راههای محبوبیت انسان در میان مردم

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد سعیدیآریا شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: در میان بندگان دو برخورد متفاوت نسبت به هدایت خداوند وجود دارد که عدهای شاکر و عدهای هم کافر به هدایت هستند که در آیه سه سوره مبارکه اسرا به آن اشاره شده است.
وی افزود: طبق فرموده امام سجاد علیه السلام کسی که رضایت خداوند را طلب کند حتی اگر مردم از او خشمگین شوند، خداوند او را در امورات مردم کفایت خواهد کرد و مانع خسارات از طرف مردم خواهد شد اما اگر انسان به دنبال رضایت مردم باشد حتی به قیمت خشم خداوند، خداوند نیز آن شخص را به دست مردم خواهد سپرد.
حجتالاسلام سعیدی آریا تأکید کرد: حضرت علی علیه السلام می فرماید کسی که خداترس و دارای تقوای الهی باشد محبوب خداوند خواهد شد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: صفات متقین در خطبه «همام» نهج البلاغه به صورت کامل از لسان مبارک حضرت علی علیه السلام بیان شده است که بسیار دقیق است.
کارشناس مذهبی حرم مطهر یادآور شد: طبق روایت احسان نمودن به دیگران باعث محبوبیت خواهد شد که همین احسان دارای شئونات مختلف است و تنها به احسان مادی منحصر نیست بلکه گاهی احسان به صورت کلامی، گاهی به صورت همفکری و مشورت دادن خوب و گاهی نیز به صورت کمک های مادی است.
وی گفت: طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام یکی از راههای محبوبیت در میان مردم این است که چشم انسان به دنبال اموال دیگران نباشد و از اموال دیگران چشمپوشی کند.
حجتالاسلام سعیدی آریا با بیان اینکه سنتهای خداوند غیرقابل تغییر است، اظهار داشت: باورهای انسان گاهی ضعیف میشود و بر غیر خداوند تکیه میکند در حالی که خدای امروز همان خدای دیروز و فردا است؛ اما شیطان همواره وعده فقر میدهد و برای ازدیداد اموال راه دزدی و کلاهبرداری را پیشنهاد میکند.
وی خاطرنشان کرد: انسان باید مواظب و مراقب باشد در مرحله اول ورودی اموالش با مال حرام نباشد و در مرحله بعدی نیز همین اموال حلال را با ادای وجوهات شرعی و پرداخت زکات و خمس و حقوق دیگران حلال و پاک نگهدارد که این مساله باعث برکت اموال خواهد شد.
کارشناس مذهبی حرم مطهر در پایان گفت: در قرآن کریم ۱۰۹ بار کلمه «حسب» ذکر شده است که عمدتا با سیاق منفی است به همین خاطر محاسبات انسان با محاسبات خداوند متفاوت است و زمانی که انسان زکات و حقوقی مالی که به گردنش هست را پرداخت میکند به حساب انسان از اموال کسر میشود اما با محاسبات خداوند به اموالش اضافه خواهد شد.