کمبود فضای آموزشی مشکلی جدی در درق است
حجت الاسلام یحیی حسام، امام جمعه درق خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه به برکت مصاحبه های اختصاصی با ائمه جمعه که در رسانه های مختلف کشور منتشر می شود، شاهد اتفاقات خوبی برای حل مشکلات در کشور هستیم، اظهار کرد: ان شاءالله با تداوم چنین مصاحبه هایی، مشکلات کشور یک به یک، حل و رفع شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه شاید تنها امام جمعه ای در کشور باشد که به صورت ماهیانه با مدیران مدارس، جلسه برگزار می کند، افزود: گاهی دو بار در ماه با این عزیزان دیدار می کنم. موضوع آموزش و پرورش آنقدر مهم است که اگر هر هفته هم پیگیر وضعیت مدارس باشیم، باز هم کم است. مقام معظم رهبری بارها بر حساسیت موضوع آموزش و پرورش در کشور تاکید کردند.
امام جمعه درق یادآور شد: با همه دغدغه مندی ای که وجود دارد، متاسفانه شهر درق با کمبود فضا و امکانات آموزشی دست به گریبان است. تعداد مدارس متناسبت با تعداد دانش آموزان نیست و حداقل، دو باب مدرسه کم داریم. برخی از مدارس، دو شیفت پذیرای دانش آموزان هستند که اصلا جالب و مناسب نیست. دو شیفت بودن مدارس موجب شکایت دانش آموزان و اولیای آنان و کادر مدارس است. شهر درق همیشه شاهد رویش های خوبی در زمینه انقلاب اسلامی بوده است بنابراین چنین وضعیت آموزشی، شایسته این مردم انقلابی و ولایت مدار و متدین و همیشه در صحنه نیست.
وی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان دوره متوسطه در کانکس درس می خوانند. واقعا جای تعجب دارد که چرا باید برخی از بچه های ما در چنین فضایی درس بخوانند. گاهی در مناطق دوردست و عشایری، شاهد تحصیل دانش آموزان در کانکس بودیم، ولی در سال 1403 چنین وضعیتی، شایسته نیست. مسئولان ذیربط باید به صورت جدی پیگیر حل این مشکلات باشند.
حجت الاسلام حسام اظهار کرد: مشکل دیگر، مربوط به نبود یا کمبود شدید فضای استراحت برای دانش آموزان، در زمان میان کلاس های شان است. یک مدرسه متوسطه دوم دخترانه است که اصلا حیاط ندارد. یک فضا و ساختمان قدیمی، تبدیل به مدرسه شده که بچه ها وقتی زنگ تفریح می شود، مدام به یکدیگر برخورد می کنند. ضمن اینکه در مجموع، فضای ورزشی نیز در برخی از مدارس بسیار محدود و نامتناسب با تعداد دانش آموزان است.
امام جمعه درق ادامه داد: مشکل رنج آور دیگر، بحث کادر آموزشی است. طبق قانون، مدرسه ای که 200 دانش آموز داد، باید مشاور تمام وقت داشته باشند این درحالی است که برخی از مدارس، ماهانه نیز مشاور ندارند. نبود معاون در برخی از مدارس نیز موجب شکایت و رنجش خاطر مردم شده است. گاهی یک مدیر هم باید وظایف مربوط به حوزه مدیریت را انجام دهد، و همزمانکارهای معاونت را انجام دهد. در چنین وضعیتی، مدارس دچار مشکلات متعدد می شوند.
وی اضافه کرد: نبود خدمتکار نیز از مشکلات دیگر حوزه آموزشی در شهر درق است. بحث کمبود امکانات آموزشی هوشمند از جمله تخته هوشمند نیز وجود دارد. برخی از فضاهای آموزشی نیز بسیار قدیمی و فرسوده شده و نیازمند نوسازی و بهسازی هستند.
حجت الاسلام حسام اظهار کرد: چند سال پیش با حضور برخی از مسئولان شهرستان و شهری، کلنگ زمین مدرسه شش کلاسه بر زمین زده شد ولی کار به سرانجام نرسیده است. این درحالی است که طبق برآوردهای دقیق، باید مدرسه نه کلاسه ساخته می شود ولی همین مدرسه شش کلاسه نیز ساخته نشد. این گونه امور نیازمند توجه ملی است. جزیزه ای عمل نمودن مسئولان در این نیز مشکل زا شده است. برخی از شهرها نیازمند مدرسه نیستند، و گاهی مدارس شان به ادارات اجاره داده شدند، در مقابل، برخی از شهرها مدرسه ندارند.
امام جمعه درق ادامه داد: مسئولان در سطح شهرستان خوب دارند کار می کنند ولی برای حل مشکلات متعدد حوزه آموزشی در درق، نیازمند توجه، همت عالی و پیگیری مستمر و دلسوزانه مسئولان در سطوح استانی و ملی هستیم. کمبود فضای آموزشی، موجب طرح شکایت ها وگلایه ها به صورت روزانه از سوی دانش آموزان و والدین آنان شده است. دانش آموزان خوش استعداد داریم که در صورت وجود امکانات ضروری و لازم می توانند در حوزه های فناوری، علوم دانش بنیان و صنعت، منشا تحولات بزرگی باشند.