۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۶۷۹۴۵
آیت الله اعرافی:

جزایر سه گانه قابل مذاکره نیست/ تقسیم فلسطین به دو کشور، سخن غربی‌ها و غاصبان حقوق ملت‌ها است

جزایر سه گانه قابل مذاکره نیست/ تقسیم فلسطین به دو کشور، سخن غربی‌ها و غاصبان حقوق ملت‌ها است
امام جمعه قم خطاب به آمریکا و نوچه هایش در حاشیه خلیج فارس گفت: دنیا بداند گذشت آن دورانی که حاکمان زبون پهلوی و قاجار تسلیم بیگانگان می شدند، این خواب تعبیر نخواهد شد و ایران تجزیه پذیر نیست؛ آرزوی جدایی یک وجب از خاک ایران را به گور خواهید برد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر قم در خطبه اول نماز آدینه این هفته که در مصلی قدس برگزار شد، ضمن توصیه به تقوای الهی و عمل مخلصانه ابراز کرد: خودم و شما را به خویشتنداری، پرهیزگاری و رعایت تقوا در همه شئون و احوال زندگی سفارش می کنم و از خداوند خواستارم ما را از بندگان پارسای درگاه خود مقرر بفرماید.

وی در ادامه مباحث هفته های گذشته با بیان اینکه یک هدف در سراسر عالم بر زندگی حاکم  است و آن رسیدن به مقام بندگی می باشد و اساس منظومه بندگی توحید و تواضع در مقابل درگاه خداوند بزرگ است، ابراز داشت: در اسلام عبادت یک خورشید فروزانی است که بر احوالات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انسان پرتو می اندازد.

امام جمعه شهر قم افزود: تفسیر حداقلی از دین و اینکه بگوییم دین یک رابطه محدود قلبی با پروردگار عالمیان می باشد و باید به گوشه ای نشست و عبادت بجا آورد و امور عبادی با مباحث دنیوی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کاری نداشت، یک تفسیر غلط از دین و عبادت است.

وی ادامه داد: عبادت یک دامنه وسیع و گسترده دارد که از نماز و عبادت فردی آغاز می شود و به مباحث اجتماعی  زندگی ختم می گردد. نماز جماعت، جمعه و مراسم حج همه عبادت و بر محور توحید و بندگی خدا می باشد که این محور شعاع و انعکاسی بر جامعه و حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بشر پیدا کرده است.

فرهنگ و حل معضلات شهر در اولویت استاندار جدید باشد

آیت الله اعرافی در خطبه دوم از استاندار سابق قم آقای آقامیری و استاندار جدید آقای بهنام جو تقدیر و تشکر و یادآور شد: از استاندار جدید می خواهیم به اولویت های فرهنگی شهر، به حل آسیب های اجتماعی، حمل و نقل، فرودگاه، مسائل محیط زیست، ارتقاء معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در قم، توجه به جوانان، ازدواج و مسکن، محوریت مسائل آموزش و پرورش، مهار فساد و مبارزه با فسادهای مخرب اهتمام ورزیده شود.

خطیب نماز جمعه قم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، شهدای مقاومت، شهدای رهبران حزب الله و شهدای غزه و ضاحیه لبنان را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: سید هاشم صفی الدین به تنهایی یک امت و مجاهد دلیر، شجاع و فرمانده مقتدر، آگاه و بصیر بود که هر کدام شایسته تکریم ها و بزرگداشت هایی است.

عضو فقهای شورای نگهبان خواب دشمنان ایران را در رابطه با جزایر سه گانه را وهم و خیال برشمرد و تصریح کرد: تجربه هشت سال دفاع مقدس ما  در جلوی چشم همه دنیا قرار دارد، کشورهای گوناگونی با سلاح ها و دلارهایشان صدام را حمایت و پشتیبانی کردند اما جوانان، نیروهای مسلح ما دست تنها در برابر جهانی از کفر ایستادند و آرزوی جدایی یک وجب از خاک ایران را بر دلشان نهادند. امروز بدانند جوانان ما بیدار و هوشیار تر از گذشته هستند و رهبری ما جلوه ای از رهبری امام راحل است.

ایران امروز، ایران پهلوی نیست که بر سر جزایر سه گانه مذاکره کند

امام جمعه شهر قم با تاکید بر اینکه جزائر سه گانه غیر قابل مذاکره است، اظهار داشت: دنیا بداند گذشت آن دورانی که حاکمان زبون پهلوی و قاجار تسلیم بیگانگان می شدند، این خواب تعبیر نخواهد شد و ایران تجزیه پذیر نیست.

