برنامههای کلان مدیریتی اداره ارتباطات و تعاملات حوزههای علمیه خواهران

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علی غفاری، رئیس اداره ارتباطات و تعاملات حوزههای علمیه خواهران در بیان فلسفه تشکیل این اداره در دل ساختار سازمانی حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: کثرت توقعات و پرسش های به حق جوامع بشری به ویژه انتظارات امت اسلامی از دین آخرالزمانی از یک سو، ناکافی بودن امکانات مادی از سوی دیگر، قابلیت وافر دین اسلام در پاسخگویی به جوامع بشری از جانب دیگر و وجود ظرفیت های معطل در بسیاری از سازمان ها و تشکل های مدنی از سوی دیگر، ایجاب میکند تا حوزههای علمیه اعم از برادران و خواهران، به عنوان علمداران دین آخرالزمانی، ضمن بهره گیری از تمام ظرفیت ها و داشتههای مادی و معنوی خود، با تمام قوا وارد میدان شوند و با تعامل احسن درون و برون سازمانی و استفاده بهینه از ظرفیت های استحصالی ناشی از تعاملات و خلق فرصت های جدید، نسبت به انجام این رسالت مقدس و گرانسنگ اهتمام نمایند.
وی ادامه داد: به همین منظور باید گفت؛ پیش نیاز و نخستین گام تعامل احسن، وجود رابطه منطقی، هدفمند و همسو بین حوزه های علمیه و جوامع مزبور است که همین مهم، فلسفه جانمایی «اداره ارتباطات و همکاری ها» در ساختار سازمانی حوزه های علمیه خواهران بوده که مقرر بود تا سطح «مرکز ارتباطات و امور بین الملل» ارتقاء یابد.
وی با تشریح «برنامههای کلان مدیریتی» این اداره، اظهار کرد: کلان برنامه اداره ارتباطات و همکاری های حوزههای علمیه خواهران «ایجاد، تحکیم و توسعه ارتباط و همکاری درون و برونسازمانی حوزههای علمیه خواهران در عرصههای ملی و فراملی» است که این اداره در فرآیند پنج مرحله ای (تمهیدیه، تفاهم نامه، توافقنامه، قرارداد اجرایی، ارزیابی پایانی)، به یکی از صور مباشری، مساعدی، راهبری و فرجامخواهی، ایفای نقش میکند، بنابراین پس از امضای سند همکاری، تعاملات و همکاری ها از شئون معاونت ها و دیگر بخش های اجرایی حوزه های علمیه خواهران می باشد.
حجتالاسلام غفاری اضافه کرد: در ارتباطات برون سازمانی، از زمان تاسیس مرکز تاکنون، قریب ۹۰ سند همکاری امضا شده که بسیاری از آنها منقضی شده است و در چهار سال اخیر، صدها سازمان، دستگاه و نهاد با قابلیت ایجاد ارتباط مؤثر (از جمله؛ دفاتر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید، نهادهای حوزوی، سازمانهای دولتی، شبه دولتی و تشکلهای مردم پایه) در عرصه ملی و بین المللی، توسط این اداره بازشناسایی شده که هم اکنون حدود یکصد سازمانِ آن، مطمح نظر و مورد درخواست معاونتهای مرکز جهت ارتباط و همکاری می باشد، در سال جاری نیز ۱۰ سند همکاری برای ۱۰ سازمان مزبور را در شرف انتعقاد و امضای سند همکاری در دستور کار داریم و مابقی نیز با عنایت به تنوع موضوعی، انعطاف شکلی و تفاوت محتوایی، با تحفظ مزیت حوزه های علمیه و در راستای برنامههای کلان مدیریتی و متناسب با شرایط، اقتضائات و سیاستهای مدیریتی تدریجاً در چرخه فرایند مربوطه قرار می گیرد.
وی در خصوص ارتباطات درون سازمانی، با مسئولیت این اداره، گفت: یکی از مصادیق ارتباطات درون سازمانی، ارتباط مدیر مرکز با حوزههای استانی، مدارس و عوامل آن است که در قالب ۱۷ برنامه و در سه شکل(سفر جامع، سفر بخشی، سفر موردی) انجام می شود، در سه سال گذشته به تمام استانهای تحت پوشش، با بیش از ۵۰ سفر، به یکی از اشکال مذکور، اتفاق افتاده و مقرر است به طور مستمر در هر ماه، حداقل یک سفر استانی انجام شود و مصداق دیگر ارتباطات درون سازمانی، دیدارهای معکوس عوامل حوزههای استانی و مدارس آن با مدیر مرکز در ستاد مرکز است که این کار نیز به صورت برنامه رایج در حال انجام است، مصداق دیگر ارتباطات درون سازمانی، ارتباطات ارباب رجوع با این سازمان است که طرح سامانه بهبود ارباب رجوع نیز در این اداره در دست پیگیری است و سامانه مکانیزه ارتباط با ارباب رجوع یکی از برنامههای راهبردی این اداره است که امکان وقتگیری، ملاقات، ارزیابی تعاملات همکاران و... را برای ارباب رجوع میسر میسازد.
رئیس اداره ارتباطات و تعاملات حوزههای علمیه خواهران در ادامه، اهداف اداره ارتباطات و تعاملات را به شرح ذیل بیان کرد:
توانمندسازی حوزه های علمیه خوهران در دست یابی به اهداف اصلی و انجام رسالت
هویت سازی و اعتباربخشی برای حوزه علمیه خواهران
استفاده از ظرفیتهای موجود و بلا استفاده طرفین قرارداد
هم افزایی بین ظرفیتهای موجود در طرفین همکاری
انجام وظایف و ماموریتهای سازمانی با کمترین هزینه ممکن
جلوگیری از موازی کاری
استفاده از تجربیات دیگران
کاهش هزینه و سرعتبخشی به انجام ماموریت ها
ایجاد ظرفیت ها و فرصت های جدید برای حوزه های علمیه