۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۶۷۳۱۳
ذیل همایش ملی «دین فرهنگ و رسانه های نوین»؛

نشست تخصصی «دین دیجیتال و رسانه های نوین» برگزار شد

نشست تخصصی «دین دیجیتال و رسانه های نوین» برگزار شد
در نشست تخصصی «دین دیجیتال و رسانه های نوین» تأثیر زیارت مجازی بر سالمندان، نمود اونجلیست ها در شبکه های اجتماعی و زبان دین و زبان رسانه رسانه های نوین به بررسی گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی « دین دیجیتال و رسانه هاي نوین» ذیل همایش ملی «دین فرهنگ و رسانه های نوین» پیش از ظهر امروز در دانشکده دین و رسانه به دبیری حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد.

بررسی تاثیر زیارت مجازي بر سلامت معنوي سالمندان مقیم آسایشگاه سالمندان

اولین مقاله با عنوان «بررسی تاثیر زیارت مجازي بر سلامت معنوي سالمندان مقیم آسایشگاه سالمندان» نوشته دکتر پریسا طاهری تنجانی: استادیار طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز: استادیار سالمندشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛ دکتر علی رمضانخانی: استاد اموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نرگس امینی، کارشناس ارشد سلامت سالمندی،  دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ( نویسنده مسئول) توسط خانم امینی ارائه شد.

در این ارائه ابتدا شیوه کار و روند تحقیق ارائه شد و سپس به نتایج و یافته ها اشاره شد و بیان شد: زیارت مجازی بر افزایش سلامت معنوی سالمندان مقیم آسایشگاه موثر است. با توجه به شیوع بالای اختلالات حرکتی سالمندان و مخاطرات سفرزیارتی و فقدان ایمنی معابر برای آنان، زیارت مجازی می تواند جایگزینی برای زیارت حقیقی باشد.

چکیده این مقاله به شرح ذیل است:

مقدمه و هدف: سلامت معنوی یکی از ابعاد سلامت است که زیارت یکی از اعمال و مصادیق آن می باشد. سالمندان خصوصا سالمندان مقیم آسایشگاه بدلیل اختلالات تعادلی و حرکتی، نقصان ایمنی محیط و مخاطرات سفر قادر به انجام زیارت نیستند لذا می توان با کمک فناوری واقعیت مجازی، زیارتگاه را نزد آنان آورد. با کمک این فناوری، فضای سه بعدی زیارتگاه از طریق عینک مخصوصی برای سالمند تداعی می شود به گونه ای که با حرکت سر، زوایای مختلف زیارتگاه را میبیند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر زیارت مجازی بر سلامت معنوی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک استان البرز انجام گرفت.

مواد و روش کار: این مطالعه تجربی در سال 97 در اسایشگاه سالمندان کهریزک استان البرز انجام گرفت. بطور تصادفی 50 نفر از سالمندان مقیم آسایشگاه که فاقد اختلال شناختی و دارای سابقه اقامت بمدت حداقل شش ماه بودند بعنوان گروه مداخله، و 50 نفر از سالمندان بخش مشابه بعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در ابتدا پیش آزمون سلامت معنوی در دو گروه انجام گردید. سپس در گروه مداخله، زیارت مجازی اماکن مقدسه در طول چهار جلسهء ده دقیقه ای طی یک ماه اجرا شد. سرانجام از هر دو گروه، پس آزمون سلامت معنوی گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.16  طی ازمونهای تی مستقل و تی جفتی و Repeated Measure ANCOVA  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد در هردو گروه مداخله و کنترل 28درصد زن و 72 درصد مرد بودند. میانگین سنی گروه مداخله 8.09_+72.20 و میانگین سنی گروه کنترل 7.35+_68.58 می باشد.  در گروه مداخله، میانگین نمرات پیش ازمون 13.37+_ 81.74 و میانگین نمرات پس ازمون 13.05+_89.9 گردید که نشان داد سلامت معنوی بطور معناداری پس از اجرای مداخله افزایش یافت (P<0.05) ؛ در حالیکه در گروه کنترل، میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون سلامت معنوی به ترتیب 14.08+_81.78 و 13.65+_ 81.46 می باشد که تفاوت معناداری میان آنها یافت نشد(P>0.05) . پیش از مداخله تفاوتی در میانگین سلامت معنوی در دو گروه مداخله و کنترل یافت نشد(P>0.05) ؛ لیکن بعد از اجرای زیارت مجازی، این تفاوت معنادار گردید(P<0.05). میان گروه مداخله و کنترل در متغیرهای جنسیت، مدت اقامت در اسایشگاه تفاوت معناداری یافت نشد.

