۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۶۷۲۹۸
ذیل همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»

نشست تخصصی «هویت دینی و رسانه هاي نوین» برگزار شد

نشست تخصصی «هویت دینی و رسانه هاي نوین» برگزار شد
نشست تخصصی «هویت دینی و رسانه هاي نوین» با ارائه سه مقاله در همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» برگزار شد و یک مهمان ویژه از فعالان رسانه ای عرب به نقش رسانه ها در نشر و تقویت محور مخاطب پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پنل تخصصی «هویت دینی و رسانه هاي نوین» با ارائه سه مقاله در همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» برگزار شد.

در اولین ارائه مقاله «رسانه هاي نوین و نقش آن در نشر و تقویت فرهنگ مقاومت» توسط دکتر مازن محمد ارائه شد که در آن به تأثیر باورهای دینی در نوع مقاومت و بصیرت اشاره کرد.

مقاله دوم نیز با عنوان «سیاست هاي دینی رسانه ملّی در نظارت بر رسانه هاي نوین» توسط محمدکاظم جعفرزاده فیروزآبادي از پژوهشگران اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما ارائه شد.

وی در این مقاله با توجه به اسناد بالادستی به تدوین سیاست های پیشنهادی خود پرداخت و یافته های تحقیق را به حضار ارائه کرد. چکیده این مقاله در پایان خبر تقدیم شما خواهد شد.

در ارائه سوم مقاله «کارکردهای رسانه های نوین در توسعه بخشی معارف دین» نوشته حجت الاسلام محسن قمر زاده مدیر گروه معارف دانشگاه صدا و سیما و سرکارخانم مریم ملک محمدی دانش آموخته سطح 4 حوزه های علمیه خواهران توسط دومین نویسنده آن ارائه شد.

این مقاله به صورت تحلیلی و با شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای نگاشته شده و کارکردهای توسعه بخشی رسانه های نوین را در سه بخش «کارکرد تثبیتی رسانه های نوین در توسعه معارف دین»، «کارکردهای ابزاری رسانه های نوین در توسعه معارف دین» و «کارکرد رسانه های نوین در  تعیین مصادیق است» پرداخت. چکیده این مقاله تقدیم شما می شود:

دین به عنوان یک نظامنامه عملی بر مبنای اعتقاد برخاسته از علم قطعی برای هدایت انسان و نیل او به کمال نازل شده است.رسالت دین اقتضا می‌کند که دارای چارچوب‌ها و قوانین مختص به خود باشد تا به واسطه آن از مبانی، اصول و قواعد خود صیانت نماید. مقصود از توسعه سازی یک امر، معرفی و تبیین صحیح جهت  مانوس و مقبول نمودن آن در نزد عقلای جامعه است و توسعه بخشی از جمله راهکارهایی می باشد که در راستای کاربردی سازی مبانی دینی و حل مسائل حادث آن در زمان‌هاي مشخص محل مراجعه و عامل حل و فصل معضلات پیش آمده است. همچنین رسانه به عنوان مهم ترین ابزار انتقال داده ها، اطلاعات و باورهاست که امروزه گستردگی و رواج چشمگیری را داشته به نحوی که با زندگی انسان عجین شده است. توسعه بخشی دین از جمله اتفاقات تامل برانگیز در فضای رسانه می باشد که به صورت کاملا نامحسوس در حال وقوع است. نگاه تسهیل گرانه در مورد این مساله حاکی از عدم فهم صحیح از کارکرد دین در عرصه های متفاوت زندگی انسان است.در حالیکه که با نگاه نافذ و دقیق، روشن می شود رسانه های نوین در عرصه ی توسعه بخشی دین دارای کارکردهای موثری است که با تمرکز بر آن می توان گام های موثری را در نهادینه سازی و کاربردی سازی مفاهیم دینی برداشت. از جمله کارکردهای توسعه بخشی رسانه های نوین، 1-کارکرد تثبیتی رسانه های نوین در توسعه معارف دین 2- کارکردهای ابزاری رسانه های نوین در توسعه معارف دین 3- کارکرد رسانه های نوین در  تعیین مصادیق است.پژوهش حاضر با نگاه تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای به تبیین و تحلیل کارکردهای رساله های نوین در توسعه بخشی معارف دین پرداخته است.

 چکیده مقاله «سیاست هاي دینی رسانه ملّی در نظارت بر رسانه هاي نوین»:

رسانه ملّی برای نظارت (دینی ، اسلامی ، اخلاقی ، فرهنگی و ملّی) بر رسانه های نوین(بویژه تلویزیون اینترنتی) نیازمند اصول و سیاست های مدون و جامعی است تا بتواند به خوبی نظارت خود را بر آنها اجرائی کند.

این نوشتار بر آن است تا در گام اوّل سیاست های دینی و اسلامی رسانه ملّی برای نظارت بر رسانه های نوین ، مطابق اسناد بالادستی(قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، بیانات امام خمینی(ره) و بیانات و مکتوبات رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای(مدظلّه) ، اصول و سیاست های رسانه ملی و سند تحول رسانه ملی(ویراست دوم خرداد1401) ) ؛ استخراج نماید و متناسب با اقتضائات زمانی ، مکانی و سایر مؤلفه ها همانند مخاطبان ؛ آنها را آماده و تنظیم نماید.

مقصود از سیاست های دینی در این پژوهش ، مجموعه ای از گزاره های دینی و اسلامی است که به گونه ای مستقیم(ایجابی یا سلبی) در محتوای برنامه ها ، با مسائل دینی و ارزش های اسلامی ارتباط دارد ؛ همانند : دعوت مردم به دین داری و ترویج امر به معروف و نهی از منکر، شبهه‌زا و کلیشه‌یی نبودن بیان دینی و تبیین دینی و ...

در این پژوهش با مطالعات اسنادی و کتابخانه ای ، اطلاعات مورد نیاز فیش برداری شد و با روش تحلیل محتوای کیفی ، متون و اسناد مربوطه ، سیاست های دینی برای نظارت بر رسانه های نوین مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت با توجه به اسناد بالادستی و اقتضائات مورد نظر، سیاست های دینی و اسلامی مطلوب استخراج شده و در جدول های مربوطه به گونه ای شفاف و منظم ارائه شده است.

ارسال نظرات