پشت پرده یک جریان مسموم؛ تقاطع کلاهبرداران و هتاکان اهلبیت در لسآنجلس

در روزهای اخیر، ساسان حیدری یافته، معروف به ساسی مانکن، بار دیگر با انتشار یک موزیکویدئوی مبتذل خبرساز شد. این خواننده از هفته گذشته، با روش تکراری جنجال در شبکههای اجتماعی، ابتدا توجه کاربران را به خود جلب کرده و در نهایت تازهترین موزیکویدئوی غیراخلاقی خود را منتشر کرد.
همچون موارد گذشته، ساسان حیدری بار دیگر با تغییر ناگهانی تصاویر و فضای سوشالمدیای خود، توجهات را به سمت خود جلب کرده بود. این بار، او با استفاده از نمادهای مرتبط با «توبه» و «پشیمانی»، بهظاهر از آثار مبتذل پیشین خود ابراز ندامت کرد. در این مدت، حتی اکانت اینستاگرامی او بهطور موقت از دسترس خارج شد و برخی رسانههای خبری مجازی مدعی حذف ساسی مانکن از اینستاگرام شدند. با این وجود، صفحه او بدون کموکاست، بازگشت و موزیک جدید خود را منتشر کرد.
یکی از بحثبرانگیزترین مسائل پیرامون موزیکهای قبلی این خواننده، پرسش مکرر کاربران دغدغهمند بود که چگونه میتوان جلوی فعالیتهای این خوانندهٔ موهن و مبتذل را گرفت.
با وجود اینکه اغلب کاربران پیشنهادشان، بازداشت و برخورد قضایی با این خواننده است، اما باید کمی عمیقتر به این ماجرا فکر کرد تا اگر زمانی صدای ساسی مانکن برای همیشه قطع شد، دیگر خوانندهها با استفاده از تکنیکهای رسانهای او، دوباره موجب تخریب و جنایت موزیکال در افکار کودکان و جامعه ایران نشوند.
نگاهی به تیم پشت پردهٔ موزیکهای ساسان حیدری
گرچه همواره پلتفرم رادیو جوان نقش اسپانسر اصلی و معنوی ساسی مانکن را داشته است، اما این بار یک حامی مالی جدی دیگری از پشت پرده نمایان شده است. بررسی سوابق و فعالیتهای او در ایران نشان میدهد تأمین مالی این موزیکویدئوی مستهجن بر عهدهٔ یک کلاهبردار باسابقه است که پس از ارتکاب جرایم اقتصادی، از کشور متواری شده است.
فرزاد وجیهی، تحلیلگر بازار ارز دیجیتال، اکنون ساکن انگلیس است. او شرکت آرون گروپس را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کرد و از سال ۲۰۲۰ خدمات خود را در ایران وارد فاز تبلیغاتی کرد. اواخر دههٔ نود، شرکت آرون گروپس بدون کسب هرگونه مجوز قانونی از نهادهای رسمی مربوطه، تبلیغات خود را با شعار «افزایش سرمایه تا ۵۰۰ برابر» که اصطلاحاً به آن اهرم معاملاتی ۵۰۰ برابری هم گفته میشود، آغاز کرد.
اهرم معاملاتی یک فرصت سرمایهگذاری وسوسهکننده است که به خریدار امکان میدهد در ابتدا مبلغ ۱۰۰ دلار پرداخت نموده و پس از پرداخت، قادر خواهد بود تا ۱۰۰ برابر مبلغی که پرداخت کرده، ترید کند. این روش، که ریسک و سود بالایی را به همراه دارد، در بسیاری از شرکتهای فعال در حوزهٔ فارکس رایج است.
فرزاد وجیهی - موسس آرون گروپ و حامی مالی تازهترین موزیک ساسی
وجیهی در حالی این اهرم بالا را تعیین کرده که حجم زیاد این اهرمها، ریسک معامله را بیشتر میکند و میتواند سرمایهٔ خریدار را در کسری از ثانیه پوچ کند. طبیعی است که دعوت گسترده از مردم برای مشارکت در این سرمایهگذاری بدون دانش کافی، اموالشان را بر باد میدهد. علاوه بر این، اهرم معاملاتی بیش از ۱:۱ نیز در ایران غیرقانونی بوده و قمار محسوب میشود.
