توقیف برخی موتورسیکلتسواران متخلف با روشهای "ژانگولری!"
هدف طرح ساماندهی موتورسیکلتسواران بهوسیله پلیس راهور ایجاد نظم، ایمنی و کاهش حوادث رانندگی اعلام شده است.
این طرح با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و قانونی نظیر استفاده از کلاه ایمنی، داشتن پلاک قانونی، داشتن گواهینامه موتورسیکلت و رعایت قوانین ترافیکی، اهداف مهمی را دنبال میکند که در راستای افزایش ایمنی شهروندان و کاهش تلفات جادهای به خصوص در مناطق شهری است.
اهمیت و ضرورت طرح ساماندهی موتورسیکلتسواران
آمارها نشان میدهد که موتورسیکلتها سهم قابل توجهی در تصادفات شهری دارند و گاه به عنوان یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی شناخته میشوند. عدم استفاده از کلاه ایمنی، نداشتن پلاک، عبور از چراغ قرمز و مسیرهای ویژه عابرین پیاده و تخلفات دیگری که از سوی برخی موتورسواران مشاهده میشود، جان موتورسواران و عابرین پیاده را به خطر میاندازد. در این راستا، اجرای طرح ساماندهی که موتورسیکلتسواران را ملزم به رعایت این الزامات میکند، اقدامی قابل تحسین و ضروری است.
اما هر از چندگاهی برخی برخوردهای عجیب و خارج از عرف ماموران راهنمایی و رانندگی با وجود اهداف مثبت و ضروری آن، اجرای این طرح را با چالشهای مواجه میکند؛ به گونهای که نوع برخورد و شیوه اجرای قانون از سوی برخی از مأموران راهور در مواردی نامناسب بوده و نیازمند بازنگری است.
به عنوان مثال طبق مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم صبح روز 12 آبان جاری در تقاطع بزرگراه نواب با خیابان آزادی هنگامی که یکی از ماموران پلیس راهور به موتورسیکلت سواری که کلاه ایمنی نداشت، ایست داد و فرد موتورسیکلتسوار توقف نکرد و به مسیر خود در این تقاطع ادامه داد، در حالیکه راکب موتورسیکلت تصور میکرد که از میدان دید و دسترسی مامور راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی دور شده، به صورت عادی در حال ادامه مسیر خود بود که ناگهان مامور پلیس مربوطه با حال دویدن سریع و به صورت مخفیانه خود را به پشت سر این موتورسوار رساند و به صورت آنی به پشت ترک موتورسیکلت پرید که این حرکت خطرناک تا واژگونی موتورسیکلت پیش رفت اما در نهایت و با هر تقلایی که بود، راکب آن توانست تعادل موتور خود را حفظ کند!
جالب اینکه راکب این موتوسیکلت وقتی با این صحنه و حرکت غافلگیرکننده مامور راهنمایی و رانندگی مواجه شده، باز هم توقف نکرد و با سرعت بسیار زیاد و بسیار خطرناک و در حالی که مامور راهنمایی و رانندگی به ترک او سوار بود، اقدام به فرار به سمت نواب شمال کرد!
حال مشخص نیست که انتهای این تعقیب و گریز و چنین اقدام پرخطر مامور پلیس راهنمایی و رانندگی به کجا ختم شده و آیا حالا موتورسوار مربوطه یا آن مامور در سلامت هستند؟!
اگر در حین پریدن ناگهانی و مخفیانه مامور مربوطه به پشت این موتورسیکلت، تعادل راکب بهم میخورد و منجر به واژگونی موتورسیکلت میشد، تکلیف و مسؤلیت جراحات و لطمات بدنی وارده به این دو فرد به عهده چه کسی بود؟!
اگر حین فرار موتورسوار مربوطه در حالیکه مامور بر پشت ترک او نشسته بود، این موتور با سرعت بسیار بالا با یک خودرو عبوری دیگر یا یکی از عابرین پیاده برخورد میکرد، آیا مسولیت آن را پلیس به گردن میگرفت؟!
