادن به تجهیزات ایمنی، اصلاح قوانین مربوط به کارگران، افزایش حقوق کارگران و محاسبه ضریب ۲ برای سنوات خدمتی آن‌ها باید حتما پیگیری شود تا از چنین حوادثی پیشگیری شود.

حادثه دانستن انفجار معدن، توهین به شعور مردم است

آریامنش استاد دانشگاه تهران و دبیر هیأت اندیشه ورز معدن در تهران گفت: اظهار نظر در خصوص اینکه این موضوع تنها یک حادثه بوده است و باید زغال گران شود تا برای معدن خرج شود را می‌توان توهین به مردم تلقی کرد.

او با اشاره به اینکه در حوزه معدن در کشور ما غفلت شده و ادغام ۳ وزارتخانه در یک مجموعه کار را سنگین کرده است، افزود: اصلا نمی‌توان گفت این موضوع یک حادثه بوده است و باید مدیران این موضوع را حادثه‌ای برای خود و خانواده خود بدانند تا درک کاملی از موضوع داشته باشند.

 

آریامنش عنوان کرد: تجهیزات در این معدن نقص داشته و سهل انگاری نیز صورت گرفته و به صحبت‌های کارگران مبنی بر وجود گاز و نشت آن توجهی نشده است.

استاد دانشگاه تهران و دبیر هیأت اندیشه ورز معدن در تهران گفت: همچنان بیمه تخصصی برای معادن نداریم و تجهیزات پیش پا افتاده هم در اختیار معادن نیست.

گزارش مشکلات از سوی بازرس ارائه شده است

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این برنامه با اشاره به بیمه کارگران گفت: در دولت سیزدهم و با مساعدت رئیس جمهور فقید، اتفاقات بسیار خوبی برای مسائل رفاه و بیمه کارگران رخ داد.

او افزود: چندین معدن در طبس داریم که تجهیزات آن‌ها سنتی است و باید در اولین قدم، تجهیزات آن‌ها بروزرسانی شود.

اشرفی با اشاره به اینکه طی بازرسی‌های صورت گرفته در معدن، مواردی از پیشنهادات و انتقادات آورده شده است، تصریح کرد: موارد مطرح شده از سوی بازرس نمی‌توانسته دلیل حادثه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: در معدنجوی طبس تجهیزات معدنی کامل و بروز نبوده است.

کم توجهی به مسائل ایمنی در معدنجو

جلالی فرد رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: باید به حوزه ایمنی و آیین نامه ایمنی توجه بیشتری شود و به مسائل ایمنی در این موضوع کمتر توجه شده است.

او با بیان اینکه مسئولین معدن خود در حوزه زغال فعال هستند، افزود: تا بررسی‌ها صورت نگیرد نمی‌توان به صراحت در خصوص علت حادثه سخن گفت.

جلالی فرد بیان کرد: تجهیزات در دنیا وجود دارد تا بتوان گازسنجی کرد و تخلیه گاز را انجام داد.

ارسال نظرات