۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۷۷۸۳۹۶
حجت‌الاسلام میرخندان مطرح کرد؛

نحوه مواجهه پدر با دختر در فضای مجازی

نحوه مواجهه پدر با دختر در فضای مجازی
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم در نشست علمی «پدر دختری» به اهمیت همراهی و گفتگو میان پدران و دختران در استفاده از فضای مجازی پرداخت و راهکار‌هایی برای تعامل سالم و مؤثر در دنیای دیجیتال ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حمید میرخندان عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم در نشست علمی با عنوان «نحوه مواجهه پدر با دختر در ارتباط با استفاده از فضای مجازی و کنشگری‌های در آن» که روز سه شنبه به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد به ابعاد مختلف مواجهه پدر با دختر در فضای مجازی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم در این نشست به تعریف فضای مجازی و تأثیر آن بر زندگی روزمره اشاره کرد و آن را به عنوان «آینه» جهان واقعی معرفی نمود و افزود: فضای مجازی نه تنها جلوه‌های مادی، بلکه افکار و احساسات انسان را نیز بازتاب می‌دهد.

سرعت ادغام فضای مجازی با زندگی فردی و اجتماعی

حجت‌الاسلام میرخندان با تاکید براینکه فضای مجازی به سرعت در حال ادغام با زندگی فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: نمی‌توان اثرات و کارکردهای فضای مجازی را نادیده گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم به سه سطح تجربه انسانی در جهان واقعی، جهان ذهنی و جهان مجازی در ارتباط با فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پدران باید در برخورد با دختران خود در دنیای دیجیتال از روش‌هایی مانند همراهی به جای کنترل سختگیرانه استفاده کنند.

حجت‌الاسلام میرخندان افزود: اگر پدران صرفاً به دنبال محدودیت و کنترل باشند، فرزندان ممکن است در ارتباط با والدین خود احساس بی‌اعتمادی و فاصله عاطفی پیدا کنند.

اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای برای والدین

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم همچنین به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای برای پدران و مادران اشاره کرد و گفت: آگاهی از نحوه تفسیر پیام‌های موجود در فضای مجازی، تشخیص اخبار جعلی و تبلیغات پنهان و نیز آشنایی با اخلاق تولید محتوا از جمله ضروریات در دنیای دیجیتال است.

حجت‌الاسلام میرخندان پیشنهاد کرد که والدین در این راستا باید در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آنلاین شرکت کنند و همچنین به تحلیل اخبار و ویدئوها با فرزندان خود بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم در خصوص نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند به والدین توصیه کرد: تا پایان دبیرستان، گوشی مستقل سیم‌کارت‌خور در اختیار فرزندان قرار ندهند و برای فعالیت‌های آموزشی از گوشی والدین با محدودیت زمانی استفاده کنند.

وی همچنین بر لزوم نظارت غیرمستقیم بر استفاده فرزندان از کامپیوتر تأکید کرد و گفت: کامپیوتر باید در محیط‌های عمومی خانواده مانند اتاق مشترک قرار گیرد و برای فعالیت‌های هدفمند و آموزشی از آن استفاده شود.

روش‌های مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی

حجت الاسلام میرخندان به روش‌های مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بهترین راه گفتگو و همدلی با فرزند است و در صورت مواجهه با موضوعات جدی و خطرناک بهتر است به روانشناس یا مشاور رسانه‌ای مراجعه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای قم در پایان تأکید کرد: کلید تربیت موفق در دنیای امروز همراهی، آموزش سواد رسانه‌ای و شناخت دقیق نیازهای فرزندان است.

ارسال نظرات