معنا و فرایند تحول حوزه در کلام استاد فاضل/تحول به زمان بندی و افراد خاص نیاز دارد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی فاضل در ششمین نشست علمی دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلاماللهعلیها که با موضوع «ضرورت و ابعاد تحول در حوزههای علمیه خواهران مبتنی بر نگرش رهبر معظم انقلاب» برگزار شد، با اشاره به آیه «لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» عنوان کرد: کلمه قربی در این آیه را میتواند به صورت مصدری و وصفی معنا کرد. در قرآن ۱۵ بار کلمه قربی استفاده شده است که فقط در اینجا به صورت جار و مجرور بیان شده است. میتوان این گونه معنا کرد قربی در اینجا مونث اقرب باشد و منظور نزدیکترین خویش به پیامبر (حضرت زهرا سلام الله علیها) باشد.
وی با اشاره به اینکه از شاخصههای مهم در تحول استفاده از ظرفیتهای سازمانهای هم سو است، بیان کرد: نشست مشترک بین دو دستگاه متکلف اعتلای حکمرانی اسلامی در عرصه بانوان نشانهای برای باور این دو دستگاه برای حرکت به سوی تحول است.
مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: حکمرانی متعالی در حوزه به معنای ایجاد یک نظام کارآمد و مردمی بر اساس ارزشهای اسلام و نیازهای جامعه باشد. بین وضع مطلوب و وضع موجود فاصله داریم و ما به عنوان بخشی از حکمرانی اسلامی در عرصه بانوان باید این چالش را پر کنند. مشارکت اجتماعی مردم، توسعه تعاملات با همه سازمانهای مردم نهاد، ارتقا نظام آموزی و مدیریت یکپارچه منابع و امکانات میتواند شاخصههایی برای تحول باشد.
وی با بیان اینکه برای تحول نیاز است که جامعه الزهرا (س)، حوزه علمیه خواهران و حوزه خراسان در یک راستا تلاش کنند و همافزایی داشته باشند، گفت: تحول امری است که ملزم به آن هستیم. دنیا هر لحظه به سمت تکامل میرود به همین خاطر ما نیز باید به سمت تکامل درستتر برویم.
حجتالاسلاموالمسلمین فاضل افزود: بیش از ۶۰ سال است که حوزه علمیه بالندگی خود را مرهون تلاشهای امام راحل و شاگردانش است. قبل از بازتاسیس حوزه علمیه قم، حوزه علمیه عراق عجم مطرح بود اما آیت الله شیخ عبدالکریم حائری حوزه علمیه قم را برای ایجاد یک مرکز دینی انتخاب کرد و تشخیص داد که موقعیت مکانی حوزه باید تغییر کند که انتخاب بسیار هوشمندانهای بود زیرا قم مرکز مواصلاتی بسیاری از شهرها است.
وی با اشاره به اهمیت سمنها و انجمنها بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ۴۶۷ مدرسه در ۲۸ استان دارد که مدارس فقط در شیفت صبح فعالیت میکنند و در عصر تبدیل به پایگاههای فرهنگی می شون؛ یعنی ۴۶۷ مدرسه ۴۶۷ پایگاه فرهنگی شدند و در جامعه خودشان نقش آفرین هستند. جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت میتوانند در زمینه راهبری تشکلها و انجمنها تجربیات خود را به اشتراک بزنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه ما بخشی از حکمرانان جامعه هستیم؛ اضافه کرد: جامعه در حال دوقطبی شدن است و حوزه علمیه باید به نوعی رفتار کند که باعث وفاق جامعه شود.
وی یادآور شد: یکی از شاخصههای مهم در عرصه تحول مدیریت تحول و افراد تحول آفرین است. فردی میگفت که برای درهم کوبیدن یک حقیقت به آن حمله نکنید بلکه بد از آن دفاع کنید.
حجتالاسلاموالمسلمین فاضل اظهار کرد: تحول به زمان بندی و افراد خاص نیاز دارد و نباید تعجیل و تأخیر کرد. تحول در جابهجایی یک متن نیست همه کسانی که در حوزه علمیه خواهران نقشآفرین هستند باید بررسی کنند که چه نقشی به ما واگذار شده است و جامعه چه نقشی از ما میخواهد.
وی با بیان اینکه در مواجه با دنیا مدرن باید فعال باشیم نه منفعل و این شرط اساسی در مدیریت تحول است، اضافه کرد: باید به تحول به معنای واقعی کلمه باور داشته باشیم. تحول تغییر نیست؛ بلکه حرکت رو به جلو و امیدآفرین است. باید افقهای بلند در تحول را در نظر داشته باشیم.
مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه از فضای فقه فردی وارد فضای فقه اجتماعی شدیم که این نیاز به لوازم دارد و نمیتوان با همان شیوه قبلی رفتار کرد، گفت: از تجارب بشری باید استفاده کنیم اما نباید از متناسب سازی با بوم، فرهنگ، اقلیم و جنسیت غافل شویم.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به اجتناب ناپذیر و حتمی بودن تحول اشاره فرمودند و بر ضرورت مواجه فعال، ضرورت مدیریت تحول توسط افراد واجد اهلیت و دارای نگاه صحیح، اتصال تحول حوزه به تحول جامعه، پذیرش به باور جز مقوم بودن رشد و پیشرفت و بومی سازی، توجه به نقش محوری فضلا جوان در طرح تحول و ضرورت تدوین طرح تحول تاکید کردند.