۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۶۷۲۶۱
آیت الله اعرافی:

برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، نیاز به رشته و گرایش های جدید علمی داریم

برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، نیاز به رشته و گرایش های جدید علمی داریم
مدیر حوزه های علمیه به تلاش های دانشکده صداوسیما در حوزه فقه رسانه اشاره کرد و پس از تأکید بر ضرورت بین المللی شدن حوزه های علمیه آن را راهی سخت و مهم دانست.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در همایش دین، فرهنگ و رسانه های نوین که صبح امروز در دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای مقاومت اسلامی، شهدای رسانه و شهید سید حسن نصرالله، با بیان اینکه فعالیت در مسیر دین، فرهنگ و رسانه های نوین، نیاز جدی امروز است، عنوان کرد: نهاد دین به معنای عام باید به این مقوله توجه کند و اصحاب رسانه نیز رسالت سنگینی در این زمینه دارند. 
 
مدیر حوزه های علمیه کشور به ضرورت غرب شناسی برای بکارگیری رسانه در خدمت اهداف انسانی و اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: در قرون متأخر با تمدنی مواجه هستیم که پیشرفت ها و تجربه بشری برآمده از آن قابل بهره گیری است، اما انفعال و تسلیم مطلق بودن در مقابل آن نیز درست نیست. 
 
آیت الله اعرافی افزود: در فلسفه غرب مکاتب الهی و هنر قدسی وجود دارد، اما در عین حال، منظومه تمدنی غرب دارای شالوده خاص خود هست که به دلایل مختلف شالوده غیر الهی است و جهت گیری کلان اندیشه بشر را متوقف در این عالم می کند. 
 
آیت الله اعرافی با بیان اینکه جهت گیری این دنیایی، مادی و حسی در تمام ارکان تمدن غربی از جمله در رسانه و هنر، نفوذ دارد، خاطرنشان کرد: این روح نه فقط در علوم انسانی بلکه در علوم فنی و مهندسی، تجلی و انعکاس دارد و بازتاب عمیق پیدا کرده است. 
 
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه هر اقدام در پرتو اسلام ناب باید با توجه به سیطره روح تمدنی غرب انجام شود، گفت: نشناختن تمدن غربی در میدان رویاروی به شکست منجر می شود؛  کسی که نتواند روح غرب را درک کند حتما تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی تواند در میدان نقش فعال ایفا کند. 
 
وی با بیان اینکه فرزندان ما علی رقم تدوین متون، متاثر از الهامات تمدن غربی هستند، عنوان کرد: غرب شناسی منصفانه و عمیق در سطوح دبیرستان، حوزه علمیه و دانشگاه ضروری است و نیاز به برنامه ریزی جدی دارد چرا که نهاد علمی ما کاستی هایی در این زمینه دارند. 
 
آیت الله اعرافی ادامه داد: پس زمینه علوم انسانی امروز مطابق با منطق غربی در حال فعالیت است؛ اگر رگه های ناهمگن این روح با اندیشه انقلاب اسلامی شناخته نشود، توفیق نخواهیم داشت؛ برای توفیق در حوزه تبیین، رسانه و فرهنگ سازی، باید در لایه های عمیق مستلزم شناخت غرب نفوذ داشت؛ اقدامات ما بدون این شناخت بی ثمر باقی می ماند.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، نیاز به رشته و گرایش های جدید علمی داریم علاوه بر این، برای رسیدن به این هدف باید به کلان پروژه هوش مصنوعی در این حوزه توجه کرد. 
 
وی با اشاره به اهمیت رویکردهای فلسفی کلامی در قلمرو رسانه و هوش مصنوعی، عنوان کرد: اندیشه حکمی اسلام در هر قلمرو را باید با روش اجتهادی شناخت؛ امتداد فلسفه و حکمت اسلامی در حوزه رسانه، هنر، فضای مجازی و هوش مصنوعی نیاز به کار علمی بیشتری دارد. 
 
آیت الله اعرافی به اهمیت مسائل فقهی و حقوقی در حوزه رسانه و هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: دانشکده دین و رسانه در حوزه فقه رسانه، قدم های خوبی برداشته است. 
 
آیت الله اعرافی با بیان اینکه متناسب با درخت واره رشته های حوزه علمیه، برخی از اهداف مربوط به رسانه و هوش مصنوعی در عملیاتی شده است، گفت: نگاه به حوزه علمیه در درخت واره نگاه خاص نبوده است بنابراین در این درخت واره، گسترش مرزهای علوم اسلامی در هر نهاد علمی، پیش بینی شده است. 
 
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اهمیت منفعل نبودن در تحولات سریع در حوزه هوش مصنوعی، عنوان کرد: هدف این است که حوزه علمیه در این عرصه پیشگام باشد؛ در حال حاضر، بین ۷۰ تا ۱۰۰ متخصص حوزوی در کلان پروژه هوش مصنوعی و اجتهاد در حال فعالیت هستند. 
 
وی پس از اشاره به اهمیت نگاه بین المللی حوزه علمیه، افزود: همه فعالیت های حوزه علمیه باید با رویکرد بین المللی انجام شود، فعالیت جامعه المصطفی(ص) در این زمینه خوب بوده اما حوزه علمیه هنوز بین المللی نشده است؛ پیش رفتن در این زمینه، فعالیت سنگینی لازم دارد. 
 
آیت الله اعرافی با بیان اینکه مقاومت، نماد گفتمان اسلامی در جهان است، ابراز کرد: انقلاب اسلامی و معارف اهل بیت در جهان برد بسیار بالایی دارد؛ ظرفیت ذهنی مستعدی برای شنیدن و هم آوایی با انقلاب اسلامی وجود دارد. 
 
وی با اشاره به اینکه در بودجه هفتم مدافع سرسخت بودجه هنر و فیلمسازی بودم، تاکید کرد: فیلم خوب می تواند فضای جهانی به کلی متفاوت کند؛ در جهان امروز هر تولید می تواند در جهان موج ایجاد کند و برای تحقق این امر، آشنایی با فضای بین الملل بسیار مهم است.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه یکی از نکات مورد تاکید در منشور حوزه علمیه، بازنمایی ارزش های دین در فضای مجازی با بهره گیری از هوش مصنوعی است، گفت: با روی کار آمدن هوش مصنوعی، رسانه ابعاد عمیق تری پیدا کرده است؛ از طریق آینده نگری باید با امواج هوش مصنوعی مقابله کنیم.
ارسال نظرات