مدیریت شرکت ARON GROUPS اکنون بر عهدهٔ دو برادر به نام فرزاد وجیهی با تابعیت کانادا و فرزین وجیهی با تابعیت انگلیس است. وجیهی پیشتر در یک مصاحبهٔ خبری گفته بود: «در حال حاضر در خارج از ایران زندگی میکنم و مدیریت آرون کاملاً از خارج ایران است.» همچنین گفته بود: «با توجه به اینکه ما فعالیتی در ایران نداریم، بنابراین لازم نیست به دنبال مجوز از نهادهای ایرانی باشیم.»
آرون گروپس در ابتدا با جذب سرمایهگذاران توانست اعتماد مردم را جلب کند، اما بهمرور مشخص شد که این شرکت در حال انجام کلاهبرداری و پولشویی است. پس از مدتی، سرمایهگذاران با عدم پاسخگویی شرکت مواجه شدند و تجمعات اعتراضی آنها به نهادهای نظارتی و دادگستری ارجاع شد که در نهایت منجر به پلمب و تعطیلی آن در ایران گردید. این اتفاق باعث شد که شرکت آرون برای بازگرداندن اعتبار خود و توجیه مطالبات مردمی، به دنبال دریافت مجوزهای داخلی و بینالمللی برود.
سپس برای جلب رضایت کاربران، از روشهای پانزی و فریبکارانه نظیر تولید فیلمها و ویسهای جعلی درباره رضایت مشتریان استفاده کرد. مدتی بعد، این شرکت کلاهبردار شناخته شد و فرزاد وجیهی، مدیرعامل آن، به ۴ سال حبس و رد اموال محکوم شد. او اکنون از ایران متواری شده و تحت پیگرد پلیس اینترپل است.
شکایت از فرزاد وجیهی
نظرات مردمی درباره تجربیات خود از کلاهبرداری شرکت آرون
کلاهبرداریهای وجیهی تمامی ندارد و پس از فرار به اروپا، در حوادث سال ۱۴۰۱ به بهانه حمایت از اغتشاشگران و جلب اعتماد ایرانیان مقیم اروپا، وعده داد برای مقابله با قطعی شبکههای اجتماعی خارجی در ایران، هزار دستگاه استارلینک را به ایران ارسال خواهد کرد. در حالی که هیچ خبری از استارلینک نبود، پرستو صالحی، یکی از سلبریتیهای محرک آشوبها در یک استوری تبلیغاتی از او تشکر کرد.
وجیهی در موزیکویدئوی اخیر ساسان حیدری، نقش اسپانسر مالی را ایفا میکند. او در همان ابتدای انتشار موزیک، به دلیل موج انتقادات کاربران، در یک پست اینستاگرامی از موزیک مبتذل ساسی مانکن حمایت کرد؛ اما ساعاتی بعد آن را از صفحه خود حذف نمود.
وجیهی نوشته بود: «وقتی هنر حد و مرزها رو جابهجا میکنه، ذهنهای بسته شروع به جیغ زدن میکنند. تاریخ ثابت کرده هر چیزی که اول مورد نفرت قرار گرفته، بعداً شده نماد یک انقلاب!»
وجیهی بلافاصله پس از انتشار موزیک و جلب توجه گسترده به شرکتش، تصویری از سود ۱۰۵ درصدی در بازار ارزهای دیجیتال طی دو روز اخیر منتشر کرد. این اقدام نشاندهندهٔ برآورد مالی و بهرهبرداری این باند کلاهبردار از موج تبلیغاتی و بازی با افکار کودکان نوجوانان در ایران است.
پست اینستاگرامی فرزاد وجیهی در حمایت از ساسی مانکن که ساعاتی بعد حذف شد
وجیهی پس از مهاجرت، فعالیتش در کنار فعالان رسانهای و خوانندگانی نظیر پوتک، سینا سرلک، ساسان حیدری، آرش لباف و... قوت گرفت و تبلیغات شرکتهای او توسط شبکههای فارسیزبان ادامه پیدا کرد.
