۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۶۸۰۱۱

همایش روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد

همایش روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد
همایش روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو در بیستمین سالگرد تاسیس انجمن روانشناسی اسلامی در سالن امین ساختمان دارالولایه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو در بیستمین سالگرد تاسیس انجمن روانشناسی اسلامی صبح امروز در سالن امین ساختمان دارالولایه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در این همایش آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه یکی از ممیزات حوزه متأخر قم را توسعه علوم اسلامی خواند و گفت: به تناسب نیازهای جهان معاصر و تحولاتی که شکل گرفته است نیاز به گسترش علوم اسلامی وجود دارد و حوزه علمیه در زمینه فقه با نگاه به حکمرانی و نظام حقوقی دنیا به سمت تدوین کتاب های جدید حرکت کرده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به آورده های محققان گذشته، آورده های جدید در علوم حوزوی را یادآور شد و تصریح کرد: حوزه علمیه قم ورود ارزشمندی در حوزه علوم انسانی داشته و قلمرو جدیدی را گشوده است و علوم تاریخی گذشته را گسترش داده و در علوم انسانی پرتوی بر سایر علوم افکنده است.

همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد

همچنین در این همایش آیت الله سید محمد غروی مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاه علوم انسانی را تأثیرگذار در فرهنگ دانست و تصریح کرد: برای تحقيقات علمی باید اصالت قائل شد و عده ای از فضلای حوزه مسلط به علوم انسانی موجود هستند و نقد، بررسی و کارهای پژوهش خوبی را انجام داده اند.

آیت الله غروی با اشاره به مشکلاتی که در گذشته نسبت به پژوهش در زمینه روانشناسی وجود داشت، ابراز کرد: باید دانشمندان کارهای جدیدی انجام دهند و منافاتی ندارد که از تجربه های دیگران استفاده کنند‌.

مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاهبا اشاره به تشکیلات مختلفی که در زمینه روانشناسی اسلامی فعالیت می‌کنند، گفت: همکاری مشترک این تشکلات لازم است و امروز رشته روانشناسی به صورت عجیبی رشد داشته است؛ علامه مصباح بعد از فلسفه از بین تمام علوم اسلامی روانشناسی را ترجیح دادند.

همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد

حجت الاسلام مهدی هادی رئیس انجمن ‌روانشناسی‌ اسلامی نیز در این همایش با اشاره به تلاش های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برای تدوین مبانی فلسفی روانشناسی اسلامی، گفت: با تلاش های دارالحدیث، فقه الحدیث و منابع حدیثی مربوط به روانشناسی اسلامی بررسی شد و اقدامات جامعه المصطفی می تواند حلقه واسطی بین حوزه علمیه و جهان علم باشد.

حجت الاسلام هادی با اشاره به افق پیش روی روانشناسی اسلامی، تصریح کرد: آینده خوب نیاز به ریل گذاری خوب و برنامه دقیق دارد و امروز با تلاش تعدادی از دانشمندان حوزوی توانستیم که سند روانشناسی اسلامی را رونمایی کنیم و در گام های بعدی برنامه ریزی قوی‌تری لازم است.

علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز با تاکید بر روانشناسی خاص هر فرهنگ، گفت: روانشناسی کشور متأثر از روانشناسی کشورهایی با فرهنگ غیرمعمول ‌است و این روانشناسی غربی در یک مطالعه انجام شده ۶۸ درصد شرکت کنندگان آمریکایی است و شرکت کنندگان در این پژوهش‌ها عموما از دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی بودند که اذعان دارند به درد خود آمریکا نمی خورد.

همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بناکردن نظریات روانشناسی اسلامی طبق روانشناسی غربی را دارای پیامدهای بدی دانست و گفت: چند دهه از زمان جدی قرار گرفتن اسلامی کردن علوم اسلامی گذشته است و کارهای خوب و پژوهش های ارزنده ای در این زمینه انجام شده و تعداد زیادی روانشناس اسلامی تربیت شده است.

حجت الاسلام محمد مهدی عباسی آغوی دبیر همایش روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو دراین همایش قم را مرکز روانشناسی اسلامی خواند و گفت: دوازده انجمن در قم که سال ها در زمینه روانشناسی اسلامی زحمت کشیده اند کارهای پژوهشی خوبی انجام می دهند و با هم افزایی این مجموعه ها حرکت علمی رشد خوبی خواهد داشت.

همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو برگزار شد

حجت الاسلام عباسی آغوی با اشاره به بلوغ اسلامی در عصر حاضر، فرق روانشناسی اسلامی با روانشناسی غربی را حکمت و عمل دانست و گفت: حرکت علمی به تعبیر رهبر معظم انقلاب نیاز به کار جهادی دارد و ما نیاز به جهش عملی در علوم اسلامی داریم.

دبیر همایش روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو با اشاره به پنج پیش نشستی که قبل از این همايش برگزار شده، گفت: این پنج پیش نشست آغازی بود تا به روانشناسی اسلامی  بپردازیم و افق های جدیدی را به روی روانشناسی اسلامی بگشاییم.

ارسال نظرات