۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۷۷۶۰۴
رهبر معظم انقلاب:

توجه به گیاه، توجه به تأمین فضاى حیاتى براى انسان است

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای همزمان با هفته منابع طبیعی به کاشت دو نهال اقدام کرده و توجه به سنت درخت کاری در کشور را مورد تاکید قرار دادند.
كاشت دو اصله نهال توسط مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای همزمان با هفته منابع طبیعی به کاشت دو نهال اقدام کرده و توجه به سنت درخت کاری در کشور را مورد تاکید قرار دادند.

متن سخنان ایشان به شرح زیر است:


بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

سنت درختکارى، خیلى سنت خوبى است. کار ما که درخت میکاریم، یک کار نمادین است. ما یک درخت میکاریم، معنایش این است که جوانها که چندین برابرِ نیروى یک آدم پا به سن گذاشته‌اى مثل ما در آنها وجود دارد و نشاط بیشترى دارند، تعداد بیشترى درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیله‌ى حیات. درخت و گیاه، مظهر حیات و زندگى است؛ خودش هم زنده و زندگى‌بخش است و فضا را براى انسان و حیوان، فضاى قابل زیستى میکند. توجه به گیاه، فقط مسئله‌ى تأمین خوراک نیست؛ بلکه تأمین فضاى حیاتى براى انسان است. بنابراین گیاه خیلى مهم است.

خوب، حالا فرض بفرمائید که از این طرف یک درخت ما بکاریم، چندین درخت دیگرى بکارد، هزاران درخت مردم بکارند؛ این کار بسیار خوبى است، اما در مقابل آن اگر چنانچه موجودى گیاه کشور، موجودى درخت کشور - که یک ثروت عظیم باستانى است که براى ما مانده - مورد تطاول قرار بگیرد، این خسارت است. مراتع ما، جنگلهاى ما، ذخائر عظیم حیاتى ما هستند. از جنگل باید کشور براى همه چیزش بهره ببرد. جنگل واقعاً یک منبع حیاتىِ بزرگ و تجدیدپذیر است. اگر چنانچه عاقلانه و درست از مرتع و جنگل استفاده بشود، هیچ وقت تمام نمیشود. این مثل نفت نیست که یک روز هست، یک روز تمام میشود؛ مثل معدن طلا نیست که یک روز هست، یک روز هم تمام میشود؛ این همیشه هست. اگر ما با منابع گیاهى کشور - یعنى همین جنگلهایمان، همین مراتعمان - و به تبع آن، بوستانهاى شهرى و اینها که در درجه‌ى دوم اهمیت است، درست و عاقلانه برخورد کنیم، اینها همیشه باقى میماند. متأسفانه سالهاست که اینجور نیست؛ یعنى افرادى که اهل سوءاستفاده‌اند، از جنگلهاى ما، از مراتع ما سوءاستفاده کردند و تصرف کردند، تعرض کردند، غصب کردند.

آن چیزى که من میخواهم تأکید کنم، هم به وزارت کشاورزى و منابع طبیعى، هم به محیط زیست، و هم به همه‌ى کسانى که دست‌اندرکار هستند، این است که مراقبت کنید این دائره‌ى غصب و تصرفِ نابجا و غلط توسعه پیدا نکند و جلویش گرفته شود. متصرفین را قطع ید کنید. هم خبرهاى زیادى میرسد، هم انسان خودش مشاهده میکند - تا آنجائى که حالا انسان در رفت و آمدها، در سفرها فرصت پیدا میکند از نزدیک ببیند؛ یا کسانى که از نزدیک دیدند و مورد وثوقند، مى‌آیند اطلاع میدهند - متأسفانه با تعرض به جنگلها و تعرض به مراتع، به کشور و به مردم کشور ظلم شده است. زمینهاى مراتع را در جاهاى مختلف، بخصوص در نزدیکى شهرهاى بزرگ، مورد تعرض قرار دادند و ضایع کردند؛ جلوى این را باید بگیرید؛ والّا ما اینجا یک دانه درخت بکاریم، دو تا درخت بکاریم، یا مثلاً هزاران درخت در سطح کشور کاشته بشود، اما معادل آن، درختهائى که عمرهاى طولانى دارند و میتوانند بمانند و میتوانند منشأ استفاده قرار بگیرند - و از جنگل چقدر استفاده‌هاى چوبى میشود کرد، در حالى که جنگل هم مطلقاً تکان نخورد و مورد نقص قرار نگیرد - از بین بروند؛ این کار به نتیجه نمیرسد.
 
این کارِ خیلى سودآورى نیست که انسان از این طرف درست کند، از آن طرف چیزهاى اصلى را از دست بدهد؛ این را خیلى باید مراقبت کنید. درختکارى درسى است براى ما، که درخت موجود را قدر بدانیم. این درخت، یک درخت کم‌عمرِ کوچکى است چیز کم اهمیتى است، تأثیرى هم ندارد؛ امروز هست، ممکن است فردا نباشد؛ اما آن درختى که صد سال، دویست سال عمر دارد، و این درختهاى مجموعه‌ى عظیم جنگلها که باارزشند، اینها را بایستى ما نگه‌داریم و نگذاریم به اینها تعرض بشود.

انشاءاللَّه موفق باشید /914/د102/ج
ارسال نظرات