۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۷۱۳۶
شاعر و نویسنده حوزوی:

طلاب در مسیر عمق بخشیدن به رفتار و آفرینش های هنری تلاش کنند

خبرگزاری رسا ـ شاعر و نویسنده حوزوی، ورود طلاب به عرصه هنررا واجب عینی دانست و گفت: حوزویان باید هرچه بیشتر در مسیر عمق بخشیدن به رفتار و آفرینش های هنری تلاش کنند.
حجت الاسلام ابوالقاسم حسيني ژرفا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابوالقاسم حسینی ژرفا، شاعر،محقق و نویسنده حوزه در خصوص برگزاری دومین جشنواره ادبی هنری طلاب حوزه خراسان اظهار داشت: هنر تجلی لطیف همه معارف بشریست و اگر بپذیریم دین بیانگر الگوهای معرفتی برای بشر است چاره ای نخواهیم داشت جز اینکه برای بیان این معارف از هنر بهره گیریم و البته این به معنای ابزار بودن هنر نیست.

وی افزود: اصولا هنر جایگاه و شأن مستقلی برای خود دارد که اگر درست استفاده شود خود به خود در مسیر بیان پیام هایی قرار می گیرد که با پیام دین همسو است.

حجت الاسلام حسینی ژرفا در مورد هنر متعهد اظهار داشت: اگر منظور از تعهد، تعهد ابزاری باشد قابل پذیرش نیست، هنر متعهد، هنریست که تنها به چارچوب ها و زبان خود هنر متعهد است و مانند آنچه مارکسیست ها انجام می دادند تعهدی از بیرون بر او تحمیل نمی شود .

داور بخش شعر جشنواره ادبی هنری حوزه خراسان تصریح کرد: هنر متعهد در مقابل هنر پوچ و بیهوده قرار می گیرد وگرنه هنر اصولا متعهد است.

وی گفت: اغلب حوزویان تصور می کنند ورود به هنر یک امر فرعی است که اگر شرایطش نبود وارد نمی شوند در حالی که با توجه به شرایط جهان امروز، ورود به مباحث هنری، واجب عینی است و طلاب باید حداقل با یکی از رشته های هنری عمیقا آشنا باشند .

حجت الاسلام حسینی ژرفا ادامه داد: طلبه ای که می خواهد زیبایی های کلام دین را به مردم معرفی کند ابتدا خودش باید بداند زیبایی چیست تا بتواند آن را انتقال دهد، کسی که با هنر انس بگیرد در حقیقت با کوچه پس کوچه های روح و فطرت انسان آشنا شده و بهتر می تواند اثرگذار باشد.

این شاعر و نویسنده حوزوی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب وظیفه اصلی طلاب را ورود به عمق معرفتی هنر دانسته و فرمودند ورود به زمینه های قصه، شعر، زمان و فیلم و... خوب است اما مهمتر این است که در مسائل معرفتی، فلسفی و تئوریک هنر قوی تر کار کنیم لذا باید هرچه بیشتر در مسیر عمق بخشیدن به رفتار و آفرینش های هنری بکوشیم.

وی با بیان اینکه هر اقدام سنجیده ای برای تشویق طلاب جهت حرکت به سوی هنر قابل تقدیر است ابراز داشت: اینگونه جشنواره ها، اگر درست و به دور از تشریفات برگزار شود، گفتمان نسل امروز را به گفتمان روحانیت نزدیک و کمک می کند طلاب به ظرفیت های هنری مسلط شوند.

حجت الاسلام حسینی ژرفا خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشت که با تشکیل اتاق فکر و پشتیبانی قوی و غنی فکری، این برنامه پس از مدتی دچار آسیب های معمول جشنواره ها نشود.

وی با ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، تأکید کرد: در سال های آینده مبانی معرفتی هنر نیز در برنامه ریزی های جشنواره مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است دومین جشنواره ادبی هنری حوزه به همت گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از آبان تا اسفندماه سال جاری ویژه طلاب حوزه علمیه استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار شد./930/د102/ص


ارسال نظرات