۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۷۷۵۵۰۴
رئیس مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد؛

نقش فضای مجازی در تبیین آرمان‌های انقلاب

نقش فضای مجازی در تبیین آرمان‌های انقلاب
آقامیری با اشاره به تحولات فضای مجازی و فرصت‌هایی نظیر هوش مصنوعی برای انتقال مفاهیم انقلاب، گفت: نیاز به تدوین یک راهبرد جامع برای تولید محتوای قابل‌فهم برای گروه‌های مختلف اجتماعی و بین‌المللی احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سید محمدامین آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز چهارشنبه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای و فضای مجازی «سلمان» بیان کرد: چند روز پیش مقام معظم رهبری بار دیگر بر تکلیفی که پیش‌تر تعیین کرده بودند، تأکید کردند و این تکلیف ناظر به حضور فعالان فضای مجازی و اهالی رسانه در جهت تبیین آرمان‌های انقلاب و تفسیر وقایع با توان بیشتر است. 

وی افزود: برای عملی شدن این فرمان، باید تحلیل دقیقی از کاستی‌های گذشته داشته باشیم و با ایجاد اصلاحات، راهکاری جامع ارائه دهیم، در همین راستا، بحث‌ها و همفکری‌هایی با برخی از فعالان صورت گرفته است و دو نکته مهم را شایسته توجه می‌دانم که می‌تواند به ارتقای جشنواره سلمان در آینده کمک کند.

ضرورت بازبینی در رویکردهای محتوا و راهکارهای ارتقاء

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با اشاره به تحولات فضای مجازی، توضیح داد: تغییر در دسترسی به محتوا، بیش از پیش مشهود است، زمانی تنها صدا و سیما و مطبوعات مسئول انتقال محتوا بودند، اما امروز از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، هر فردی می‌تواند مخاطبان خود را پیدا کند و این تکثر کانال‌ها از یک سو منافع بسیاری در پی داشته؛ اما از سوی دیگر تهدیدهایی نیز به وجود آورده است.

آقامیری تاکید کرد: اگر رسانه‌ها همچنان به تلویزیون‌ها و روزنامه‌های کشورها محدود بودند، طوفان رسانه‌ای اخیر درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نبود، و اینترنت توانست این روایت‌ها را بدون سانسور به جهان مخابره کند. 

وی با تاکید براینکه این وضعیت فضای مجازی نیازمند شناخت جدیدی است، گفت: افراد در فضای مجازی اغلب بر اساس علایق و دغدغه‌های خود گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که دیدگاه‌های مشابهی دارند و این گروه‌ها به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ اما مسئله اصلی این است که آیا محتوای تولید شده توانسته است به جمعیت‌هایی با ویژگی‌های متفاوت نیز برسد یا خیر؟ آیا پیام ما به گوش اعضای دیگر گروه‌های متنوع جامعه رسیده است؟

فضای مجازی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

رئیس مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی، انتقال محتوای دینی و فرهنگی به زبانی و ساختاری است که برای این گروه‌ها قابل فهم باشد، به عنوان نمونه، نوجوانانی که به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مندند، چقدر از محتوایی که ما تولید می کنیم برای آنها قابل درک است؟ هر قوم و گروه زبان و ویژگی‌های خاص خود را دارد و ضروری است که محتوا به گونه‌ای طراحی شود که بتواند با آنها ارتباط مؤثری برقرار کند.

آقامیری با تاکید براینکه علاوه بر تولید محتوا، باید برای گسترش دسترسی آن نیز تلاش کنیم، گفت: شرایط فعلی نیاز به حضور فعالانه‌تر ما در فضاهایی دارد که تاکنون کمتر در آنها حضور داشته‌ایم، میراث غنی فرهنگی و دینی ما باید به زبان‌ها و شیوه‌هایی ترجمه شود که مخاطبان مختلف بتوانند با آن ارتباط بگیرند، در غیر این صورت، اگر صرفاً برای افراد همفکر خود محتوا تولید کنیم، نتیجه مورد نظر حاصل نخواهد شد.

فناوری‌های نوین؛ پلی برای انتقال مفاهیم فرهنگی

آقامیری با اشاره به تغییراتی که فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی در انتقال مفاهیم ایجاد کرده‌اند، گفت: موانع زبانی تا حد زیادی برداشته شده و محتوای هر زبانی می‌تواند به زبان دیگری ترجمه شود و این امر فرصتی بی‌نظیر فراهم کرده تا میراث فرهنگی ما نیز به زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر صادر شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی، گفت: با توجه به بین‌المللی بودن این جشنواره، ضروری است که برنامه‌ریزی مناسبی برای انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی و میراث فرهنگی کشورمان به مخاطبان جهانی صورت گیرد.

وی با تأکید بر این نکته که انتقال محتوا نباید به مرزهای داخلی محدود شود، اظهار داشت: بسیاری از گروه‌ها و جریان‌هایی که ظرفیت بالقوه‌ برای حمایت دارند، باید در سطح بین‌المللی فعالیت کنند زیرا با فضای به وجود آمده می‌توان از فرصت‌های فضای مجازی برای انتقال پیام‌های مثبت و سعادت‌بخش بهره‌برداری کرد و در این زمینه توجه به جزئیات در این فرآیند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارسال نظرات