وی ادامه داد: مردم ایران از هر جناحی در برابر آزادی و عظمت ایران در کنار هم ایستاده اند و اگر قرار باشد به اسناد باز گردیم و سخن از سرزمین ها بگوییم، اول آنها ایران است که در جنگ های ظالمانه بخش هایی از آن گرفته شده است. آمریکا و انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر همسایگان ما بدانند ایران بر سر مناطق خود مذاکره نمی کند و هرگز بر سر استقلال خود کوتاه نخواهد آمد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه گاهی سوال می شود آیا مسئله فلسطین آنقدر ارزش دارد که این همه برای آن مقاومت و سرمایه گذاری شود، ابراز داشت: اولا مقوله فلسطین یک مقوله انسانی است و در برابر آن باید موضع داشت. ثانیا منطق اسلامی به ما می گوید هرکجای این عالم که باشیم حمایت از مظلوم تکلیف ماست، ثالثاً مسئله فلسطین مسئله ایران، ترکیه، پاکستان و عربستاان سعودی است چرا که پشت سر اسرائیل یک هدف شیطانی قرار دارد. از همان روز اول داستان نیل تا فرات است و اگر جایی موفق شود به سراغ جایی دیگر می رود و در ادامه به دنبال سیاست و اقتصاد اسلام می رود لذا مسئله اسرائیل یک بحث جهانی و تمدنی است و غرب با عظمت دنیای اسلام کار دارد بنابراین مسئله فلسطین انسانی، اسلامی و ایرانی است و به فضل خدا ملت رشید و آگاه ما برسر پیمان الهی خود در این موضع هم در پیروی از رهبر بر حمایت فلسطین خواهد بود و هرگز سر آن معامله نخواهد کرد.

تقسیم فلسطین به دو کشور نظریه باطلی است

مدیر حوزه های علمیه با انتقاد از نظریه تقسیم فلسطین به دو کشور بیان کرد: برخی با ابراز یک نظریه باطل می گویند آیا جای این نیست که به ایجاد دو کشور در فلسطین تسلیم شویم. در این موضوع دو نظریه وجود دارد؛ نظریه تاسیس دو کشور اسرائیل و فلسطین نظریه غربی و غاصبان حقوق ملت هاست. اما نظریه دوم که نظریه درست و با منطق بین الملل سازگار می باشد، سال هاست که می گوید همه صاحبان حق فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی به فلسطین بیایند و یک انتخاب آزاد برگزار شود و هر حکومتی از دل آن بیرون آمد حکومت مشروع فلسطین خواهد بود.

وی افزود: این سخن دو کشوری سخن ناروا و باطلی است. امت اسلام معتقد به یک فلسطین برای فلسطینیان اصیل و جهاد برای شکست اسرائیل خواهند بود. نظریه دوکشوری همان نظریه ای است که یاسر عرفات هم تسلیم آن شد و همان یک کشور را هم به آنها ندادند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امت اسلام در کنار محور مقاومت ایستاده است، اظهار داشت: علی رغم آلام و رنج ها و قساوت های بیشمار صحنه مقاومت آشکار تر شده است. اسرائیلی که همیشه خود را امن می دانست از درون ناامن شده و در حال سختی های فراوان است و در موضع انفعال و بی آبرویی قرار دارد و به جای تدبیر آینده به دنبال حفظ خود می باشد.

افتادن یک فرمانده به معنای فرو افتادن پرچم مقاومت نیست

خطیب نماز جمعه قم با بیان اینکه فرو افتادن یک فرمانده به معنای فروافتادن پرچم مقاومت نیست، ابراز کرد: بدانید انقلاب اسلامی و محور مقامت پیش رفته و حزب الله موجب عظمت لبنان است و خاطرشان جمع باشد که امت اسلام در کنار آنها مانده و از آنها پشتیبانی خواهد کرد. پشتیبانی و همدلی مالی ملت ایران شگفتی آفریده است.

وی ادامه داد: دشمنان بدانند اگر رهبران مقاومت به شهادت رسیده اند پرچم های مقاومت همچنان در اهتزاز است و شکست را بر دشمنان اسلام تحمیل خواهند کرد و آنان را به عقب می رانند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: آنچه در شکل گیری بریکیس شاهد هستیم ایجاد یک قدرت جدید اقتصادی در دنیاست و حضور رئیس جمهور ایران نشان از تحولات جدید خواهد بود. دنیا بداند یک جانبه گرایی و مستی آمریکا شکست خواهد خورد و جریانات جدید اقتصادی شکل خواهد گرفت.

گفتنی است در پایان نماز جمعه تشییع پیکر شهید دکتر علی حیدری برروی دستان نمازگزاران قمی از مصلی قدس به سمت تقاطع شهدا برگزار شد.

حمیدرضا شاکر
ارسال نظرات