۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۷۷۷۴۲
آیت الله نمازی:

روحیه جهاد علمی و اخلاقی در حوزه های علمیه تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کاشان گفت: امکاناتی که امروز در حوزه های علمیه وجود دارد با گذشته به هیچ وجه قابل قیاس نیست و طلاب حوزه های علیمه باید قدر این موقعیت را دانسته و بر غنای علمی و معنوی خود بیفزایند.
1/ آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالنبی نمازی روز پنج شنبه در کنگره بزرگداشت علامه ملاحبیب الله شریف کاشانی، که در سالن اجتماعات پژوهشکده علوم و معارف قرآنی اهل بیت(ع) وابسته به آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به سیر تکاملی علمی و اخلاقی علامه ملا حبیب کاشانی، گفت: وی در سال 1269 هجری قمری دیده به جهان گشود و در سال 1340 قمری نیز دار فانی را وداع گفت و در سن 18 سالگی اجازه اجتهاد گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این علامه بزرگ از محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم علامه کلانتر، مرحوم سید حسین کاشانی، مرحوم محلاتی و دیگر بزرگان بهره گرفت تصریح کرد: وی کتب و آثار بسیار فراوانی در حوزه های مختلف دارد و کتاب منتقدالمنافع این علامه بزرگ، مهم ترین اثر ملا حبیب کاشانی است که شرحی بر مختصر المنافع می باشد.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روش کار تحقیقاتی مرحوم علامه ملا حبیب کاشانی بیشتر روایی بوده است تاکید کرد: مقام معظم رهبری در تبیین جایگاه علمی کتاب منتقدالنافع تاکید فراوانی داشته اند و فرمودند: این کتاب باعث غنای حوزه های علمیه خواهد شد.

امام جمعه کاشان در ادامه احیا آثار و نام علما و بزرگان را از جمله برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی و امام راحل دانست و تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آثار بزرگان همچون خزائنی متروکه بود که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه احیا آن فراهم شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش ها و کنگره های علمی بیان داشت: هدف از برگزاری این همایش ها و کنگره ها این است که نسل جوان حوزه های علمیه با سیره و سلوک بزرگان در بعد علمی آشنا شوند و از این بزرگوران بیشتر استفاده کنند.

امام جمعه کاشان تصریح کرد: امکاناتی که امروز در حوزه های علمیه وجود دارد با گذشته به هیچ وجه قابل قیاس نیست و طلاب حوزه های علیمه باید قدر این موقعیت را دانسته و بر غنای علمی و معنوی خود بیفزایند.

دبیر علمی کنگره ملاحبیب الله شریف کاشانی با بیان اینکه نسل جوان حوزه های علیمه نباید علم را برای مدرک و پست و مقام بخوانند تاکید کرد: امروزه حوزه های علمیه ما احتیاج به الگو و اسوه دارند و این پیشکسوتان علم و عمل باید نام و یاد و آثارشان در جامعه احیا شود و بحمدلله این کار شروع شده است.

آیت الله نمازی خاطرنشان کرد: طلاب و نسل جوان حوزه های علمیه باید به گونه ای تربیت شوند که چشمی به دنیا و جاذبه های ظاهری آن نداشته باشند و در س و بحث را فقط برای خدا بخوانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه های علمیه باید جهاد علمی و تهذیب نفس با الهام گرفتن از بزرگان عملیاتی شود تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی تاکید کردند باید توجه داشت که این تهاجم تنها برای عوام نیست، و باید علاوه بر جهاد علمی، در بعد اخلاقی و تهذیب نفس طلاب حوزه های علمیه نیز برنامه ریزی لازم صورت گیرد. /924/پ202/ع




ارسال نظرات