۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۶۶۲۹۱
حجت الاسلام والمسلمین مقامی مطرح کرد؛

استفاده تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

استفاده تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید آموزه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به بیان‌های مختلف و از طریق رسانه‌ها ترویج کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید مقامی نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست علمی ترویجی «مبانی فقهی دفاع مقدس» از سلسله نشست های جهاد مقدس که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: این گونه برنامه‌ها در واقع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با محکومیت حمله ددمنشانه صهیونیست‌ها به غزه و لبنان، ابراز کرد: امروز دنیا نظاره‌گر یک جنایت وحشتناکی است که شاید مغول‌ها همچنین جنایتی را انجام نداده‌اند؛ خونریزترین تیغ‌ها در طول تاریخ تیغ‌ها و شمشیرهای مغول‌ها بوده است ولی امروز سگ‌ هار اسرائیل رها شده در منطقه اسلامی به جان مردم مظلوم و بی پناه غزه و لبنان افتاده است.

استفاده تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حجت الاسلام والمسلمین مقامی با تاکید براینکه قضیه امپراتوری رسانه‌ای غرب متوجه انقلاب اسلامی شده است، گفت: بحث ناراحتی آمریکا از ایران و انقلاب اسلامی صرفاً مسائل سیاسی و مادی نیست بلکه مسائل بسیار عمیق دیگری است زیرا ایران فرهنگ اسلام و فرهنگ ایثار و شهادت را در مقابل فرهنگ غرب قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تفکر و فرهنگ ابتذال غرب را مورد هدف قرار داده است، تصریح کرد: خلاصه فرهنگ غرب را اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم این است که زندگی میدانی است که قدرت‌مندان باید بمانند و ضعفا باید از بین بروند؛ اگر تاریخ آمریکا و کشورهای بزرگ غربی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان را مطالعه کنید خواهید فهمید که نگاه این کشورها به کشورهای دیگر در روابط خارجی چیزی جز استعمارگری نیست.

نگاه ساده لوحانه برخی کشورهای اسلامی به آمریکا

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسانی در میان دولت‌های اسلامی معتقدند که می‌توانند با اتکاء به کشورهای غربی و آمریکا عزت پیدا کنند، تصریح کرد: این کشورها نگاه ساده لوحانه‌ای دارند؛ مگر ترامپ از بعضی کشورهای اسلامی نبود که گفت گاوهای شیرده ما هستند! مگر وزیر خارجه کنونی آمریکا نگفت برادری برای ما بی معناست! بنابراین اگر بخواهیم با اتکاء به آنها خودمان را حفظ کنیم نگاهی ساده لوحانه است.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم بیان جالبی در این ارتباط دارد و می‌فرماید «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا»؛ کسانی که کفار را اولیا و بزرگان خود قلمداد و عزت را نزد آنها جستجو می‌کنند به عزت دست پیدا نمی کنند؛ قرآن کریم می فرماید عزت متعلق به خدای متعال است؛ فرهنگ خدای متعال در قرآن و بیانات پیامبر اکرم و ائمه اطهار نهفته است.

استفاده تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حجت الاسلام و المسلمین مقامی اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم در مقابل فرهنگ غرب ایستادگی کنیم طبق فرموده قرآن کریم باید قدرتمند شویم، تاکید کرد: " قوه" معنای عام دارد و شامل قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛ اکنون کشور از نظر قدرت نظامی به جایی رسیده که دشمنان توان مبارزه با جمهوری اسلامی را ندارند و اگر بخواهتد ضربه بزنند راهی جز بمب اتمی ندارند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کشور در جنبه های غیر نظامی مانند فرهنگ ضعیف است، گفت: دشمن امپراتوری رسانه‌ای دارد و با این امپراطوری به زیرساخت‌های فکری، فلسفی، قرآنی و روایات هجوم برده است و اگر بخواهیم در مقابل این امپراطوری رسانه‌ای که برای اقشار مختلف امت اسلامی برنامه‌ریزی دارد بایستیم باید از طریق ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اقدام کنیم؛ به طور کلی فرهنگ اسلامی در رفتار پیامبر اکرم ائمه اطهار، سیره معصومین و بعضی از اصحاب مانند سلمان، ابوذر و عمار نهفته است.

راز و نیاز رزمندگان در جبهه های دفاع مقدس 

حجت الاسلام والمسلمین مقامی دوران دفاع مقدس را دوران شهادت، شرف، اخلاص، خودسازگی و دورانی دانست و گفت: رزمندگان در جبهه ها راز و نیازهایی غیر قابل توصیف با خدای متعال داشتند.

وی با تاکید براینکه برای مقابله با فرهنگ بیگانگان و دشمنان لازم است وصیت‌نامه‌های شهداء و نامه های آزادگان مورد مطالعه قرار گیرد و بعد به زبان ساده تبدیل و به زبان‌ علمی بیان شود، افزود: باید به فرهنگی تبدیل شود که جوان امروزی بپسندد، باور کند و در آن غلو نباشد؛ برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند و فرمودند اجازه ندهیم پرچمی که رزمندگان برافراشتند زمین بخورد این اقدامات ضروری است.

استفاده تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حجت الاسلام والمسلمین مقامی در بخش دیگری از سخنان خود برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چندین راهکار پیشنهاد کرد و گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه فرزندان شهدا و ایثارگران است که حمایت نمی شوند، مسئولین باید به فکر ایثارگران مخصوصاً آنهایی که روی تخت بیمارستان‌ها هستند باشند، فرزندان بعضی از آنها بیکار هستند و نیاز به شغل دارند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده‌های تخصصی از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را حائز اهمیت دانست و افزود: باید آموزه های فرهنگ ایثار و شهادت را به بیان‌های مختلف برای گروه‌های سنی مختلف استخراج و به زبان‌های مختلف ترویج کنیم، همچنین مبلغان، هنرمندان. شعرا نویسندگان می توانند به صورت تخصصی مواد استخراج شده را ترویج کنند.

 استخراج مواد فرهنگی ایثار و شهادت در کل محور مقاومت

وی با تاکید براینکه نباید فرهنگ ایثار و شهادت را به ایثارگران شهدا و آزادگان ایران عزیز منحصر کرد، ابراز کرد: تمام مجاهدان و رزمندگان محور مقاومت مانند شهید مغنیه در فرهنگ ایثار و شهادت تعریف می شوند و استخراج مواد فرهنگی ایثار و شهادت را باید به کل محور مقاومت ترویج دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقامی در پایان بیان داشت: گروههایی مردمی در بعضی شهرها به صورت خود جوش فرهنگ ایثار و شهادت را تبلیغ می کنند و از تجربیات و راهکارهای عملی آنها در فعالیت های رسانه ای می توان استفاده کرد.

ارسال نظرات