تحلیل شیوه هاي تبلیغی آوانجلیست ها در شبکه هاي اجتماعی

مقاله دوم با عنوان «تحلیل شیوه هاي تبلیغی آوانجلیست ها در شبکه هاي اجتماعی» نوشته دکتر وحیده نعیم آبادي عضو هیئت علمی دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب- قم ارائه شد.

در این نوبت جسارت نویسنده در ورود به این مطلب ستایش شد و نویسنده نیز تجربیات و یافته های خود را ارائه داد و سپس حضار سؤالات خود را از نویسنده مقاله پرسیدند.

چکیده این مقاله تقدیم شما می شود:

رشد فراگیر فناوری رسانه در جامعه معاصر به طور قابل توجهی جوانب مختلف زندگی انسان را متاثر کرده و طبعا این آثار در زمینه دین نیز جلوه‌گر شده است . این تحول به ویژه در مسیحیت، که طبیعت تبشیری آن ، استفاده از روش‌ها و وسایل رسانه‌ای متنوع برای انتشار دین را ترغیب می‌کند، بسیار برجسته است. اونجیلیست‌ها به عنوان یک گروه مسیحی با تعاریف، اهداف و رویکردهای منحصر به فرد، راه‌ها و روش‌های جدیدی از تبلیغ را در گذشته از طریق کانال‌های ماهواره اى و تلويزيون هاى خصوصى و در عصر جديد مجازى در شبكه هاى اجتماعى بکار برده و با این تلاش‌های نوآورانه، توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. با توجه به رویکرد تبشیری انجیلی ها در ابعاد رسانه‌ای، و نیز تطابق اهداف آنها با دیدگاه‌های صهیونیستی در تلاش برای دست‌یابی به سرزمین موعود ، اهمیت پرداختن به موضوع با در نظر گرفتن تأثیر ژرف روش‌های مبلغانه آنان، آشکار می‌شود. اونجیلیست‌ها در شبكه هاى اجتماعى است که با بررسی جزئیات پیچیده این رسانه‌ها، روشهای نوآورانه تبشیری برای نشر جهانی تفکر انجیلی جدید را به دست خواهد داد. این تحقیق با درک گسترده‌تر از تلاقی میان رسانه، مذهب، و تلاش‌های تبشیری گروه‌های مسیحی، از منظری دقیقتر به منظومه رسانه دینی در عصر دیجیتال پرتو می‌افکند.

زبان دین و زبان رسانه هاي نوین 

در آخر نیز مقاله «زبان دین و زبان رسانه هاي نوین» نوشته دکتر محمد حسین رجایی فر، زهره نجف زاده از پژوهشگران رسانه با حضور هر دو نویسنده ارائه شد و رجایی فر با استفاده از تجربیات خود به نسبت زبان دین و زبان رسانه های نوین اشاره کرد.

چکیده این مقاله به شرح ذیل است:

سالیان متمادی است که مسئله زبان به عنوان یک امر مهم وتأثیرگذار در علوم انسانی مورد توجه قرارگرفته است. طبعاً زبان دین به عنوان عنصری کلیدی و اساسی در ارائه مفاهیم دینی، حاوی پیام‌های خاصی است که منطبق بر نهاد فطری انسان می‌باشد؛ اما زبان رسانه‌ها می‌تواند شامل پیامهای متنوعی براساس خواست انسانی باشد که لزوماً با تمنیات فطری و عقلانی انسان، تناسب و سازگاری نداشته باشد. در این مقاله، تلاش بر آن است تا محتویات برآمده از زبان دین و رسانه، به صورت تطبیقی بررسی و مورد ارزیابی قرارگیرد. هدف از نوشته، بازشناسی مفاهیم و اندیشههایی است که در پس واژگان زبانی وجود دارد و با متد زبان‌شناسی، قابل بازخوانی است. با روش اسنادی و تطبیقی در مقاله، به این یافته قابل توجه رسیده‌ایم که گونه زبانی دین، با زبان رسانه‌های نوین در ارائه پیامهای خودتفاوت فاحشی دارد. در نتیجه، باید تلاش کرد تا با یکسان‌سازی محصول برآمده از زبان دین و رسانه‌های نوین، به اهداف مشترکی دست یافت.

ارسال نظرات