تصویر راست: مصاحبه آریانا متقی، دختر فرشاد متقی مجری شبکه منوتو - تصویر چپ: مصاحبه و تبلیغات شبکه ضدایرانی pbc برای فرزاد وجیهی
تهیه کننده موزیک ساسی که بود؟
تهیهکنندگی این موزیک غیراخلاقی برعهده فرشید رفاهی، پسرخوانده ابراهیم حامدی، معروف به ابی است. او اکنون مدیرعامل شرکت بینالمللی تولید و رسانه EMH Productions است و در لسآنجلس فعالیت میکند و از طریق همین شرکت، تهیهکنندگی و مدیریت تورهای موسیقی را بر عهده میگیرد. شرکت EMH Productions توسط ابی و همسرش مهشید حامدی در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد.
این شرکت در تولید انواع محتواهای ویدیویی از جمله مستندها، ویدیوهای کنسرت، مراسمهای تلویزیونی، فیلمهای کوتاه و برنامههای ویژه خوانندگان، فعالیت دارد و یکی از پلتفرمهای خرید بلیت کنسرتها نیز به شمار میآید. تاکنون خوانندگان مبتذلی همچون ساسی مانکن، شاهین نجفی، آرش لبّاف، معروف به آرش و بسیاری دیگر از طریق این شرکت حمایت شدهاند.
ساسی مانکن هر ساله در آستانه ایام نوروز، موزیکویدیوهای جدید خود را منتشر میکند و از طریق شرکت EMH Productions، کنسرتهای مرتبط با این موزیکها را برنامهریزی کرده و بلیطها را به فروش میرساند.
به ترتیب از سمت راست فرشید رفاهی - مهشید حامدی - ابراهیم حامدی
حمایت معنوی رادیو جوان از ساسی
رادیو جوان یک پایگاه مجازی انتشار و معرفی موسیقی است که از سال ۱۳۸۳ در واشنگتن آمریکا آغاز به کار کرد. این پایگاه بعدها شبکه ماهوارهای و ایستگاه رادیویی هم راهاندازی کرد و در دسترس عموم قرار داد. موزیکهای سیاسی و خوانندگان لسآنجلسی در این پلتفرم منتشر میشود.
رادیو جوان ابتدا با پوشش رسانهای موسیقیهای خوانندگان لسآنجلسی پا گرفت. او در ابتدا با یک موسسه به نام آونگ همکاری میکرد. تاکنون از افرادی نظیر حامد هاشمی، پویان ترابی، پوریا معظمی و امیر کاظمی بهعنوان مدیر این سایت نامبرده شده که از بین آنها نام پویان ترابی و حامد هاشمی بهطور رسمی اعلام شده است. رادیو جوان از آغاز تأسیس، با کلاهبرداری از خوانندگان مشهور ساکن ایران و همچنین درآمدزایی از سایتهای شرطبندی و قمار فعالیت میکرد و همین سبب شد تا در سال ۹۶ برخی اعضای این سایت که درواقع بهنوعی واسطه ارتباط گرفتن مدیران این سایت در آمریکا با خوانندهها و هنرمندان داخلی بودند، در ایران بازداشت شوند.
ساسان حیدری، یکی از آن جوانان تازهکار بود که آرزوی شهرت و فروش میلیونی در سر داشت و چند سال پیش با این شبکه ارتباط گرفته و به باند فساد رادیو جوان پیوست.
ماجرای رشد ساسی مانکن در رادیو جوان و موزیک ویدیو قبلی او به طور مفصل در گزارش زیر بررسی و پرداخته شده است:
حامی اصلی "ساسی" را بیشتر بشناسید/ استفاده تبلیغاتی و تجاری کسبوکارها از یک آهنگ مبتذل
ساسی مانکن از کدام تکنیک برای دیدهشدن استفاده میکند؟
* تکنیک روانشناسی فومو
با توجه به توضیحات روند انتشار محتواهای ساسی در ابتدای گزارش، این تکنیک تکراری که ساسان حیدری مدام برای همه آثار مبتذل خود استفاده میکند، FOMO نام دارد. فومو یک تکنیک روانشناسی است که در تبلیغات و حاشیهسازی بلاگرها کاربرد بیشتری دارد؛ با این روش مخاطب احساس میکند اگر به حاشیه و تبلیغ مدنظر توجه نکند، انگار یک فرصت مهم را از دست میدهد.