بر اساس مشاهده دیگر خبرنگار تسنیم از نوع برخورد و مواجهه برخی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در توقیف موتورسیکلتها، یکی از ماموران حاضر در کنار کفی توقیف موتورسیکلت مستقر در خیابان اسکندری تقاطع آزادی، هنگامی که فرد موتورسیکلت سوار به دستور ایست پلیس اهمیتی نداد، مامور راهور، باتوم خود را به سمت موتورسیکلت پرتاب کرد که با گیر کردن باتوم در داخل پرههای تایر این موتورسیکلت، راکب آن با شدت بر زمین برخورد کرد و دچار مصدومیت و خونریزی از ناحیه پا شد!
علیرغم اعلام و تاکید فرماندهان پلیس که در توقیف موتورسیکلتسواران باید اصول قانونی و اخلاقی رعایت شود و با فرد موتورسوار درگیری ایجاد نشود و اقدام خطرناکی برای توقیف صورت نگیرد، یکی از انتقادات جدی در اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلتسواران، استفاده از "روشهای تهاجمی و خطرناک" است.
متاسفانه در حال حاضر شاهد این رویه هستیم که برخی مأموران پلیس راهور به جای استفاده از شیوههای قانونی و ایمن، با اقدامات پرخطری نظیر آنچه در سطور بالا به آن اشاره شد، اقدام به توقف موتورسیکلتها میکنند!
این نوع برخورد نهتنها موجب ترس و نگرانی در میان موتورسیکلتسواران میشود، بلکه احتمال بروز حوادث جدی و تصادفات ناخواسته را نیز افزایش میدهد. به جای ایجاد حس امنیت و همکاری، این رفتارهای تهاجمی باعث میشود تا شهروندان به پلیس به عنوان یک نهاد تامینکننده امنیت و آرامش روانی جامعه نگاه نکنند.
تشدید تنشها در توقیف موتورسیکلتها و عواقب ناگوار
از سوی دیگر برخی موتورسیکلتسواران که با چنین رفتارهایی مواجه میشوند، به دلیل احساس ناامنی و تهدید، عکسالعملهای تند، ناگهانی و پرخطر از خود نشان میدهند. این امر ممکن است به بروز صحنههای خشونتآمیز و درگیری بین مأموران و شهروندان منجر شود که در نهایت باعث آسیب به هر دو طرف میشود. ضرورت دارد که مأموران راهور در زمان اجرای وظایف خود، از شیوههای غیرتهاجمی و مؤثر استفاده کنند تا از بروز چنین تنشهایی جلوگیری شود.
برای جلوگیری از چنین رفتارهای نادرست و تقویت تعامل مثبت میان پلیس و شهروندان، ضروریست که مأموران راهور تحت آموزشهای تخصصی قرار گیرند. آگاهی از شیوههای ملایمتر در تعامل با موتورسیکلتسواران و تشویق به استفاده از روشهای غیرتهاجمی، میتواند به کاهش تنشها و افزایش اعتماد عمومی به پلیس کمک کند.
در واقع، رویکردهای نرم و توأم با احترام به حقوق شهروندان میتواند به پلیس کمک کند تا نهتنها مأموریتهای خود را بهدرستی انجام دهد، بلکه به عنوان ضامن امنیت و نظم عمومی نیز شناخته شود.
ضرورت بازنگری در شیوههای اجرایی طرح ساماندهی
این گلایههای مردمی نشان میدهد که پلیس، علاوه بر اجرای طرح، باید در خصوص شیوههای برخورد با تخلفات و نحوه اجرای قانون نیز توجه بیشتری داشته باشد. یکی از چالشها، عدم آموزش کافی برخی مأموران در تشخیص و برخورد با تخلفات است. ممکن است در شرایطی مأموران به دلیل فشار کاری یا حجم زیاد وظایف، دچار اشتباهاتی شوند اما ضرورت دارد که در برخوردها حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند.
برخی معتقدند برخوردهای غیرضروری و توقیفهای بدون بررسی کافی، میتواند به تصویر کلی پلیس در جامعه آسیب بزند و از اعتماد عمومی بکاهد. در نهایت، طرح ساماندهی موتورسیکلتسواران، اقدامی مثبت و ضروری برای کاهش تخلفات و افزایش ایمنی جادهای است اما ضروریست پلیس باید با بازنگری در نحوه اجرای این طرح و با احترام بیشتر به حقوق شهروندان، تلاش کند تا این طرح به هدف اصلی خود که همان ایمنی و نظم بیشتر در سطح جامعه است، نزدیکتر شود.