۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۷۶۷۱۴۰
حجت الاسلام عبدالهی:

معنویت واره‌ها، خطری برای از بین بردن ساحت اجتماعی ادیان الهی هستند

معنویت واره‌ها، خطری برای از بین بردن ساحت اجتماعی ادیان الهی هستند
نویسنده کتاب "بلوری از جنس سراب" ترویج معنویت واره‌ها را باعث از بین بردن ساحت‌های اجتماعی ادیان ارزیابی کرد و افزود: معنویت واره‌ها انسان را تک ساحتی ترویج می‌کند و تعداد زیادی از این معنویت واره‌ها در ایران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد اسماعیل عبدالهی نویسنده کتاب "بلوری از جنس سراب" در مراسم رونمایی از این کتاب که در خبرگزاری رسا برگزار شد، گرایش به معنویت واره های مختلف در دوره معاصر در جوامع دینی را فراینده ارزیابی کرد و اظهار داشت: پیامدها و چالش هایی که از حیث انسان شناختی برای افزایش گرایش به معنویت واره ها وجود دارد ناشی از چند عامل است؛ مرکز اندیشه های التقاطی معنویت واره ها، انسان است و تمرکز بر فرد محوری و اصالت انسان را ترویج می کنند.

حجت الاسلام عبدالهی جایگزینی اصول ثابت دینی با سلیقه و احساسات را از ویژگی های معنویت واره ها برشمرد و گفت: نوع انسان شناسی معنویت وارها فاقد پایه های فکری و فلسفی است و انحرافات فکری را بسط می دهند و اصول اخلاقی و اجتماعی را به صورت نظامند ندارند و فقدان یک نظام محسوس در حوزه اخلاق اجتماعی آینده ادیان توحیدی را با خطر جدی مواجه خواهد کرد به نحوی که سطح دینداری در مردم را کاهش می دهد.

معنویت واره ها خطری برای ازبین بردن ساحت اجتماعی ادیان الهی هستند

نویسنده کتاب "بلوری از جنس سراب" ترویج معنویت واره‌ها را باعث از بین بردن ساحت های اجتماعی ادیان ارزیابی کرد و افزود: معنویت واره‌ها انسان را تک ساحتی ترویج می کند؛ در ایران آمار و ارقام دقیقی از این نوع معنویت واره‌ها وجود ندارد ولی طبق برخی آمارها تعداد زیادی از این معنویت واره‌ها در ایران وجود دارد.

وی پربسامدترین معنویت واره‌ها در ایران را فرقه‌های اوشو، پائولو کوئلیو و کاستاندا برشمرد و اظهارداشت: تمرکز کتاب "بلوری از جنس سراب" بر انسان شناسی این فرقه‌ها  است و حدود چهل فرقه انحرافی شناسایی شده و در حوزه‌های انسان شناسی این فرقه ها کار شده و در آینده بقیه فرقه‌های فعال در ایران نیز بررسی و منتشر خواهیم کرد.

معنویت واره ها خطری برای ازبین بردن ساحت اجتماعی ادیان الهی هستند

حجت الاسلام عبدالهی مهمترین راهکار برای مبارزه با چالش‌ها و پیامدهای جدی معنویت واره‌ها را ارتقاء سطح عقلانیت و مطالعات فلسفی و عرفانی در طبقات مختلف جامعه دانست و افزود: در چشم اندازی که در دهه اخیر در حوزه‌های علمیه اتفاق افتاده تقویت قوه عقلانیت جامعه بوده و این امر مورد توجه قرار گرفته تا مواجهه با فرقه‌های انحرافی فعال شود.

نویسنده کتاب "بلوری از جنس سراب" رشد عقلانیت در جامعه را برای مبارزه با معنویت واره‌ها و جنگ‌های معرفتی و شناختی موفق دانست و گفت: کتاب "بلوری از جنس سراب" به گوشه ای از حوزه‌های مبانی انسان شناختی سه معنویت واره پرداخته است که لازم است پژوهشگران و محققان برجسته حوزه و دانشگاه در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

مهدی الهی

ارسال نظرات