در این روش، بلاگر یا رسانه ابتدا چند استوری جنجالی و حاشیهساز را موقتاً منتشر کرده و توجهات را به خود جلب میکند. سپس یک خبر مهم بدون جزئیات کامل را منتشر کرده و در ادامه برای جزئیات کامل آن محدودیت زمانی تعیین میکند. هرچه در این روند به مخاطب شوک و اضطراب وارد شود، موفقیت آن بیشتر میشود. اینفلوئنسرها با استفاده از تکنیک FOMO میتوانند در کوتاهمدت، با افزایش تعامل و جذب مخاطب قابل توجهی روبهرو شوند.
تکنیکهای فومو در سوشال مدیا
* اجبار کاربران به تعامل، برای بهرهبرداری تبلیغاتی از موسیقی
سال گذشته بلافاصله پس از انتشار موزیک قبلی ساسی، کاربران زیادی در داخل و خارج از کشور با استفاده از موسیقی او دابسمش میساختند. بسیاری از افراد، از جمله بوتیکهای پوشاک و تورهای گردشگری مجازی، با تگ کردن اکانت ساسی مانکن در اینستاگرام و تولید دابسمش با موزیک قبلی او، به دنبال جذب فالوور و تبلیغ محصولات یا خدمات خود در فضای مجازی از طریق این چالش بودند. این روند بار دیگر تکرار شده و برنامهریزیهای هرساله این خواننده برای موسیقیهای جدید، با اتکا به همین دابسمشها و واکنشها طراحی میشود.
افتخار یک مادر به بازنشر استوری رقص کودک خود در صفحه ساسی مانکن
شاید برای درک اینکه چالشهای اینستاگرامی ساسی و امثال او، برای کودکان تا چه اندازه مخرب است، دیر شده باشد؛ اما مشاهدات اخیر فضای مجازی نشان میدهد که استفاده از الفاظ رکیک و شوخیهای نامناسب در میان کودکان با والدینشان رو به افزایش است. این روند، که از سنین خردسالی در حال گسترش است، نگرانیهای بسیاری از والدین را برانگیخته است. شاید روزی برسد که این خانوادهها به خیانت خود در حق فرزندانشان پی ببرند، خیانتی که با همراه کردن کودکانشان در چالشهای مبتذل رقم زدهاند. در آن لحظه، شاید متوجه بشوند که اولین گام مؤثر در مقابله با این وضعیت، جلوگیری از مشارکت کودکانشان در چنین چالشهایی بود.
بررسی روند شوخیهای مبتذل کودکان با والدین را اینجا بخوانید:
چگونه شوخیهای اینستاگرامی بر رفتارهای اجتماعی تأثیر میگذارند/ حرمتهایی که دیگر جدی گرفته نمیشود! +عکس و فیلم
* تولید محتوای جنجالی و خبرساز در موزیک/ حراج غیرت یک فوتبالیست در فضای مجازی
ساسان حیدری همچون موزیکهای قبلی، از الفاظ، نمادها و کاراکترهای اروتیک استفاده کرده است. تقریباً پای ثابت موزیکویدیوهای امثال ساسی، مدلهای بدننما هستند که در این ویدیو جدید نیز اجاره شدند. اما ساسی مانکن با کمی تفاوت نسبت به همکاران خود، از این تکنیک استفاده میکند. او در موزیکویدیوهای خود از چهرههای شناختهشده و جنجالی بهره میبرد.
بهعنوان مثال، یکی از آثار پرحاشیه او در گذشته، با حضور یک بازیگر سرشناس فیلمهای مستهجن ساخته شد. شاید بتوان گفت که حواشی و جنجال حضور این بازیگر، نقطه آغازین ساسی برای تبدیل شدن به برند موسیقیهای اروتیک بود. این خواننده همچنین با بهرهگیری از تکنیکهای حرفهای تدوین و تصویربرداری، بدون جلب رضایت از چهرههای سرشناسی همچون ترانه علیدوستی، داریوش فرضیایی (عموپورنگ) و دیگران، از چهره و کاراکتر آنها استفاده کرده است.
