۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۸۲۱۱
پژوهشگر دینی:

ظرفیت های فرهنگی نوروز مورد استفاده معنوی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشکده باقر العلوم(ع) گفت: یکی از پدیده هایی که در قرآن به درس گیری از آن فرا خوانده شده است، دگرگونی طبیعت و نو شدن آن است.
عيد نوروز

علیرضا خانی، پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم (ع) قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن عید نوروز، گفت: نوروز از اعیادی است که با تحول در عالم و نو شدن طبیعت پیرامون ما همراه است و بی شک هر انسان معتقد در پدیده های پیرامون خود تفکر می کند و از آن عبرت می گیرد.

وی گفت: در قرآن کریم برای تربیت انسان ها، از عبرت گیری از وقایعی که به صورت محسوس است، بسیار استفاده شده است و انسان ها را به دقت در پدیده های طبیعی فرا خوانده است، این مساله به ایجاد یک علم حضوری در مخاطب می انجامد.

این پژوهشگر یکی از پدیده هایی که در قرآن به درس گیری از آن فرا خوانده شده، دگرگونی طبیعت و نو شدن آن است، ادامه داد: درسوره حج، آیه شش و هفت رشد زمین پس از سپری شدن دوره ای از خشکی، دلیل بر حقانیت وعده الهی در زنده کردن مردگان دانسته شده است و عید نوروز ایرانی همگام با این پدیده طبیعی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

این پژوهشگر پژوهشگاه باقر العلوم(ع) گفت: یک انسان موحد با نگاه به عالم، می بیند که درختان و گیاهان همه در حال رشد هستند، اما این گونه سیر برای آن ها اجباری و طبیعی است، اما او آزاد است و و سرمایه هایی دارد که در مقابل آن مسؤول است و باید او هم به فکر رشد و شکوفایی سرمایه هایش باشد.

وی ادامه داد: در لغت هم عید به معنای بازگشت آمده است که مصادیق زیادی برای آن ذکر کرده اند، می توان عید را به معنای بازگشت به خداوند هم تعبیر کرد روایت معروف امیر المومنین(ع) که می فرمایند «روزى که در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است» را می توانیم شاهد این مدعا بگیریم.

عضو موسسه تربیتی میثم تمار در پایان گفت: بهره مند شدن از این فرصت که بهار طبیعت در اختیار ما گذارده و هر روز که چشم می گشاییم، با نوآوری و خلق پدیده ای رو به رو هستیم، و ظرفیتی که در فرهنگ ایرانی در این عید نهادینه شده، مانند پاکیزگی، صله رحم ، هدیه دادن ،رفع کدورت ها، همه و همه می تواند نگاه ما را نسبت به این عید متفاوت کند تا حداکثر استفاده معنوی را از آن ببریم. /909/ت302/ع


ارسال نظرات