جزئیات شکایت وکیل ترانه علیدوستی از ساسی مانکن را اینجا بخوانید:
استفاده تبلیغاتی و تجاری کسبوکارها از یک آهنگ مبتذل
او در موزیک جدید خود از همسر یک بازیکن سابق فوتبال بهعنوان مدل اجارهای و پارتنر خود استفاده کرده است. همسر این بازیکن پیشتر به دلیل جراحیهای زیبایی و ویژگیهای ظاهریاش در فضای مجازی خبرساز شده بود و اکنون با حضور در موزیک مستهجن ساسی، بیشتر از قبل در معرض توجه قرار گرفته است. امین فردین، یوتیوبر ضدانقلاب و فعال در حوزه سلبریتیها، ادعا کرده که این موضوع را از بازیکن فوتبال موردنظر، پیگیر شده و او تأیید کرده که از همکاری همسرش در تولید موزیک ویدئوی ساسی کاملاً آگاه بوده است!
اما چیزی که فراتر از این حواشی سطحی اهمیت دارد، سودجویی این افراد از جنجالی است که به راه انداختهاند. با انتشار تیزر و افشای حضور همسر این بازیکن در موزیک ویدیو، نام او به صدر جستجوهای گوگل رسید و موجی از کامنتهای کاربران را در صفحه شخصی او به همراه داشت. او هم از این فرصت استفاده کرد و لحظاتی بعد، اعلامیه تبلیغ مدرسه فوتبال خود را استوری کرد.
* توهین به مقدسات
یکی دیگر از شگردهای این خواننده مبتذل برای جلب توجه و ایجاد جنجال در فضای مجازی، توهین عامدانه به باورهای اسلامی، بهویژه مقدسات شیعیان است. او بهصورت هدفمند موزیک اخیر خود را در ابتدای ماه مبارک رمضان منتشر کرده و در حالی که کمتر از یک هفته تا میلاد امام حسن مجتبی (ع) باقی مانده، نام مبارک این امام بزرگوار را در محتوای خود مورد سوءاستفاده قرار داده است. ساسان حیدری در موزیک سال گذشته نیز این روند را پیش گرفته بود و از دکوراسیون و نمادهای هیئت عزاداری استفاده کرده بود.
این رفتار ساسان حیدری خشم بسیاری از دلدادگان شیعه را برانگیخت و باعث شد کمپین اعلام براعت از این خواننده موهن در صفحات مجازی راهاندازی شود.
* تدوین و تصویرپردازی حرفهای
همکاری طرفداران اغتشاشات ززآ به اینجا ختم نمیشود و ردپای یک تدوینگر باسابقه نیز در تولید محتوای تصویری آهنگ ساسی مشاهده میشود. تدوینگری موزیکویدیوهای بسیاری از خوانندگان مبتذل نظیر ساسی مانکن، پویان مختاری، آرش، ابراهیم حامدی، حسین تهی، با شخصی باعنوان مجازی «لشان» است.
او متولد تبریز است که در حوزه کارگردانی، نویسندگی، و فیلمبرداری فعالیت میکند و در حال حاضر در استانبول ترکیه ساکن است. از سن ۱۳ سالگی با حرفه تدوین آشنا شده و در ۱۶ سالگی بهصورت حرفهای بهعنوان تدوینگر و فیلمبردار برنامههای تلویزیونی در ایران مشغول به کار شد. او تجربه کار در تلویزیون را بهعنوان نقطه شروع حرفهای خود نیز ذکر کرده است. لشان در ۲۱ سالگی از ایران خارج شد و در دانشگاه استانبول در رشته روابط بینالملل تحصیل کرد. همچنین در حین تحصیل، به فعالیت در حوزه فیلمسازی ادامه داد و این زمینه را بهصورت جدیتر دنبال کرد.
لشان از تولیدکنندگان محتواهای ضدایرانی در جریان آشوبهای ۱۴۰۱ بود و با تصویرپردازیهای متنوع از توماج صالحی و نیکا شاکرمی، به تهییج و تحریک اغتشاشگران پرداخت.